Nybörjare - Hög rökgastemperatur

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Nybörjare - Hög rökgastemperatur

Inlägg av Honda »

Luftunderskott sänker förbränningstemperaturen, men samtidigt ökar rökgasvolymen
Citerar mig själv som omväxling. Det här stämmer med min egen erfarenhet efter 10 år med en för trång panna för husets maxeffektbehov, och något som jag tyckte jag kom ihåg att jag har lärt mig för länge sen. Men, nyfiken som jag är på att veta hur saker och ting verkligen ligger till, så började jag fundera på molvikter och idealgasformel, och jag får inte det att stämma.

Är det någon som vet hur det ligger till, om man utgår från optimal förbränning med minsta möjliga luftöverskott, och sedan sänker lufttillförseln så att man får CO iställetför CO2 i rökgaserna och diverse lätta kolväten, har man då en större eller en mindre rökgasvolym? Om volymen är mindre (som mina bortglömda kemikunskaper får det till), vad är det då för fel med att justera förbränningen till maximal rökgastemperatur? Minns absolut att jag har läst en bra förklaring på varför det inte fungerar, men det hittar jag inte just nu.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Att vi har lite olika åsikter och ideèr Må va hänt.Huvudsaken är att problemen kan lösas! För det är ju därför vi alla samlas på detta forum!!
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om jag får försöka,så utgår vi med att Co2 är det som bubblar i sockerdricka, O2 är syre som vi andas ,Co är djävulens parfym! Vid för låg O2,syre brinner inte allt kol upp! En hög Co.! Vid för låg Co2 kyler luftöverskottet förbränningen så en låg förbränningstemperatur inte förbränner kolet.Även där hög Co. Rökmängden blir som den blir.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Har haft likadan panna, fast med en Vikingbio brännare. För bästa effekt , alla retarder i , dvs 9 st . Blir rökgastempen för låg , kapa alla 9 några cm . Körde med 8 st + en stump i mitten i början , men den blev mycket effektivare med 9 st kapade ca 4-5 cm . Rökgaserna tar alltid lättaste vägen ut. Lycka till.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Med nysotad panna provade jag med 8 turbulatorer och en stängd kanal, gav en rökgastemp på ca 90 grader. Provade med 6 turbulatorer och tre stängda kanaler - gav ca 100 grader i rökgastemp. Får bli att man tar ut en turbulator till och ser vad man hamnar på då och köra på det...
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Så, då hade man testat lite till :)

Provade att ta ut en av pluggarna jag satt i pannan (istället för att ta ut en turbulator) och fick då en RGT på runt 160 grader, nysotad. Var uppe i skorstenen och mätte också, när panntempen var nästan uppe i 160 och panntempen var strax innan 70 grader så fick jag 50 grader en meter ner i skorstenen. Var kanske lite tidigt i eldningscykeln egentligen, men det var vad jag hann med...

Trodde att jag hade rör draget i skorstenen ända ner till pannan, men sotaren upplyste om att många fastigheter häromkring hade köpt någon slags insatsrör till skorstenen av någon försäljare som åkte runt, det är alltså bara rör ett par meter ner från skorstenstoppen... Men då borde det ju vara lugnt om temperaturen i skorstenstoppen ligger lite lågt då det bara är i toppen som risken för kondens borde vara. Eller är jag ute och cyklar med det resonemanget?
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Närå! Röret brukar vara draget genom den kalla delen av S.stenen ...så har vi med i vårt hus :) Det räcker fint med det ....
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar