Turbulatorer???

Rickard Johnsson
Fröträd

Turbulatorer???

Inlägg av Rickard Johnsson »

Hej igen :D

Har kört ungefär 2månader nu med min nya pelletsbrännare och allt fungerar hur bra som helst. (Värmebaronen STAR + PELLX P21)

Men jag har dock en fråga. I min panna sitter det 4 turbolatorer (tror dom heter så, vridna metall bitar som är ca 50cm långa...)
Installatören plockade bort 1st av dessa, så nu sitter det bara 3 kvar i pannan, varför?
Vad är dom där bra för egentligen? Att hindra värmen att lämna pannen eller?

Hoppas att någon klok kan ge ett svar 8)
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

troligtvis så var det för dåligt undertryck (drag) eller för låg rökgastemp.
Och ja dombromsar upp rökgaserna så dom tas upp av pannan bättre.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har själv en Star. Jag har dock alla fyra turbolatorer i, som dessutom är 75 cm lång. Det är en längre variant som Värmebaronen säljer med sin pelletsbrännare Viking Bio. Om jag inte minns fel så menar Värmebaronen att rökgaserna måste bromsas mer vit pelletseldning i panntypen Star.

De nyare modellerna av Star tror jag bara har 3 turbolatorer, själv är min av årsmodell 98 och den har 4 turbolatorer.

Jag ligger på en rökgastemperatur på 160-170 grader vid nysotad panna, 80 grader cirka 1 m ner i skorstenen. Har du provat att mäta vad du har för temp direkt efter pannan men före dragluckan?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag kör med 4 halvor tuber denna sommar, men under vintern körde jag två långa tuber och två halvor. Pga inte samma tryck som sommar och vinter.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Rickard Johnsson
Fröträd

Direkt efter pannan innan dragluckan är tempen ca: 250°C, vid nysotad panna, efter 3 veckors körning utan sotning är tempen ca 260°C.
Så det skiljer inte så mycket före och efter sotning.
Har inte mätt hur mycket den är uppe i skorstenen.

Vid installationen fick jag följande värden:
Rökgastemp: 258°C
CO2-halt: 11,2%
Rökgasförl.: 15,6%
Luftövers.: 1,82
02-halt: 9,5%
CO-halt: 209ppm
CO out: 380ppm
Verkningsgrad: 84,4%
Är detta bra värden eller :?

En annan fråga: Brännaren har gått nu i sommar med ungefär 2h mellanrum, dygnet runt. Är detta mycket eller normalt? Har ingen acc.
tank eller något annat.
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har du provat att köra med alla 4 turbolatorer?

Vad har du för start/stop temperatur?

Själv experimenterar jag med att köra 55-90 just nu, den går cirka 1 gång per dag i knappt en timme.

Normalt skall man försöka minska antal start och stop (brännarna är ganska inneffektiva vid uppstart). Men det är en avvägning då man kör upp pannan i högre temperaturer ökar värmeförlusterna från pannan.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
Rickard Johnsson
Fröträd

Har inte provat att köra med alla 4 turbulatorer. Har inte viljat experimentera efter installationen ännu. Så du menar att jag kan stoppa in den fjärde och prova då?
Sotarn kommer hit idag också, så jag kan ju rådfråga honom också.

Min start/stop ligger på 68-80°

Har även hört att andra sätter en helt vanlig timer på 220V till brännaren, så att den inte går några timmar på natten. Detta kan kanske vara ett alternativ?!
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Rickard Johnsson skrev:
Har även hört att andra sätter en helt vanlig timer på 220V till brännaren, så att den inte går några timmar på natten. Detta kan kanske vara ett alternativ?!
Det funkar bra.. :wink:
Då finns det vv över dagen iaf o brännaren går bara en gång/dygn..

Men jag tycker du har på tok för hög avgastemp.. :shock:
Den är nästan som på min gamla norahamar från -72 där låg den på mellan 250-320 grader.. Nu sotar jag när den kommit till 160 ny sotad 128 grader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Tycker också att din temp är lite väl hög. Själv hade jag över 200 grader med alla fyra korta turbolatorer i, vilket gorde att jag köpte fyra längre istället (75 cm istället för 50 cm). Nu har jag som sagt en rökgas på 160-170 vid nysotad panna.

Du kan även prova att öka spannet på start/stopp, t.ex. prova att gå ner till start 60 så du får längre gångtider. I min Star så har jag inga problem att ducha ner till 50/55.

