Hade sotaren hemma idag

foxmulder90
Lärjunge!

Hade sotaren hemma idag

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Yrvaken som jag var när det knackade på dörren så flög jag upp ur sängen och ut i garaget och hämtade stegen till sotaren. Halkskyddet saknades denna gången så jag fick hålla stegen medan han sotade skorstenen :)

Jag blev förvånad över hur "lite" det egentligen görs, i och för sig så går det inte göra mer än vad han gjorde, men ändå, det går ju göra själv och spara en peng?

Han sotade ur skorstenen på någon sekund och begav sig sedan ner i pannrummet, där han utförde samma procedur som jag brukar göra.

Fast han var lite lat och dammsugade allting med sitt stora åbäke han hade med sig. Sedan undrade han om brännaren ska startas upp, men ack, ännu har jag inte fått något tändelement :D

Så man kanske ska fundera på att köpa ett set på Jula eller liknande?
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag hade en sån fundering oxå, men när det visar sig att man åker
på en (ibland fler(!)) "brandskyddskontroller" om man sotar själv så känns det som det går på ett ut kostnadsmässigt...och då kan han (sotaren) lika gärna få skita ner sig lite för jobbet iaf.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

johano:
Det där är ju skitsnack.Hur skulle sotaren motivera det menar du?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Degen
Ungskog

Inlägg av Degen »

Jag fick just hem ett papper på att jag får sota själv. Det var bara att ansöka
hos brandmyndigheten (Storstockholms brandförsvar). Det fanns en pdf på deras hemsida som man fick fylla i och posta. Jag pratade med karln i fråga (typ brandmästare) som beviljade ansökningarna, han sa att dom i stort sett aldrig avslog ansökningarna. Om det inte var något väldigt speciellt, offentlig byggnad osv. Men det är som sagt här i Stockholm.
Jag har köpt en sotviska på Clas Ohlsons som funkar till mitt insatsrör. (ca 12 cm). Säkert samma variant på Jula. Det är ju trevligt att sota och så sparar man pengar.
Viking Bio 2003, Euronom A25B 1975, Tigrex 25
Villagyr rpv 30 shuntautomatik
Mafa veckoförråd, villa ca 100+60 m2
Degen
Ungskog

Inlägg av Degen »

Intressant Johan.. Här kom det aldrig någon sotare och hittills ingen brandskyddskontroll. Har bott i mitt hus i snart 4 år. Verkar som jag har fallit ur systemet på något sätt. Jag har till och med ringt brandskyddsmyndigheten för att någon ska kolla min anläggning. Rent försäkringsteckniskt skulle det kännas bra.. Men ingen kommer. Det verkar vara lite struligt här i Stockholm med det där. Lite av en gråzon vem som skulle sota också. Så jag väntar på en kontroll och sotar själv.
Så dom skulle kontrollera oftare för oss som sotar själv?
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Sotar också själv, fast i min kommun krävs det att man går utbildning. Brandskyddsföreningen ordnar dessa, kostade 500:- då, skickade in det till kommunen och kör egensotning. Det viktiga är att man för dokumentation, jag har det i en sot-logg. Det är det första de frågar när det är brandskydd. Och nej, så ofta är det inte brandskydd, och ja, man sparar pengar och tar ingen tid. :lol:

En fördel till: du behöver inte passa tid för att sotar :evil: skall komma, utan kör när det passar dig.

Nvh// dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Sist när sotarn var hos mig, så tog jag tid.

Från det att han steg innanför dörren och sa "hej" till det att han klev ut med orden "vi skickar räkningen"

Tid 12 min Kostnad för detta 420:- bra tim penning. :?

Jag har också hört att man åker på fler brandskydds kontroller om man gör det själv.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Andreas Hansson skrev:johano:
Det där är ju skitsnack.Hur skulle sotaren motivera det menar du?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Nej, det vet jag inte.
Det var iaf. vad sotaren sa när jag frågade honom vid ett av de vanliga sotningsbesöken för några år sedan.

/johan
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Degen skrev:Intressant Johan.. Här kom det aldrig någon sotare och hittills ingen brandskyddskontroll. Har bott i mitt hus i snart 4 år. Verkar som jag har fallit ur systemet på något sätt. Jag har till och med ringt brandskyddsmyndigheten för att någon ska kolla min anläggning. Rent försäkringsteckniskt skulle det kännas bra.. Men ingen kommer. Det verkar vara lite struligt här i Stockholm med det där. Lite av en gråzon vem som skulle sota också. Så jag väntar på en kontroll och sotar själv.
Så dom skulle kontrollera oftare för oss som sotar själv?
Heh, nej jag har inte heller haft någon brandskyddskontroll. Däremot tycker sotaren att ska komma två gånger per eldningssäsong...

/johan
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

I mitt fall kommer de inte oftare (Brandsk.), däremot som jag skrev så är de på om loggboken, bara att du har en så är de nöjda :wink:

ALLA kan sota själva, förstår inte riktigt varför det inte är fler som gör det :shock:

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Degen
Ungskog

Inlägg av Degen »

OK! Loggbok är bra alltså. Tack för tipstet. Läste just på beslutspapperet att:
"Vi informerar berörd sotare och brandskyddskontrollant". Så då kommer det någon och tittar på min anläggning får man förmoda.
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Egensotare skall enligt reglerna inte åka på fler brandskyddskontroller än de som föreskrivs för den typ av anläggning du sotar.
Däremot verkar många kommuner/sotare ha stora brister i att faktiskt utföra alla de brandskyddskontroller som de skall utföra.
Möjligen är det så att i brist på resurser så utförs kontrollerna i första hand på egensotare.
I Skåne gäller för pelletseldning sotning varje år och brandskyddskontroll vartannat år. Egenotare sparar in sotningarna.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kan hålla med där. Väntar själv på den första brandskyddskontrollen..... som sotaren fortfarande inte har gjort.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Här i Kristinehamn ska sotaren komma 2gg/år, jag fick påminna dom efter 2 år om detta. Brandskyddskontroll har jag aldrig haft och jag kommer inte att tjata om det heller.

Funderar på att bli egensotare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Danielmotala
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Blankett för att sota själv utskriven och klar, bara att skicka in till kommunen. Tack för tipset!
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Skriv svar