importpellets på Cheapy

abene
Lärjunge!

importpellets på Cheapy

Inlägg av abene »

Någon som provat importpelletsen på Cheapy.
Blue Mountain pellets från Oregon i 15kg säckar för 39,95.
Har man Bauhaus inom 3 mils avstånd kan man nog få ned priset genom prisgarani.
Priset borde vara ändå billigare med tanke på dollarraset.

Oregon Pine har man hört talas om. Är det innehållet i denna pellets?

Om sådan här pellets fungerar utan att ge sintring borde väl någon driftig företagare kunna ta hem en båtlast då nordamerikansk pellets ska vara så billig. Kan holländska företagare så varför ska det inte vara samma klass på de svenska företagarna.
Genant för gnällorganisationen "Svenskt Näringsliv" är det dock att pellets i skogslandet Sverige är dyrare än pelletsen är i Holland.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Problemet i Svea Rike är att om man har varit Sovjetmonarki så länge, att den fria konkurrensen knappt finns här. Karteller tolereras, och gör att vi har fått ett näringsliv som är så mätt och belåtet att vissa även tar kreditupplysning innan de accepterar dig som fakturakund (Stora Enso - bland andra). Samtidigt har facket det allsmäktige gjort det näst intill omöjligt att ta en chans på att etablera nytt - i synnerhet eftersom man har detta eviga tjat om kollektivavtal och att det finns något som kallas LAS som gör att det är svårt att kunna ha en säsongsorienterad verksamhet. Givetvis finns företag som driver lagerhotell och som tillhandahåller logistiktjänster, men frågan är då hur mycket billigare den pellets man skall sälja blir? Sedan har du osäkerheten kring agio (valutakursväxlingar) som gör att du aldrig riktigt vet hur mycket eller litet du kommer att ha tillbaka när allt har sagts och gjorts. Riskerna, i ett land där pelletseldningen kantats av halvdana installationer, ofärdiga produkter som fått många att tröttna och överge pellets som uppvärmning och där en befolkning om 9 miljoner bor i ett land så stort att enbart transporterna är en utmaning, är enorma. Därför är det ingen som så här långt har vågat ta steget och etablera import av pellets från USA eller andra länder. En annan sak är att pellets är mycket kännsligt för fukt, så även där har man en riskfaktor vid långa frakter.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Bergatorparen:
Hur menar du att fri konkurrens knappt finns ? Ingår Stora Enso i en kartell ? Nu när de är så billiga så andra sänker priser pga av dem istället för att höja varje år som brukligt ?

Att man tar kreditupplysning på folk som handlar på kredit är fullt normalt. Faktura är kredit.

Vill man handla av Stora Enso utan kreditkontroll kan man betala direkt med sitt Visa/Mastercard online om man inte vill handla på kreditfaktura. Förskottsfaktura är däremot inte kredit, det erbjuder dock inte SE, de har ju kortbetalning som alternativ.

Har full förståelse för företag som inte vill sälja på kredit till folk som visat sig inte betala sina räkningar. Så jävla kul är det inte att bli blåst på pengar.

Jag är tacksam för att Stora Enso gör kreditkontroll, håller nere sina kreditförluster och därmed kan sälja billigare pellets till mig och alla andra som har bevisat att de har vett att betala sina räkningar i tid.

.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!

Re: importpellets på Cheapy

Inlägg av bebop »

abene skrev:.
Genant för gnällorganisationen "Svenskt Näringsliv" är det dock att pellets i skogslandet Sverige är dyrare än pelletsen är i Holland.
Nej,

Det är inte genant. Det är briljant.

Man tar så mycket betalt för varan som marknaden är villig att betala.
Vi vill betala mer för Svensk pellets i Sverige, vi godtar priset och köper varan igen.
Ofta är Svenska varor ofta såpass mycket billigare utomlands att det är lönt att åter importera dem, momsa, förtulla och gå +.
Aimpoint kikarsikten, Volvo och Saabs bilar och diverse verktyg är några exempel på svensktillverkade produkter som är lönt ta hem från ex USA trots alla avgifter.

.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vill man försvara monopolekonomin står det var och en fritt att göra detta.

Nu är det väl de regeringsunderstödda energimonopolen som med flum-Maude som samordnare sett till att hålla uppe pelletspriserna i Sverige.

Någon "marknad" i konkurrenskapitalistisk mening finns inte vare sig på el- eller pelletsområdet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Väl talat, Torsten, väl talat :thumright:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

bebop skrev:Bergatorparen:
Hur menar du att fri konkurrens knappt finns ? Ingår Stora Enso i en kartell ? Nu när de är så billiga så andra sänker priser pga av dem istället för att höja varje år som brukligt ?

