Olika "värdering" av brännareffekt?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om brännaren är rätt inställd och pannan klarar att ta upp värmen ska 18kW inte vara med ineffektivt än 14kW.

Jag förstår även att det är en "nödåtgärd" till grundproblemet kan lösas och i det läge kan det vara värd att skruva upp för brännaren.

Och brännaren bör tåla att köra kontinuerligt om man lägger till att man rensar den lite då och då.

Själv kör min brännare kontinuerligt när värmebehovet blir stort nog, då växlar brännaren till att köra 24 timmar/dygn med avbrott för askskrapning var 25kg pellets - men då har jag också en annan pelletsbrännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Absolut!

Om brännaren går nästan 100% med effekten 14kW så hamnar ni på en förbrukning på ca 100Kg / dygn, det blir 3ton i månaden .. (!)

En isolering betalar sig nog rätt fort, ett av de enklare/billigare är som ronald skriver att blåsa in mer isolering på vinden.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Effekta 220 pannan är väl en pelletspanna med en maxeffekt på 20 KW, ATT DET ÄR EN GAMMAL OLJEPANNA SOM SKA KÖRAS PÅ HALV EFFEKT VAD IFRÅN KOMMER DET.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag glömde att skriva det men självklart kan man inte öka på effekten utan att betala pelletsen för det! Inget är gratis men är det en nödåtgärd då är det en nödåtgärd!

Höjer man effekten från 14kW till 18kW kommer det att gå åt 18/14 gg så mycket pellets när brännaren kör, alltså 28,6% mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Roli skrev:Är inte riktvärdet att en pelletsbrännare inte skall köras på högre effekt än 75% av vad pannan klarar vid oljeeldning.

Det är iallafall det som jag har hört/läst mig till, men det kanske är fel.
Det skall kanske vara högst 50% ...... :?: :?: :?:
75 % är vad jag hört med. Min panna har en märkeffekt för olja om 40 kW så den klarar av en 30 kW pelletsbrännare :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

"Befintliga oljepannor kan användas, om de är i bra skick och inte alltför gamla. Man byter ut
oljebrännaren mot pelletsbrännare, vars effekt bör motsvara 60% av oljepannans märkeffekt. " Citat från:http://mp.se/files/59000-59099/file_59026.pdf. Pellets behöver ju mer luft per kg vid förbränning jämjört med samma vikt olja, därav 60% regeln.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jaha, där kom det en uppgift till.

Nu har vi 50%, 60% och 75% av märkeffekten vid oljedrift som pelletsbrännaren inte skall överstiga.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mt4base skrev:Tack, det klarnar en aning tror jag. Bra förklaringar! Jo, min vän eldar mot 2 acc tankar på 1000 liter styck sa han. Det stämmer ju med vad ni säger här åxå.

Jag är inte med på hur effekten fördelar sig i huset över tid men det är kanske inte jätteviktigt. Min första rädsla var att jag hade på tok för liten brännare för huset. Det är nämligen en sak jag misstänkt ett tag och nu när det är kallare ute så märks det. Pannan startar vid c:a 65 grader och eldas tills den når c:a 79-81 grader. Sen står den still i kort tid innan den börjar gå igen. Den rasar alltså FORT i temp, ja, c:a 15 grader på kanske 15-20min nu när det är c:a 0 grader ute. Huset är oisolerat och drar friskt och vi försöker iaf hålla 18 grader och det är PRECIS vad pannan orkar med just nu när det är 0 ute. När det var -25 i vintras, gick pannan HELA TIDEN. Då klarade den inte att nå 80 grader. Då hade vi 13 grader inne i köket.

Är brännareffekten för låg då?
Ja får inte pannan upp tempen fast brännaren går dygnet runt drar huset mer än vad brännaren ger = kallt inne
Då finns bara en sak att köra o det är att öka effekten, Effekta 220 är ju ingen gammaloljepanna o ähar märkeffekt på 20 kW så du kan köra på den effekten om du vill..
Har inte satt mej in i bioline brännaren nå men går den bara med ett effektläge?
Om så är fallet så kan du ju ställa upp den på 20 kW på vintern o köra 14 kW då det inte är så kallt..
se till att brännaren förbrukar 700-760 gram pellets/10 min..
Med 700 gram/10 min får du ut 18 kW med 90% verkningsgrad men för att få allt optimalt bör brännaren justeras med instrument, De går ju att justera bara genom att se oxå men då är det till att dra ner fläkten tills de börjar sota o sen öka fläkten lite i taget tills det slutar sota..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Den första åtgärden borde vara att höja brännarens effekt till 20 kW.
Kan väl inte vara något problem.
Att någon tror att Effecta 220 är någon oljekombi är välan inget att bry sig om.

