pelletseldning i TMV Attack

croytos
Fröträd

pelletseldning i TMV Attack

Inlägg av croytos »

Hej
Har blivit med hus i norra Uppland och tänkte ta itu med uppvärmningen.
Det finns en oljepanna TMV Attack med oljebrännare. Oljan är slut och pannan går med hjälp av elpatron.
Var en rörmokare här och tittade på vatten och värmesystem. Han avrådde mig att elda pellets i den pannan för jag skulle få rökgasexplosioner. Pannan är för trång påstod han.

Någon ekonomi för att anskaffa luft-vatten pump eller ny pelletspanna finns inte. Vill ha en lösning direkt. Finns det någon som eldar pellets utan problem i en Attack panna eller är den hopplös?
Skulle det fungera med en begagnad brännare? Har brännarna blivit modernare med åren så att begagnat är en dum ide?
petmal
Prima virke

Inlägg av petmal »

Hej, titta på den här länken och sök på TMV så får du se vilka som använder TMV och med vilken brännare. Du kan även söka på längst upp på sida efter TMV.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... mv&start=0

Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Tack för tipset. Har nu bläddrat genom alla pannkombinationerna.
Fanns fyra som använde P12 brännare. Fanns tre som använde Vilking B16 eller 9990 brännare.
Verkar fungera med den här pannan i alla fall.
Får fundera vidare. Vill inte köra på elpatron hela vintern.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Att TMV eller numera Nibe Attack inte skall kunna köra på pellets är förbannat strunt! Enligt Nibe skall man visst kunna köra denna panna på pellets. För att du inte skall gå skorna av dig ekonomiskt gör så här:

Införskaffa en begagnat Viking Bio eller en KMP PX21 och då helst med förråd på köpet, samt en förlängningsstos som du använder för att få lagom längd på brännarröret in i brännkammaren. Sedan måste brännarluckan i pannan modifieras för att pelletsbrännaren skall passa.

Bild

Så ser Attack pannan ut i genomskärning, och klicka här för att se bruksanvsiningen till pannan - se särskilt på sidan 5

Begagnade brännare finns i drivor på Blocket.se från folk som byter system till fjärrvärme eller bergvärme. Kolla lite omkring och återkom om du behöver hjälp med eventuell inkoppling :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Jo tack. Den bilden har jag sett. Det dumma med pannans konstruktion är att röken går ut längst ned där askan lägger sig och täpper för.
Har tittat på Viking Bio och KMP PX21. Är inte det väldigt gamla apparater där man använder potentiometrar för att skruva in effekten?

Rörmokarn sade något om att effekten på pannan ändrar sig när det samlas aska om några dagar. Kanske måste man ändra på skruvarna då.
Rengöra varje vecka har jag förstått att det är nödvändigt.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Begnade brännare jovars :) Fast alltid en chansning förståss.. Kanske helst nu också när inte pannan är helt optimal för pelle...MEN fungerar! Själv skulle jag inte satst på en begnad Men det är jag det!! :batman: ..Men annars har du PX-22 en digital ...rackare ...
Finns många fler brännare att välja på...Själv som sagt en PX-21 med potensiometrar har inte rört dom på 2 år tror jag ...(fast det är ju alltid kul att pilla och pula :wink: ...

Tappa effekt på pannan efter några dagar :? ...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja begagnade brännare är helt klart en riskfaktor. Kan bli stora efterkosnader.
En del beg. brännare behöver förlängningsstos. lågriktare och extern termostat för att komma igång och elda. En kostnad på 4500-5000.

I croyto:s panna blir det fråga om att köra med rätt låg effekt om pannan har trånga rökvägar. Min panna har också trånga rökvägar men är effektiv och lättskött. Den har inte problemet att askan blockerar rökutloppet.
Utan att sabotera panans verkningsgrad går det att elda Focus Eko 20 med 13 kW effekt utan problem. Något liknande skulle jag tro gäller TMV Attack.
Att rekommendra en brännare som VikingBio tycker jag inte är någon vidare ide. Den har ett specificerat effektområde på 15-20 kw.
Högeffekt 20 kW och lågeffekt 15 kW är vad den ska köras på.
Den brännaren passar därför inte så bra i trånga oljepannor.
Dessutom ska den köras med mycket lågt drag genom pannan. 5Pa för att pelletsen ska tända tillförlitligt.
Vanligtvis eldar man pellets med 10-20 Pa.

Håll utkik efter begagnatfynd. Bra grejor försvinner snabbt medan osäljbara grejor ligger kvar tiden ut.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det går att hitta begagnade brännare men man måste, som skrivits, vara snabb och se efter vad som ingår.

Köpte själv en beg. Ecotec Bioline i somras. Fick prutat priset lite då de som demonterade brännaren inte hade varit, ur säljarens synvinkel, tillräcklig noggranna att demonteras samtliga saker. Brännarens montageplåt och tempgivare satt kvar på pannan som hade gått till skroten.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

croytos skrev:Jo tack. Den bilden har jag sett. Det dumma med pannans konstruktion är att röken går ut längst ned där askan lägger sig och täpper för.
Har tittat på Viking Bio och KMP PX21. Är inte det väldigt gamla apparater där man använder potentiometrar för att skruva in effekten?

Rörmokarn sade något om att effekten på pannan ändrar sig när det samlas aska om några dagar. Kanske måste man ändra på skruvarna då.
Jo, PX21 har numera ersatts av PX22, som är digitalstyrd. Viking Bio är fortfarande, även som ny, delvist analog med potentiometrar. Skulle jag ge ett råd, utan att snegla allt för mycket till det ekonomiska, så skulle jag råda dig att byta panna till en som är gjord för pellets redan i utgångspunkten. Problemet är ju att de flesta pannor som jobbar som pelletspannor i Sverige idag, är "utbildade" som oljepannor eller vedpannor. Pellets må likna oljan i funktion, men det är ett fastbränsle som avger mer avgas än olja, men samtidigt mindre än ved. Så i utgångspunkten är vare sig olje eller vedpannor passande för pellets - även om man kan uppnå en hyfsad verkningsgrad med många utav dem. Kan du klara av att stapla på benen 50 - 60 000 så skall det kunna gå att få en riktig pelletsanläggning i den mån du gör det mesta själv. Det finns nyare begagnade anläggningar med från folk som tröttnat på pellets och gått över till bergvärme eller fjärrvärme och som är i mycket bra skick. Men kritisk måste du vara och helst ha en kunnig person med dig eftersom 4 ögon ser mer än 2 :wink:

Här är ett exempel
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
petmal
Prima virke

Inlägg av petmal »

Köpte en begagnad PX21:a på Blocket i somras, fick skruv med motor, 400L förråd och ett extra tändelement för 4.000:-. Funkar perfekt i en CTC 1100. Hade en KMP Uno i förra huset och har arbetat med KMP´s produkter, vilket gjorde till ett självklart val.

Man behöver inte köpa nytt.

Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Jag har en Attack 2000. Har eldat med pellets mer än ett år.
Fick också höra att det var svårt elda pellets i pannan men tog en risk där och provade. Installera annan panna blir dyrt.

Ville ha något som var enkelt och installera så köpte en Bionordic Viking B16 begagnad. Anslöt till oljebrännarkabeln och stoppade in temperaturmätaren i ett dykrör.

Ställde in förbränningen efter beskrivningar på forumet och sedan har det fungerat.

Mellan luckan och brännarens fästplåt är gjort en ram som flyttar ut brännaren en bit.
Inte någon idealpanna för att elda pellets men visst går det.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Kom just hem och upptäcker här att det faktiskt finns Attack pannor som eldas med pellets. Verkar lovande.
Tittade på en P21 brännare i helgen men den såg välanvänd ut. Funderar lite hur gammal brännare man törs skaffa.
Säljaren hade kört brännaren med samma inställning i fyra år och tyckte inte man behövde bekymmra sig så mycket om det. Antar det blir känsligare i en panna som inte är så lämplig.
Kan en TB-Mini brännare passa i min panna? någon som vet?
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

croytos skrev:Det dumma med pannans konstruktion är att röken går ut längst ned där askan lägger sig och täpper för.
...
Rörmokarn sade något om att effekten på pannan ändrar sig när det samlas aska om några dagar.
...
Tömma var vecka måste man. Och då hinner det inte hända så mycket.

Jag hade för kort sotviska i tre eldningssäsonger (har nu en 150cm som räcker från topp till botten), och någon längre viska har nog inte funnits under de 10 år som den oljeeldades.
Med 150 cm viska drar jag igenom rökkanalerna uppifrån i ett nafs (gör det en gång i veckan då jag måste aska ur eldstad och brännare samt aska ur rökröret från panna till skorsten.

Funkar, men förbrukar lite fritid.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Försök ordna en utbyggnad mellan pannluckan och fästplåten.
Då blir brännaren inte så varm och askan hamnar längre ut från rökutgången.
Hörde av den som sålde brännaren att Energibiten säljer vattenskurna utbyggnader för brännare.
Frågade först en kille med mycket skrot på gården och han svängde ihop en utbyggnad som dög. Begärde bara en platta öl för jobbet.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Tack för tipset. Har gjort en utbyggnad på 5cm som en ram på pannluckan där man kan skruva fast fästplattan.

Brännare har jag inte fått tag på än. Tokpriser på Blocket nu, tidigare var det bättre. Rörbrännare verkar bli dyra i drift.
Hur är det med brännare från Iwabo? Ska vara hållbara säger folk?
Skriv svar