KMP UNO , massa frågor

grusgång
Gallringsobjekt

KMP UNO , massa frågor

Inlägg av grusgång »

Tjenare!

Jag har nyss köpt hus och det sitter en KMP UNO panna som fixar lite värme till oss. Vid övertagandet av huset så plockade säljaren ut brännaren och visade då att ytterröret var deformerat och sa att han skulle ta på sig det och köpa ett nytt. Dock så har det dykt upp lite frågor nu i efterhand som jag hoppas kunna få lite hjälp med. :)

Pannan är installerad 6/10 -06 och heter KMP UNO men jag hittar inge info om vilken brännare det sitter i den, står inget på den heller.

1) Jag har just nu driftstop på brännaren, plockade isär brännaren och såg att innerröret är sprucket längst in vid tändelementet, ytterröret är som sagt deformerat så det lär bli att byta båda. Dock så är jag lite misstänksam mot varför jag hade en så pass stor askkaka. I broschyren så skryter dom med att den är i princip underhållsfri, förra ägaren sa att man kan göra rent den var 3:de pall men det förstår jag ju nu att det kan ju aldrig stämma eller ??

2) Jag åker även på att byta kåpan som sitter runtom rören för det är sprickor i den med, vad heter den eller ännu bättre kan någon länka till den produkten på någon hemsida?

3) Dragluckan, vart ska den sitta egentligen ? Jag har bara ett till urtag i stocken och det är en enkel lucka som man kan lyfta på bara, antar att det är en inspektion/rens lucka bara.

Känns som jag måste ta hit en service kille som får kolla läget lite men tänkte att jag skulle hinna få lite mer kött på benen :)

Hur kinkigt är det med sprickor i rören?
Ska det sitta nån sorts tätning mellan kåpan och ytterröret?

Tacksam för svar!Bild
KMP UNO pellx21
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Produkten har utgått men här finns beskrivningarna kvar på engelska.
http://www.ariterm.se/117_KMP_Uno
Här på svenska. http://195.198.92.151/ariterm/UNOAnv_SE_080521.pdf

Brännaren är en vanlig KMP (se forumet) kompletterad med tryckluftsuraskning.
Kanske är kompressorn i pannan inte igång eftersom askan inte åker ut.

Här lite om brännarrörsproblematiken. Tur att säljaren betalar.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10744

Dragbegränsaren brukar sitta på pannans rökrör.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
grusgång
Gallringsobjekt

Inlägg av grusgång »

Funderar också på om kompressorn har gett upp, skulle vilja prova att elda upp en gång och lyssna/se om kompressorn lever men vet inte om jag eftersom det uppstått sprickor på vissa detaljer :(
KMP UNO pellx21
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Bulan på ytterröret är tecken på att innerröret har spruckit just vid den punkten. VB Viking Bio hade samma problem med de gamla brännarrören med tunt gods, så jag finge använda stora vinkelkapen för att få isär de delarna.
Det finns tätning mellan brännarkroppen och brännarluckan, men enbart isolering och en värmesköld efter det som yttre brännarröret passerar genom.
Det är i och för sig ingen stor risk att provstarta anläggningen för att ta reda på huruvida kompressorn fungerar eller inte. Min gissning är att den fungerar, men att deformeringen av röret skapar turbulens vid renblåsning som gör att askan bara virvlar omkring inuti brännarröret och när renblåsningen är över, ligger mycket av den kvarBild

Synd att dessa pannor inte kom med 5 års garanti.

En fråga till Torsten:

Du säger att produkten, KMP UNO, är utgått, men på Ariterms hemsida finns den kvar under fliken "Produkter"
Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jo visst finns den kvar på hemsidan. Hittade den inte igår så googlade och hittade bara en engelsk sida ?

Går väl att undersöka om det finns luft i ledningarna från kompressorn.
Går inte kompressorn kan det kanske vara någon säkring som gått.
Eller har luftmunstycket blivit igensatt?

Blir det inte lite knas med förbränningsvärdena om ytterröret blivit buckligt?
Ytterröret ska väl leda fram sekundärluft till slutet på innerröret.

Men visst ska det väl gå att elda. Rören kan ju knappast bli mer förstörda än de är.
Senast redigerad av Torsten den tor 11 nov, 2010 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Innerörets bakre vägg är inget du behöver göra nåt åt.. :wink: ..I husbygge termer endast en"sättning"..
Men hur yttre röret blivit buckligt.. :? ..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
grusgång
Gallringsobjekt

Inlägg av grusgång »

Ringde firman idag som installerade pannan -06 och enligt dom så är det ingen fara att köra med sprickor det enda jag är orolig över är just mellan kroppen och rören om brandtätningen har tagit stryk.. =( Vågar jag köra endå ?

