Vad man skall kunna förvänta sig av en leverantör

bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

bergatorparen skrev:Nu vill det skärpning till här, bebop. Jag har argument, men jag tycker inte det är mödan värd att diskutera med en kverulant som vrider och vänder på allt som sägs så att man i slutändan tappar tråden i bästa Magister Flykt stil. Och du: Forumtroll kan du själv varaBild
Men snälla bergatorparen, ta nu och förklara ditt tidigare inlägg innan du går vidare med att anklaga mig för det ena och det andra.
Begrunda väl vad jag skrivit och tänk så det knakar på vad du hävdar om att vi nästan bara har svenska varor omkring oss.
Kom med en förklaring till ditt påstående är du snäll istället för att fly debatten.
Kommer man kontroversiella påståenden får man vara så god och backa upp dem. Jag önskar dig verkligen lycka till.
.
bergatorparen skrev:Ta dig en titt på samhället omkring dig, bebop: Det är inte mycket som är vad det ger sig ut för att vara. Skall vi kunna få billig pellets, så måste det öppnas kanaler för import, men det finns starka krafter som kommer att försöka motverka det. Sverige är med i EU, men hur många icke-svenska varumärken ser du i det dagliga?
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har annat att lägga tid på som är viktigare för mig. Låt oss säga så här: Vi låter tiden uppvisa vad som kommer att bli fallet på svenska pelletsmarknaden. Jag bör i ett skogslän, så blir det omöjligt att fortsätta med pellets, så får man konvertera till ved. Men hur det kommer att bli i Stallbackemoppens lovade land Trollhättan, är en annan femma.
Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

För att som kund kunna påverka produktens pris och leveransvillkor så krävs det att man blir en stark konsument. En instans som blir en motpol till de stora tillverkarna och leverantörerna. Detta har varit min tanke och åsikt sedan jag för länge sedan började bränna pellets. Frågan är bara hur man gör för att samordna inköpen så volymerna blir så betydande att det går att påverka inköpen. Den utländska skogsråvaran som är billig och finns i överskott borde kunna ge kvalitetspellets med rätt tillverkare och styrning, kunskap. Vi exporterar pellets till bla England och med stora volymer är båttransport billig och bra. Spånbildningen går ju att sila bort innan leveransen i Sverige. Problemet är samordningen av inköpen och distributionen. Någon mer som har gått och tänkt på detta?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är det många som har funderat på och varje gång fallerar det på transporten.

Om en förening kan handla en hel långtradare pellets (24t?) på ett bräda blir det ett års förbrukning till ung. 3 hus.

Dessa bör då ligga mycket nära varandra (grannar) så att man kan beställa en körning och då få räknat det som en storbeställning.

Pelletsen lassas av ett ställe och alla fördelar själva. Tyvärr har jag helt enkelt inte plats till de 11 pall en riktig vargavinter kostar, grannen som också kör pellets har inte heller den plats och nästa pelletseldare i närheten är en bit för långt bort till att kunde transportera pelletsen på ett enkelt sätt.

Om en förening ska vara landstäckande blir den i slutändan bara en extra mellanhandlare, transport och fördelning blir det samma som i dagsläget varför det knappast blir speciellt billigare.

Samma problem med skitbrännare som inte tål pellets kommer att finnas, en massa garantiärenden osv. och det kostar, om inte direkta pengar då arbetstid i mängder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Icecap har hittat problemets kärna. Många har diskuterat samordning av inköp men det kommer aldrig att bli av.

Vår regering anser för det första inte att det är rumsrent att konsumenter går ihop och gör inköp tillsammans. Det handlar som Bo Lundgren brukade säga, inte om ekonomi utan om ideologi.

För det andra kommer det aldrig att fungera praktiskt. Gnällspikar som inte ordnar ordentliga sandade transportvägar gör det till en stor sak om en grindstolpe åker väck eller om chaffisen inte kan ställa pallarna på lagom kort barnmatsavstånd.

Vad händer om en ägare av en skitbrännare får halva skorsten bortsprängd av en gengasexplosion. Jo det är den som gjort upp om det samordnade inköpet som direkt anklagas för att ha skaffat för dålig pellets.

Jag hoppas bara att Stora Enso inte ledsnar på gnället och lägger ned sin utkörning till privatpersoner.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar