Förbannade matning.
Förbannade matning.
Har försökt att göra läxan och läsa på gamla trådar men ändå..
Just som jag tyckte att jag har fått bukt med matningsproblemet så börjas det igen.
Skruven, som nog är den modellen som följer med från värmebaronen, röret av plåt, är lutad aningen mindre
än 45 grader.
Brännaren slocknar en bit in i uppstartsfasen. Skruven gör sina "halvvarv" som den ska men i bland kommer
bara några få pellets. Ojämn matning får man väl leva med, men nu är den otroligt ojämn. Har just ställt ner bränslemängden lite grand, men det påverkar väl inte matningsintervallerna
vid uppstartsfasen? Upplever också att det vart aningen ojämnare matning nu med stora enso jämfört med fjolårets rindi. Brukar ibland lossa blåa locket och tömma botten på mafa-veckoförrådet från spån. Om det hjälper vet jag inte.
Hjälper det att lossa skruven helt från röret och tömma den på eventuellt spån?
Kan ljus/flamgivaren vara lite halvtrasig eller är det funkar/funkar inte som gäller för den?
Den är nyligen rengjord men har märkt att den i bland signalerar för släkt låga även fast det "småbrinner" lite.
Den har väl en tröskel av ljus som måste ges innan den reagerar.
Förbannade matning.[/img]
Just som jag tyckte att jag har fått bukt med matningsproblemet så börjas det igen.
Skruven, som nog är den modellen som följer med från värmebaronen, röret av plåt, är lutad aningen mindre
än 45 grader.
Brännaren slocknar en bit in i uppstartsfasen. Skruven gör sina "halvvarv" som den ska men i bland kommer
bara några få pellets. Ojämn matning får man väl leva med, men nu är den otroligt ojämn. Har just ställt ner bränslemängden lite grand, men det påverkar väl inte matningsintervallerna
vid uppstartsfasen? Upplever också att det vart aningen ojämnare matning nu med stora enso jämfört med fjolårets rindi. Brukar ibland lossa blåa locket och tömma botten på mafa-veckoförrådet från spån. Om det hjälper vet jag inte.
Hjälper det att lossa skruven helt från röret och tömma den på eventuellt spån?
Kan ljus/flamgivaren vara lite halvtrasig eller är det funkar/funkar inte som gäller för den?
Den är nyligen rengjord men har märkt att den i bland signalerar för släkt låga även fast det "småbrinner" lite.
Den har väl en tröskel av ljus som måste ges innan den reagerar.
Förbannade matning.[/img]
Viking Bio 2003, Euronom A25B 1975, Tigrex 25
Villagyr rpv 30 shuntautomatik
Mafa veckoförråd, villa ca 100+60 m2
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det du beskriver tyder på att det är rätt mycket finfraktioner - eller spån, om du vill, som hindrar spiralen i att mata pelletsen fram till utloppet. Lösningen är inte rolig: Förrådet och skruven måste rengöras för spån. Själv har jag plastskruven, men även den kan få problem om jag inte är noggrann med att rengöra den 1 - 2 gånger om året. Kolla när du fyller upp förrådet igen om det är mycket finfraktioner i säckarna. Är det så, bör du reklamera på dem 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Hej!
Jag hade liknande problem som du har. Min Baxi Eurofire brukade stängas av stup i kvarten pga. gammal/dålig mjukvara, som fastän det fanns låga osv. stängdes av samt stängdes av för tidigt om den matade ojämnt en stund. Eftersom det är ganska vanligt med ojämn matning (vet ej hur pass ojämnt din matar) så borde de flesta brännare ta hänsyn till detta, inte så roligt att springa till pannrummet hela tiden..
Nu vet jag inte något om din brännaren, men ville bara dela med mig av min erfarenhet
Jag vet att fotocellen kan bli lite smutsig på brännaren så den bör man rengöra med fuktig disktrasa ibland, även lite diskmedel om sotet har bränt in.
Mvh
Jag hade liknande problem som du har. Min Baxi Eurofire brukade stängas av stup i kvarten pga. gammal/dålig mjukvara, som fastän det fanns låga osv. stängdes av samt stängdes av för tidigt om den matade ojämnt en stund. Eftersom det är ganska vanligt med ojämn matning (vet ej hur pass ojämnt din matar) så borde de flesta brännare ta hänsyn till detta, inte så roligt att springa till pannrummet hela tiden..

