Rökgastemperatur
Rökgastemperatur
Jag mätte upp min rökgastemperatur och den var 105°. Vad beror det på att den är så låg för det brinner rejält i pannan o värme har jag oavsett utetemperatur.
Brännare: Bio Warm
Panna: Albin Trio 330
Pellets: Bio Norr
Panna: Albin Trio 330
Pellets: Bio Norr
Din pannan tar hand om det mesta av värmen eller så stämmer inte din termometer......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Har du justerat in behövlig luftmängd efter att du bestämt vilken effekt brännaren ska avge. Annars kan det bli vad som helst.
Är inte Albin Trio 330 samma panna som senare kallades för Thermia Tric när Thermia tagit över albinpannorna?
Då tror jag inte att den låga rökgasen beror på effektiv panna då Thermia Tric i test visade upp mycket dålig verkningsgrad.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Min gissning är att du har alldeles för mycket fläkt så att elden kyls ned.
Är inte Albin Trio 330 samma panna som senare kallades för Thermia Tric när Thermia tagit över albinpannorna?
Då tror jag inte att den låga rökgasen beror på effektiv panna då Thermia Tric i test visade upp mycket dålig verkningsgrad.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Min gissning är att du har alldeles för mycket fläkt så att elden kyls ned.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hej
Tips! använd rökgastermometer som ett rättesnöre så vet man om
det är hög eller låg temperatur.
Att rökgastermometrar inte stämmer är vanligt eftersom
nogranhets klass 2 de är alltså inga precisions mätare !
Men väl helt ok som ( de är såkallat rättesnöre )
Rökgaser håller inte samma överförnings förmåga som vatten
därför rekomenderar termometer tillverkare att kolla temperaturen i olja..
Lita inte alltför mycket på elektroniska termometerar
de kan också visa fel värden av olika anledningar.
Men vatten kokar inte alltid vi 100° utan även trycket påverkar kokpunkten, detta utnytjas vid vakumsugning av värmepumps anläggningar här sänks kokpukten utan att tillföra värme för att ånga bort eventuell luftfuktighet.
Men vid minus grader tar det längre tid att ånga bort fukt.
Det var lite ifrån ämnet!
Tips! använd rökgastermometer som ett rättesnöre så vet man om
det är hög eller låg temperatur.
Att rökgastermometrar inte stämmer är vanligt eftersom
nogranhets klass 2 de är alltså inga precisions mätare !
Men väl helt ok som ( de är såkallat rättesnöre )
Rökgaser håller inte samma överförnings förmåga som vatten
därför rekomenderar termometer tillverkare att kolla temperaturen i olja..
Lita inte alltför mycket på elektroniska termometerar
de kan också visa fel värden av olika anledningar.
Men vatten kokar inte alltid vi 100° utan även trycket påverkar kokpunkten, detta utnytjas vid vakumsugning av värmepumps anläggningar här sänks kokpukten utan att tillföra värme för att ånga bort eventuell luftfuktighet.
Men vid minus grader tar det längre tid att ånga bort fukt.
Det var lite ifrån ämnet!
Senast redigerad av Olle45 den mån 15 nov, 2010 20:11, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Hmm. Jag får bara 60-75 grader före dragbegränsaren (tigex) termometern är orginal på stosen likaså tigexn. Är det för lågt?
Pannvattnet ligger på ca 65 grader, brännaren startar när pannvattnet är på 60 och slår av på 68.
Kommer aldrig upp mer än 70 grader på röken, testade nu och man kan lägga handen på stosen även upp till, inte nån lång stund men ändå, skulle nog inte gå om det var 150 grader.
Frågan är om det är effektiva värden?
Mvh / Mats
Pannvattnet ligger på ca 65 grader, brännaren startar när pannvattnet är på 60 och slår av på 68.
Kommer aldrig upp mer än 70 grader på röken, testade nu och man kan lägga handen på stosen även upp till, inte nån lång stund men ändå, skulle nog inte gå om det var 150 grader.
Frågan är om det är effektiva värden?
Mvh / Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
matshe har du då inte alldeles för liten effekt inställd på brännaren?
Biomax är väl en rätt stor panna?
Jag har omkring 155 grader rökgastemperatur före dragbegränsaren och ändå är temperaturen i skorstenstoppen för låg. Skorstenen är 8,2 meter.
Går det inte att öka hysteresen mer så kanske du ska uppgradera till ett nyare program från pelletsteknik. 8 graders hysteres ger väl många start och stopp.
60 grader i pannan, är inte det väl låg temperatur? Kan finnas risk för rostbildning.
Biomax är väl en rätt stor panna?
Jag har omkring 155 grader rökgastemperatur före dragbegränsaren och ändå är temperaturen i skorstenstoppen för låg. Skorstenen är 8,2 meter.
Går det inte att öka hysteresen mer så kanske du ska uppgradera till ett nyare program från pelletsteknik. 8 graders hysteres ger väl många start och stopp.
60 grader i pannan, är inte det väl låg temperatur? Kan finnas risk för rostbildning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Vet ej! Tror den tänder 5-6 ggr dygnet den här årstiden, den går på UH eldning då o då av sig själv. Har läst av ant tändningar nu, kollar samma tid i morgon. Går nog 16 kg dygnet nu -0 gr. 2 vuxna på 110 kvadrat i 2 plan.
Går väl att höja termostaten på pannan till 70, men vet inte om det blir nåt bättre av det?
Mvh / Mats
Går väl att höja termostaten på pannan till 70, men vet inte om det blir nåt bättre av det?
Mvh / Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
Att ha termostaten på 60°C är definitivt för lågt! Det kan enkelt bildas kondens i förbränningsutrymmet och legionella i vattnet.
Min panna får köra från 60°C till 88°C när den kör start/stop, när den kör modulerande är det 74°C som gäller.
Om du har kraftigt luftöverskott får du kalla rökgaser och dålig effektivitet men det kan också vara så att brännaren bara går med låg effekt.
Själv kör jag med 7kW och det fungerar bra för mig.
Min panna får köra från 60°C till 88°C när den kör start/stop, när den kör modulerande är det 74°C som gäller.
Om du har kraftigt luftöverskott får du kalla rökgaser och dålig effektivitet men det kan också vara så att brännaren bara går med låg effekt.
Själv kör jag med 7kW och det fungerar bra för mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!