Lång tid innan termostaten slår ifrånifrån

Skriv svar
rullbo
Späd planta

Lång tid innan termostaten slår ifrånifrån

Inlägg av rullbo »

Jag har en panna som heter Albin Trio 330 , min pelletsbrännare är en Bio Warm och min termostat på pannan är Landis o Gyr . Jag kör brännaren i Oljeutrymmet och jag vet inte vad som är fel men det tar sådan enorm tid att värma upp vattnet. Huset är på 120 kvadat o det tar 43 minuter att värma vattnet från 79° till 85°. Jag ändrade brännaren så den går på ännu högre effekt så nu tar det 33 minuter efter att jag ändrade inställningarna på brännaren att värma vattnet innan termostaten slår ifrån. Nu ska jag mäta upp rökgastemperaturen i helgen för det har jag inte gjort tidigare men jag har testat åtskilliga inställningar på brännaren o även mixtrat med spjällen på pannan men det blir inte bättre. I en Albin Trio 330 är det underförbränning så jag kör rökgaserna den längsta vägen. Jag har även testat att öppna det nedre spjället så rökgaserna tar vägen genom vedutrymet men då blir tiden 33 minuter och 10 sekunder haha. Det skiljer alltså 10 sekunder bara så det verkar vara så att pannan tar åt sig energin väldigt väldigt lite från förbränningen. -Jag kör 4 hålrader på rostret i brännaren och har draget på fläkten på brännaren på 5 -så draget är relatift högt.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Har du en drag lucka installerad?

Vad kör du på för effekt?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
rullbo
Späd planta

Inlägg av rullbo »

Du menar en Dragbegränsare???? -Issåfall är svaret nej men jag ska köpa en sådan i slutet av månaden. Men om det nu är en sådan du menar... -finns det nått annat sätt att lösa mitt problem profisoriskt under tiden. Här hittade jag ett ställe där man kan köpa sådana http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Effekten kör jag på 4 hålrader av 6 möjliga på rostret o matningen på 4 o fläkten på läge 5 på brännaren. Vet inte exakt vad det ger men runt 25 KW kanske eftersom brännaren på full effekt ger 35 KW
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Lång tid innan termostaten slår ifrånifrån

Inlägg av Torsten »

rullbo skrev: -Jag kör 4 hålrader på rostret i brännaren och har draget på fläkten på brännaren på 5 -så draget är relatift högt.
Kanske har du för hög fart på fläkten. Ska inte vara mer än att man klarar sig från sotig rök.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rullbo
Späd planta

Inlägg av rullbo »

Ja men jag har testa fläkten på lägre -typ enligt graderingen både på 2, 3 o 4 men inget bättre tyvärr ?
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

rullbo skrev:Du menar en Dragbegränsare???? -Issåfall är svaret nej men jag ska köpa en sådan i slutet av månaden.
När du har installerat den så kommer du troligen märka en förbättring.

För egen del så fick jag en anläggning som vart mycket bättre på alla sätt efter att jag installerade min.

Väljer du sedan att köpa från transtemper så får du hjälp, så att du inte köper en för liten.

dragbegränsare har det skrivits ganska mycket om i andra inlägg, men det har du söker redan sett :wink:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
rullbo
Späd planta

Inlägg av rullbo »

Jo jag har sett att det var mycket prat om dom o det verkar vara väldigt bra grejjer :D
Brännare: Bio Warm
Panna: Albin Trio 330
Pellets: Bio Norr
Skriv svar