Nu vet jag inte något om din brännaren, men ville bara dela med mig av min erfarenhet

Jag vet att fotocellen kan bli lite smutsig på brännaren så den bör man rengöra med fuktig disktrasa ibland, även lite diskmedel om sotet har bränt in.
Mvh
Ja, en kombination av spån i röret och en fotocell som reagerar fel kanske.
Men den är nyss rengjord..
Tycker inte att ensosäckarna innehåller nämnvärt med spån.
Japp. Får bita i det sura och tömma skruven.
Men den är nyss rengjord..
Tycker inte att ensosäckarna innehåller nämnvärt med spån.
Japp. Får bita i det sura och tömma skruven.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det kan vara en idé att även se till att fotocellen har fri sikt till lågen. Om det bildats gågon form av avlagring kring den öppning som fotocellen "ser" genom, kan den komma att tro att det brinner sämre än det gör 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kan det inte bero på för högt drag? VB rekommenderar ett drag på 5 Pa. Högre drag kan göra att lågan blåses ut vid uppstarten.
För inte är det väl bara aska kvar i brännaren när den slocknat såhär?
Finns en inställning för "högt drag" på brännaren som plågar tändelementet extralänge.
Men kontrollera om motvikten på Tigex25 sitter 10 mm från märket (5 Pa)
För inte är det väl bara aska kvar i brännaren när den slocknat såhär?
Finns en inställning för "högt drag" på brännaren som plågar tändelementet extralänge.
Men kontrollera om motvikten på Tigex25 sitter 10 mm från märket (5 Pa)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Är detta något som alla pellets eldar bör göra .bergatorparen skrev: Lösningen är inte rolig: Förrådet och skruven måste rengöras för spån. Själv har jag plastskruven, men även den kan få problem om jag inte är noggrann med att rengöra den 1 - 2 gånger om året.
Har inte gjort något åt skruven sen vi flyttade in för 12-15 ton sedan?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Hade ett spånskiveförråd tidigare. Där samlades spån i botten. Skruvens fäste var utanpåliggande. Med ett antal 5mm hål i skruvfästet löstes de flesta problemen. Spånen ramlade på golvet.
Nu har jag ett Mafa förråd. Efter ett års drift tog jag bort förrådets bottendel för att rensa från spån men det fanns inga spån. Allt verkar följa med skruven upp om man har Mafa.
Mycket beror på hur förrådet ser ut. Förråd där man bara sticker ned skruven i pelletsen ger mest problem.
Nu har jag ett Mafa förråd. Efter ett års drift tog jag bort förrådets bottendel för att rensa från spån men det fanns inga spån. Allt verkar följa med skruven upp om man har Mafa.
Mycket beror på hur förrådet ser ut. Förråd där man bara sticker ned skruven i pelletsen ger mest problem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har ju MAFA förråd, men jag upplevde att det samlade sig en del finfraktioner i skruven, och att detta påverkade matningen. Givetvis: Är det lite finfraktioner i pelletsen, så blir det inte hellre några problem. Men jag brukar rengöra skruv och förråd två gånger om året för att slippa besvär. Just nu kör jag Neova pellets, och där finns knappt finfraktioner alls, medan jag tidigare hade Agrol som hade mycket finfraktioner. Jag har även körd OKQ8 pellets som var bättre än Agrol, men lite sämre i fråga om finfraktion än Neova. Så där är det: Några pelletsförsändelser kan innehålla mycket finfraktion, och då måste man rengöra oftare. Annars har Torsten rätt i att om man bara sticker en matarstkruv ner i pelletsen, så borgar det för större problem än om man har ett "riktigt" förråd 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja Torsten, jag har tigrexen inställd på ca 1 cm. Känns fint att se den fladdra. Själva startfasen går alltid bra. Tar ca 4,5 min från det rasslar till det signalerar låga. Och hela våren gick brännaren utan stopp, då helt utan dragbegränsare. MEN, (det är mycket samtidigt nu) jag har
rensat fläkten som var ordentligt igensatt, bytt bakgaveln som var lite deformerad, bytt pellets, ställt brännaren i modellerande läge (dvs för det mesta låg effekt). Upptäckte genast att jag fick dra ner fläkten på låg-läget eller öka matningen på hög-läget. Det blåser nu säkert 25 % mer än förut. Brännaren stannar eller kör en av sina 3? försök till omstart när det gått några minuter, men innan den kommit upp i normaldrift. Alltså mitt mellan start och normaldrift.