Att man tar kreditupplysning på folk som handlar på kredit är fullt normalt. Faktura är kredit.
Nu pratar du skit, bebop! Jag har handlat av företag som har netbank betalning - det är hur smidigt som helst. Ett företag på SE's storlek, borde inte ha problem med att få tillstånd ett sådant avtal med banken. Men, du och jag kan samspråkas den dagen du har glömt betala en räkning, och fått anmärkning. Gissar du sjunger en annan lovsång då, ja. Ett samhälle byggd på misstro, är inget samhälle - enbart en marknadsplats där människorna inte längre är människor men framtoningar som är hundar moraliskt och etiskt underlägsna - och det säger en del :x
SE är intresserade av EN ENDA SAK: ATT PROFITMAXIMERA GENOM ATT SJÄLVA TILLVERKA PELLETS!

Tro inte ett ögonblick att Stora Enso är ute efter att hjälpa svenska villaägare. De hjälper enbart sig själv - och genom lägre priser hämnas man på de som inte ville betala dem det de begärde för sina råvaror. Så är det - och som företagsekonom vet jag sådana saker. Faktura kan vara kredit, men inte nödvändigtvis. Man kan förehandsfakturera med, och då är det du som kund som beviljar leverantören "kredit".

Jag slutar aldrig förbryllas över människans enfald :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Bergatorparen:
Du skulle kanske ta och lugna dig istället för att påstå att jag snackar skit.

Vad är skitsnack EXAKT ?

1.Jag nämner just ovan att förskottsfaktura däremot inte är kredit men det erbjuder inte SE då de erbjuder kreditkortsbetalning istället.
bebop skrev: Att man tar kreditupplysning på folk som handlar på kredit är fullt normalt. Faktura är kredit.

Vill man handla av Stora Enso utan kreditkontroll kan man betala direkt med sitt Visa/Mastercard online om man inte vill handla på kreditfaktura. Förskottsfaktura är däremot inte kredit, det erbjuder dock inte SE, de har ju kortbetalning som alternativ.

2. Som "företagsekonom" borde du känna till att man inte får betalningsanmärkning av att glömma en faktura eller räkning. Man får först ev påminnelse och därefter inkassokrav, när man "glömmer" inkasso och ev påminnelse går det till kronofogde och blir betalningsanmärkning såvida betalninganmodan är riktig.

Men visst är det bekvämt att kalla det "glömma en räkning".....

http://www.datainspektionen.se/lagar-oc ... arkningar/

1. Som "företagsekonom" vet du att Stora Enso investerat hundratals miljoner för att hämnas på andra pelletstillverkare för att de inte ville betala högre pris till SE för råvara. ???
Precis så som ett av världens största skogsbolag med 27000 anställda i 35 länder fungerar va ?
De omsätter 90 miljarder SEK men nu har bolagsstyrelsen bestämt sig för att hämnas på små svenska pelletsplutttillverkare. Jo tjena....

Arkiv X klass nästan på den spekulationen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, bebop - ingen spekulation. Jag är uppvuxen med den sortens företag, så jag känner lite till de som fattar besluten. Ett större internationellt företag i Norge hade några skojare anställda som piratkopierade recepten på vissa produkter, och startade eget företag. Det stora företaget ville inte kännas vid att ha blivit lurade, så de hämnades alla gånger: De köpte upp råvaruleverantörerna till de råvaror piraterna behövde, och satte upp priserna så in i hästväg att piraterna tvingades slå igen dörrerna och gå hem. Så där det är stora pengar tillgängliga, där gör man sådana saker.

Fråga dig själv: Varför i hela fridens namn säljer Stora Enso pellets SÅ mycket billigare än närmsta konkurrenten? Varför följer inte andra stora leverantörer upp, och sänker sina priser - snarare än att enbart avstå från prishöjningar? Om till exempel Agrol och Neova haft möjlighet, så hade de svarat på tal - problemet är, att när en storproducent av flis och spån som Stora Enso börjar eget, så försvinner samtidigt en betydande volym från råvarumarknaden, och därmed blir det inte utrymme för andra att sänka priserna.

Att vara stor, är att ha makt - inte enbart marknadsmässigt, men även politiskt. Stora Enso och de andra storkanonerna lägger betydande belopp varje år för att få lagar och förordningar som tillgodoser just deras intressen. Om du tror att saker är så som vi lär i skolan och i hemmet, så står du inför en chock. Det är inte sunda förnuftet som styr, utan de urtida instikten som säger först framme, sätter villkoren för de som kommer efter. Jag har själv i min gröna ungdom arbetat i ett globalt storföretag, så jag vet vilka de är de individen som styr. Etik, moral och medmänskliga hänsyn är ord du får leta förgäves efter i deras ordlista.

Och tro du mig: När det gäller betalningsanmärkningar, så är de avsevärd lättare att ådra sig än du verkar tro. En dag kanske du upptäcker just det. Om två år, kanske rollerna är ombytta? Vem vet?
En sak vet jag: Har du betalninganmärkningar, får du inte ha kreditkort hellre - så mitt resonemang står sig även där. Det som får mig att gå i taket är när folk bara ser en ända väg, och en annan sak: Hur stor andel av Sveriges befolkning är lurendrejare? Är det så många att det rättfärdigar att behandla alla som potentiella skurkar? Skylldig tills frikänd av UC?

