Jag har ALDRIG rengjort den, och jag har eldat pellets sen tidigt 2000-tal...
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Men Degen varför håller du på med hög och låg effekt? Blir ju bara mer parametrar och mer felkällor.
Vill du rengöra skruven så kör vecoförrådet tomt och blanda i lite billig rapsolja eller gammal frityrolja fyll på en säck ock elda.
Motorolja ska väl också gå men helst ska det vara något klibbigare.
Jag har aldrig haft problem med matningen. Kommer det en pellets ena gången och tio nästa gång så jämnas ju allting ut i brännaren
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Då var det fixat. Jämn och fin matning. Det var en kombination av spån i botten på mafaförrådet och att skruven satt lite snett och aningen för djupt.
Jag tvingade också skruven till så flack lutning som det är möjligt. Naturligtvis så fanns det inget spån i skruvröret, har svårt att tro att det skulle fastna någon större mängd där. Då blir det till att väga pellets för att finjustera effekten. Modullerande? Ja, köra på "låg" effekt ska man enligt dom flesta göra för att få ut bra verkningsgrad. Och när brännaren gått i 20 min hoppar den till hög, det skadar inte tycker jag. Har en känsla av att det "blåser" bort lite extra aska ur brännaren. Möjligen lite oekonomiskt, men bra för att fylla pannan när man tex har tappat upp ett bad.
Viking Bio 2003, Euronom A25B 1975, Tigrex 25
Villagyr rpv 30 shuntautomatik
Mafa veckoförråd, villa ca 100+60 m2
Tycker det verkar vara frikostigt pelletsslöseri att först ställa in allting så att det ska klara av hög effekt utan att bli bakvärme och problem.
Sedan inte utnyttja den optimeringen utan elda på lägre effekt som ger lägre verkningsgrad.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)