Jag ser i titthålet att lågan nästan dör när fläkten börjar att varva lite mer just i mellanfasen. Kombinationen nyrensad fläkt och för lite matning kan vara problemet. I våras blåste ju fläkten uppenbarligen mindre..
Många parametrar här.
rensat fläkten som var ordentligt igensatt, bytt bakgaveln som var lite deformerad, bytt pellets, ställt brännaren i modellerande läge (dvs för det mesta låg effekt). Upptäckte genast att jag fick dra ner fläkten på låg-läget eller öka matningen på hög-läget. Det blåser nu säkert 25 % mer än förut. Brännaren stannar eller kör en av sina 3? försök till omstart när det gått några minuter, men innan den kommit upp i normaldrift. Alltså mitt mellan start och normaldrift.
Jag ser i titthålet att lågan nästan dör när fläkten börjar att varva lite mer just i mellanfasen. Kombinationen nyrensad fläkt och för lite matning kan vara problemet. I våras blåste ju fläkten uppenbarligen mindre..
Många parametrar här.
Känns som att ditt problem beror på att du har bytt pellets..
Är denna pellets större (längre) än den tidigare du hade.
Brukar bli lite mer luft mellan pelletsen.
Har du en sådan skruv med centrumpinne i vid intaget. (förrådsbotten)
Oftas har man den pinne för att förhindra att för mycket pellets kommer in i skruven samtidigt. Kan hjälp att minska diametern på den.
Eller så ligger det en massa spån i skruven och vid intaget som gör att det stoppar upp.
Vad menar du mer att ställt ner bränslemängden.. är det start dosen vi pratar om.
Är denna pellets större (längre) än den tidigare du hade.
Brukar bli lite mer luft mellan pelletsen.
Har du en sådan skruv med centrumpinne i vid intaget. (förrådsbotten)
Oftas har man den pinne för att förhindra att för mycket pellets kommer in i skruven samtidigt. Kan hjälp att minska diametern på den.
Eller så ligger det en massa spån i skruven och vid intaget som gör att det stoppar upp.
Vad menar du mer att ställt ner bränslemängden.. är det start dosen vi pratar om.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Intressant med lutningen Ösmo. Upplevde också att det matade lite bättre med mindre lutning. Inbillade jag mej i alla fall. Får se i morgon då jag ska rensa skruven, på Bergatorpans inråd. Kan inte skada. Tycker att Stora Ensos pellets har en skapligt jämn längd, något längre än fjolårets rindi i snitt. Brännarn har för övrigt knallat på i över ett dygn. Nej deasstore, har inte dragit ner startdosen. Själva starten går alltid bra. Återkommer!
-
- Prima virke
Jag hade med tidigare märke pellets väldigt stora mängder spån då mitt förråd är åt fel håll (har ett bulkförråd där tidigare ägaren ordnat så den fyller på långsida till långsida istället för längs med förrådet)
Jag har iaf på mitt rör som matarskruven går upp i gjort en liten skåra i underkanten som är kanske 3mm bred där spånet som är för litet ramlar ut under vägen upp istället för att komma in till brännaren.
Jag har iofs aldrig haft problem med att min brännare har stanna av spånet men gjorde det ändå för att slippa ifrån det. Hade under den sista bulkpåfyllningen (ca 3000kg) ungefär 2 hinkar spån att samla upp och då är det ändå inte allt. Det mesta dammsög jag ur ifrån invändigt...
Hoppas på bättre tur med spån med den nya leverantören jag valt.
/Stefan
Jag har iaf på mitt rör som matarskruven går upp i gjort en liten skåra i underkanten som är kanske 3mm bred där spånet som är för litet ramlar ut under vägen upp istället för att komma in till brännaren.
Jag har iofs aldrig haft problem med att min brännare har stanna av spånet men gjorde det ändå för att slippa ifrån det. Hade under den sista bulkpåfyllningen (ca 3000kg) ungefär 2 hinkar spån att samla upp och då är det ändå inte allt. Det mesta dammsög jag ur ifrån invändigt...
Hoppas på bättre tur med spån med den nya leverantören jag valt.
/Stefan