Har du stängt av shunten förresten, och är den tät (vid avstängt) så den inte ligger och tjuvdrar värme från pannan?
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hej Rickard Johnsson
Så svårt är det inte!
Bara att stoppa in fjärde tub och se vad du få visare grader.

Om det sjunkar några tio grader så vet du att det är tuber som gör. om det man vill komma under 200 grader men viktig också anpassa med vad det visar grader ner från topp i skorsten.

Du säger att sotaren kommer idag, hoppas att det menar att han skall sotas hela. så kollare du grader vad det står.

Min rökgas sjönk med 50 grader efter sotad. och visade nu 160 grader och ner 1 meter från topp ligger på 80 grader. Min höjd skorsten är 7.5 m. och 130 mm diameter plåtrör.
Före hade 210 grader.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

ztz skrev: Normalt skall man försöka minska antal start och stop (brännarna är ganska inneffektiva vid uppstart).
Detta resonemang har varit min röda tråd inför min stundande anskaffning, men pratade igår med en installatör och han ansåg att det var bättre att låta brännaren gå tex varannan timme under eldningssäsongen.
Jag har hela tiden varit inställd på att köpa 25-30Kw brännare+panna samt dimensionera ack.tank så att brännare går 1-2ggr per dygn under eldningssäsongen.
Tänker jag fel?

ps. Skall bygga välisolerad(boverkets riktvärden) ny villa på ca.200kwm.ds
Rickard Johnsson
Fröträd

Tillbaka igen :lol:

Sotarn var här i fredags men sotade bara till kaminen denna gång, så vi fick inget svar om tempretauren sjunker vid sotning...

Min shunt har jag på 1:an, därför att vi har golvvärme i hela huset så jag vill ha lite cirkulation på det hela, samt att hålla funkten borta i källaren...

Mätte precis längden på mina turbulatorer, de är endast 45cm långa....och det sitter bara 3st i just nu. Nästa gång jag skall sota brännaren skall jag stoppa i den 4:de också för att se om temperaturen sjunker, intressant.
Vilken temperatur vill/ska man ha innan motdragsluckan då? Under 200°C i alla fall om jag försår er rätt???
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Rickard Johnsson skrev:Tillbaka igen :lol:

Vilken temperatur vill/ska man ha innan motdragsluckan då? Under 200°C i alla fall om jag försår er rätt???
Det viktiga är att du har cirka 80 grader 1 m ner i skorstenen för att slippa få problem med kondens.

Så hur varm du skall ha nere vid pannan beror således på längd och diameter på skortstene/rökkanalen.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

toysoldier skrev: Jag har hela tiden varit inställd på att köpa 25-30Kw brännare+panna samt dimensionera ack.tank så att brännare går 1-2ggr per dygn under eldningssäsongen.
Tänker jag fel?

ps. Skall bygga välisolerad(boverkets riktvärden) ny villa på ca.200kwm.ds
Så stor/hög effekt behöver du inte ha du klarar dej med max 10 kW på panna/brännare...
Kör själv med 12 kW på 215 kvm byggt -73 de va då inga problem då det va -27 ute.. 8)

Annars tycker jag du tänker helt rätt (obs min åsikt) så du skulle titta på en panna med liten vatten volym max 50-60 liter o en riktigt bra isolerad acktank (min 90 mm pur el 200 mm mineralull) på 750-1000 liter o dubbla vv slingor o en solslinga... Bra tank är effektas el A-tank med 90 resp 100 mm pur isolering..
Kanske Thermia bionet vore nåt el Ecotec Econom??
Då får du en anläggning som startar 1-2 gånger/dygn på vintern o var 4:e-6:e dygn på sommaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

André skrev: Så stor/hög effekt behöver du inte ha du klarar dej med max 10 kW på panna/brännare...
Kör själv med 12 kW på 215 kvm byggt -73 de va då inga problem då det va -27 ute.. 8)

Annars tycker jag du tänker helt rätt (obs min åsikt) så du skulle titta på en panna med liten vatten volym max 50-60 liter o en riktigt bra isolerad acktank (min 90 mm pur el 200 mm mineralull)
90mm pur motsvarar väl 180mm mineralull? låter lite... Jag kommer ju att ha 500mm mineralull på vinden. :?
Priset på PUR är ju rena skämtet!
Skriv svar