Jag ska plocka isär brännaren helt idag och göra rent allt samt putsa ögat sen ska jag testa att köra den och se om kompressorn blåser som den ska.
KMP UNO pellx21
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Torsten skrev:Blir det inte lite knas med förbränningsvärdena om ytterröret blivit buckligt?
Ytterröret ska väl leda fram sekundärluft till slutet på innerröret.

Men visst ska det väl gå att elda. Rören kan ju knappast bli mer förstörda än de är.
Visst blir det knas. Det leds förvärmd både sekundär och tertiär luft till förbränningen mellan dessa två rör. När jag fick nya rör till min brännare, så blev skillnaden märkbar. Jag har märkt mig, på bilden, att röret i denna KMP' n är av samma sort som Värmebaronen hade förut: Av plåt som formats till och med längsgående svets - och det ser ut att vara i svetsen som det gått hål/spruckit. Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Den där brännaren har gått för varmt med antingen för stor dos i drift eller också för mycket kvar när tempen är uppnådd, och kylfasen för kort.Verkar som den brunnit efter stopp.Jag har mitt ytterrör original sen -00.Ingen bula där inte.
När jag köpte min brännare år 2000,så stod det i manualen att det kunde uppstå små sprickor i bakkant av innerröret men det hade ingen praktisk betydelse.Sen blev röret mer bränt i botten och efter 7år,så bytte jag innerrör.
Jag har ingen luftblåsning på min brännare utan jag gör ren brännaren en gång per vecka,under vintern.
Här syns en bild på kakan som kan bildas i botten av röret.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
Som förre ägaren sa om rengöring efter 3 pallar kan inte ha varit nyttigt för panna eller brännare.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
grusgång
Gallringsobjekt

Inlägg av grusgång »

Taxen: Kan jag köra den tror du ? Sitter det nån sorts tätning mellan rör och kåpan ?
KMP UNO pellx21
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Taxen: Jag tycker det verkar som om den har fått för mycket pellets och för lite luft hela vägen - både uppstart och drift. Det att röret är svart på insidan tyder väl på att syrehalten varit lite i underkant?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

grusgång skrev:Taxen: Kan jag köra den tror du ? Sitter det nån sorts tätning mellan rör och kåpan ?

Så här såg mitt gamla ut efter 7år.Då hade det varit spricka,ung.som i ditt rör redan från ung.första året.

Bild

De första 6 åren var jag novis på pelletseldning och fick prova mig fram utan detta eminenta forum :wink: Alltid bra att få andra infallsvinklar från andra med erfarenhet.

Mitt nya innerrör ser ut så här till PellX20.Ser ditt likadant ut?

Bild

Jag tycker att du kan behålla ditt innerrör ett tag till,eller ha i reserv om säljaren betalar det röret också.
Ytterröret kan vara svårt att rikta så det blir runt och bra,då rosfritt är hårt material.
När du får igång brännaren,så kan du läsa en hel del,under KMP avdelningen här på forumet.Sen kan du ställa frågor om du har nåt problem med inställningar o.d.
Du får också skriva in lite mer data om din brännare,som chip,hysteres o.s.v.
Jag har en platt tätningsremsa fastsatt mellan plåten som sitter på innerröret och ytterröret när man lossar låsningarna.
Var det skador på dockningsstosen(sitter fast på pannan) också?
Här kan du kika lite på reservdelar
http://www.pellkam.se/KmpPellx.asp

http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... essor.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
grusgång
Gallringsobjekt

Inlägg av grusgång »

Jag ska ta isär den imorgon och sedan test köra den, återkommer senare.

Tack alla vänliga människor för svar :)
KMP UNO pellx21
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ytterröret bör du nog byta i alla fall.
Pelletseldare sen -00
grusgång
Gallringsobjekt

Inlägg av grusgång »

Hej igen !

Har kikat lite på brännaren nu och tror mig nu veta vad som orsaka min sotkaka. Röret som ska blåsa rent inneröret verkar sitta helt åt skogen, min hänger löst ska den verkligen göra det? Hur sjutton ska man få rätt vinkel på den isåfall. Jag antar att den ska sitta i ett hål eller? När jag har skruvat ihop brännaren så ser jag inte skymten av röret...
KMP UNO pellx21
Skriv svar