Och siffran är 60% av märkeffekten för oljebrännare. Kommer från kurre44 som är Pellsam certifierad. Man ska lyssna på proffsen! :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Senast jag såg efter, så var Effecta 220 en pelletspanna. Det innebär att angiven maxeffekt om 20 kW gäller pellets - förvisso går det att elda olja i denna pannan, men hur framgångsrikt det är, överlåter jag till psykiatrikerprofessionen att utröna Bild

och här är pannan med tekniska data, så hoppas jag att debatten om huruvida detta är pellets eller oljepanna som konverterat kan avslutas

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Tack för alla åsikter, det var inte meningen att detta skulle bli en "gnälltråd" från min sida. Mer att det är mycket jag inte förstår och jag är väldigt tacksam för era åsikter och tips. Det är värt mycket.

Pannan är som några skarpögda redan sett, en pelletspanna, den är bara två år gammal så det är inget gammal oljeskrot. Det skrev jag inte inte i mitt inlägg utan det stod i min beskrivning nederst i inlägget, den infon kan vara lätt att missa så det är lugnt. Idag ringde jag min installatör och bad att få lite hjälp att höja effekten ur brännaren så nu bör jag iaf ligga på nått som liknar c:a 16kW eller nått närliggande. Det gjorde susen till viss del.

Att förbrukningen kommer gå upp räknar jag med. Rökgastempen gick upp. Insåg att jag behöver sota lite igen. Ska lösa det på söndag om tiden räcker, planeterna i galaxen står i rätt läge samt att viljan är god och stark ;) Det är som många varit inne på, ett tämeligen oisolerat hus och det finns många brister i huset rent energimässigt och det är sånt man får ta hand om eftersom.

Tack för alla åsikter och synpunkter.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Bonnen skrev: ATT DET ÄR EN GAMMAL OLJEPANNA SOM SKA KÖRAS PÅ HALV EFFEKT VAD IFRÅN KOMMER DET.
Det var jag som läste JohanO´s signatur och trodde han var trådskaparen, läste inte hela tråden.

"Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw "
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mt4base skrev:
Idag ringde jag min installatör och bad att få lite hjälp att höja effekten ur brännaren så nu bör jag iaf ligga på nått som liknar c:a 16kW eller nått närliggande. Det gjorde susen till viss del.
Nu då den ger ca 16 kW kör du med 80% matning o 80% fläkt då?
Såg bara nu i manualen att dessa värden anges för 16 kW o att det är inmatad effekt så tidigare kanske du hade ca 12-13 kW uteffekt om verkningsgraden är 90%, 16 kW ger ca 14,5 kW ut så det kan hända att du måste öka effekten mer när det blir riktigt kallt för det kommer nog inte räcka med 2 kW extra effekt för att öka tempen från 13-20°
http://www.wv.fi/folder/Bioline_20manual713.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Ja, det stämmer, den ska enligt uppgift då gå på 80%. Matningen är 72% nu enligt displayen. Troligen måste vi öka effekten MER när det blir riktigt kallt. Det viktiga är att det GÅR att göra det. Det är klart att det går mer pellets och rökgaserna förstås blir varmare men tills jag hunnit åtgärda husets större läckor (vinden?) så får jag nog vackert försöka hålla värme i huset på det här viset.

Om man sätter matning på 100% och fläkt på 100% så är den således inställd på 20kW?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Då pannan är optimerad för att köras på 20 kW effekt så går det inte mer pellets vid 20 kW än vid 16 kW, snarare mindre.
Särskilt när du har en stor energiåtgång så är det väl dumt att inte utnyttja den fina pannan.

Direktcitering borttegen. / Roli moderator
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar