Hämta pellets i Danmark?
Hämta pellets i Danmark?
Vad kostar en pall i Danmark? Några hinder? Priser?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Hos Flex Heat är priset för en pall, med valfritt 16 eller 25 kg säck, och ca 900 kg pelletsvikt 2075 DKK vilket motsvarar 2608 SEK vid växlingskurs 1 DKK = 1,257 SEK. Märk väl att detta är pris för hemkörning i Danmark, hämtpris blir sannolikt lägre. Priset per ton 2898 SEK.
Lösvikt alltså bulkpriset ligger på 1500 DKK/ton eller 1886 SEK. Jag har ingen aning om varför det skiljer 1000 kronor tonnet mellan bulk och säck.
Det skall dock inte finnas några hinder för att hämta pellets från Danmark. Nu finns emellertid Flex Heat även i Sverige: http://www.flexheat.se Här är dock prislistan "hemlig" så du måste mejla dem för prisförslag
I Tyskland är snittpriset 2140 SEK eller 227,6 euro per ton vid köp av 6 ton eller mer.
I Estland kostar Flex Heat pelletsen 1561 kronor per pall eller 165,53 euro per ton. Konstigt
Lösvikt alltså bulkpriset ligger på 1500 DKK/ton eller 1886 SEK. Jag har ingen aning om varför det skiljer 1000 kronor tonnet mellan bulk och säck.
Det skall dock inte finnas några hinder för att hämta pellets från Danmark. Nu finns emellertid Flex Heat även i Sverige: http://www.flexheat.se Här är dock prislistan "hemlig" så du måste mejla dem för prisförslag
I Tyskland är snittpriset 2140 SEK eller 227,6 euro per ton vid köp av 6 ton eller mer.
I Estland kostar Flex Heat pelletsen 1561 kronor per pall eller 165,53 euro per ton. Konstigt

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Man behöver inte vara någon einstein för att se att de svenska pelletspriserna hålls uppe av obefintlig konkurrens.
Företagare som hellre lever på statsbidrag i stället för att sätta fart under galoscherna kan nog också bidraga. Importera och ordna med frakt är jobbigt helt enkelt.
Den polska barlinekpelletsen säljs till avhämtningspris i Danmark för
1.625,00 x1.25 svenska kronor = 2031
Det är en pall innehållande 1 ton pellets i 25 kg säckar.
http://www.lavepriser.dk/?page=pi&a11=151
Lågprisvaruhuset Jem&Fix säljer här samma pellets för avhämtning 1 ton för 2699.
http://www.jemfix.se/jemfix/web/news.ns ... portal=web
Företagare som hellre lever på statsbidrag i stället för att sätta fart under galoscherna kan nog också bidraga. Importera och ordna med frakt är jobbigt helt enkelt.
Den polska barlinekpelletsen säljs till avhämtningspris i Danmark för
1.625,00 x1.25 svenska kronor = 2031
Det är en pall innehållande 1 ton pellets i 25 kg säckar.
http://www.lavepriser.dk/?page=pi&a11=151
Lågprisvaruhuset Jem&Fix säljer här samma pellets för avhämtning 1 ton för 2699.
http://www.jemfix.se/jemfix/web/news.ns ... portal=web
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu kommer väl bebop så skjortan står rakt ut för att vi talar så om svensk pelletsbransch, men det får han hellre göra.
Obefintlig konkurrens är alldeles rätt. Problemet är att när man etablerar försäljningsverksamhet i Sverige, så har man valfrihet beträffande vilka delar av landet man vill täcka. Då blir det som en Stora Enso muslim påpekade: De kan sälja enbart till "säkra" kunder i områden med goda affärsförhållanden - vilket i stort sett utesluter större delen av Svea Rike eftersom allt norr och väster om Vänern är för glest befolkad. Som boende i denna del av landet, kan jag försäkra att de som driver försäljning här, har liten konkurrens. De blir feta, mätta ocg belåtna. Jag funderar helt sonika på om jag skulle leta reda på hur mycket det kostar att få hitforslat ett antal pallar pellets från Danmark eller från Estland. Kanske kunde det vara utrymme för att starta en ekonomisk förening som kunde driva import och försäljning - fast import? Estland och Danmark är ju EU och därmed del av inre marknaden - så det ända man behöver tänka på är moms.
Obefintlig konkurrens är alldeles rätt. Problemet är att när man etablerar försäljningsverksamhet i Sverige, så har man valfrihet beträffande vilka delar av landet man vill täcka. Då blir det som en Stora Enso muslim påpekade: De kan sälja enbart till "säkra" kunder i områden med goda affärsförhållanden - vilket i stort sett utesluter större delen av Svea Rike eftersom allt norr och väster om Vänern är för glest befolkad. Som boende i denna del av landet, kan jag försäkra att de som driver försäljning här, har liten konkurrens. De blir feta, mätta ocg belåtna. Jag funderar helt sonika på om jag skulle leta reda på hur mycket det kostar att få hitforslat ett antal pallar pellets från Danmark eller från Estland. Kanske kunde det vara utrymme för att starta en ekonomisk förening som kunde driva import och försäljning - fast import? Estland och Danmark är ju EU och därmed del av inre marknaden - så det ända man behöver tänka på är moms.

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Har ju förekommit en del erbjudanden om att köpa 24 ton direktlevererat.
Här ett aktuellt erbjudande.
http://www.google.se/aclk?sa=l&ai=COJWU ... %3Dpellets
Egen gaffeltruck erfordras.
Billigare kunde det nog bli om man avtalade direkt med direktör Baltjeffskij på andra sidan Östersjön.
Ekonomiska föreningar för pelletsinköp verkar finnas i Danmark men i dagens Bo Lundgren Sverige räknas ju allt sådant som subversiv kommunism. Någon privat pelletsförsäljare kunde ju gå i konkurs så hans barn blev alldeles undernärda.
Innan den privata företagsamheten har fått ändan ur golfvagnen och ordnat skapliga pelletspriser så finns det nog andra energislag att tillgå.
Billigare kunde det nog bli om man avtalade direkt med direktör Baltjeffskij på andra sidan Östersjön.
Ekonomiska föreningar för pelletsinköp verkar finnas i Danmark men i dagens Bo Lundgren Sverige räknas ju allt sådant som subversiv kommunism. Någon privat pelletsförsäljare kunde ju gå i konkurs så hans barn blev alldeles undernärda.
Innan den privata företagsamheten har fått ändan ur golfvagnen och ordnat skapliga pelletspriser så finns det nog andra energislag att tillgå.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ja, abene, andra energislag finns att tillgå. Problemet i Sverige är hur landet är strukturerat. Till skillnad från Norge och Danmark som har en avsevärt mer tumultartad nära histora - alltså 0 - 100 år, så har svenska överklassen levd sina skyddade liv och kunnat undergräva varje tillstymmelse till demokrati. Det säger sitt när företrädaren för arbetarens "eget parti" efter sin tid som statsminister bygger herrgård och startar eget. Om demokratin varit en demokrati, så skulle man inte bli oförskämd rik av att fullgöra en gärning som folkvald - men många blir det, och det tycker jag vittnar om att Sverige inte är en demokrati, men en demokratur. Skall vi vänta på förändring här, så kommer vi att få vänta tills Fan kommer upp från Helvetet för att köpa snöslunga. Kanske är lösningen en kombipanna OCH en ekonomisk förening för köp av pellets och kanske även ved? Vad "ved" jag?

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ni verkar glömma en liten sak: avstånd i DK är något annat än avstånd i SE! För en åkare är 17 mil samma sak vilket land h*n än är i men befolkningstätheten är högre i DK än SE vilket gör att det blir dyrare att transportera i SE.
Självklart ville det smartaste vara att samlas i en grupp rimligt närtboende med egna transportmöjligheter och sedan köpa 24t till intern fördelning, kruxet är att få ihop 3-4 pers som dels har pengarna att slänga på en bräda och dels kan avklara transporten sinsemellan.
Men skulle man köpa 24t på en transport skulle nog även S.E. vara intressant att prata med...
Självklart ville det smartaste vara att samlas i en grupp rimligt närtboende med egna transportmöjligheter och sedan köpa 24t till intern fördelning, kruxet är att få ihop 3-4 pers som dels har pengarna att slänga på en bräda och dels kan avklara transporten sinsemellan.
Men skulle man köpa 24t på en transport skulle nog även S.E. vara intressant att prata med...
Senast redigerad av Icecap den sön 14 nov, 2010 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Grupp köp
Det går att inportera pellets från Lettland 1400 kr ton +10% moms för privatpersoner det är samma pellets som säljs i Sverige från Lantmannaabene skrev:Har ju förekommit en del erbjudanden om att köpa 24 ton direktlevererat.
8mm mycket enkelt,det är hjälpsändningar som tar dessa returfrakter, ca 400 kr per ton meila mig privat så hjälper jag till då jag bor i Lettland