Men, jag fick handla med ett annat stort företag som levererade det jag beställde per faktura - utan kreditupplysning. Då tjänade det företaget många pluspoäng hos mig, och då kunde jag se genom fingrarna med att de är lite dyrare. Billigast är inte alltid bäst. Det finns faktiskt fortfarande företag som inser att även folk med betalningsanmärkningar, faktiskt har återstående köpkraft som kan vara värd att utnyttja. Kalkylerat risk, kallas det visst :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Varför säljer Stora Enso pellets SÅ mycket billigare än närmsta konkurrenten ?
Det är inte SÅ mycket billigare egentligen, skiljer ju knappt 5-6% till nästa konkurrent

* En anledning är att de har minimala kreditförluster tack vare noggran kreditkontroll. Tack för det SE

*En annan försäljning endast i områden med stor affärspotential och kostnadseffektiv transport, dvs de erbjuder varan där det går att sälja stor volym med låg fraktkostnad.

* En tredje är kostnadseffektiv tillverkning tack vare egen förädling av den egna råvaran. Dvs maximerad vinst tack vare att man gör alla steg i process, inga underlevernatörer som adderar kostnad.

*Och den sista och största anledningen - De har inga återförsäljare som ska ha provison / vinstmarginal för sin insats. Därmed billigare pellets för dig.

Genom att ha kontroll på hela kedjan från spån till slutkonsument så optimerar de sin vinst och kan erbjuda varan till lägre pris än konkurrenterna.
Dessutom får de sålt varan till minimala kostnader för marknadsföring och reklam då det lägre priset marknadsför åt dem.

Detta klurade jag ut utan vara "företagsekonom".

Och förresten:
Tror du verkligen att Neova och Agrol inte kan sänka priserna om de vill ?
Givetvis kan de det, men de vill inte då de fortfarande säljer till det högre priset. Ex till folk med betalninganmärkningar, eller till folk som vill hämta en pall åt gången hos en återförsäljare. Eller nån som verkligen vill handla av sotarn elller bygghandlarn osv. osv.
.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Förlorar företagen på de som inte betalar? De bara skickar vidare till andra som lever på dyr återbetalning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Du har faktiskt rätt i en god del där. Men en sak vill jag ha med: Ju större företaget är, ju mer petimetriskt blir det - ergo ser de inte genom fingrarna med någonting. Jag tror faktiskt inte att de övriga, såsom Agrol och Neova, har något mer att gå på - annars skulle de nog ha svarat på tal. Det jag befarar är att Stora Enso drar en Stein Erik Hagen: Kör priserna i botten tills att sista konkurrenten spikar igen dörren och går hem, och sedan trissar upp priserna till över den nivån det var dessförinnan, och kallar det "billigt". I värt grannland i väster fanns det tidigare många små handlare, sedan kom RIMI, och efter det fanns inget annat än RIMI vart du än kom - och finns inget att jämföra med, kan man kalla även ockerpriser för lågpris. Därför är jag oroad över SE's tilltag. :(

En annan sak är ju, för att återvända till det jag sade tidigare, är att det de facto inte är mycket till konkurrens. Jag har tittat lite på Sverigekartan, och en sak jag märkt mig är, att oavsett om det rör sig om VVS,vitvaror, pellets eller annat, så går det ett stråk från Stockholmstrakten väst-sysdväst över via Östra Götaland och vidare mot Göteborg där så gott som alla märken är representerade. I detta stråk bor de med största köpkraft och störst konsumtionsbenägenhet. Men kom hit till Västra Värmland och du har typiskt ett par märken att välja på. Skälet är att man, som du skriver, väljer de marknaderna som har störst potential. De som vinner på det är de som trots allt redan finns här. De är mätta, belåtna och likgiltiga. Så är det med den saken. Min granne har märkt samma sak. Hon bor dels här, och dels i Stockholmstrakten, och hon säger att servicenivån och kvaliteten är bättre där borta på grund utav att det finns så många om benet. Så vi får aldrig tillåta någon att få absolut marknadsdominans, för då blir det som det är här: Mätta, belåtna och likgiltiga affärsidkare som skiter högaktningsfullt i sina kunder, för de kommer ändå eftersom det inte finns något val.
Senast redigerad av bergatorparen den sön 07 nov, 2010 04:58, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

rod02 skrev:Förlorar företagen på de som inte betalar? De bara skickar vidare till andra som lever på dyr återbetalning.
Bra poäng Rod02. Att sälja fakturor är ju något som man sett reklam för med jämna mellanrum
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

rod02 skrev:Förlorar företagen på de som inte betalar? De bara skickar vidare till andra som lever på dyr återbetalning.
Visst förlorar företag på de som inte betalar. Annars hade vi inte haft system med Kreditupplysningar och registrering.

När en faktura inte betalats går den till inkasso, detta kostar företaget en avgift eller %sats. Om inkassokravet misslyckas går det till kronofogden, om det inte finns något att mäta ut eller inte tillräckligt så får företaget det som finns eller ofta inget. Folk som inte betalar räkningar brukar ju inte 50 lök på banken hur som helst.

Denna process kostar tid för företaget - Personaltid är som bekant dyrt.
Pengarna som är utebliven betalning kostar företaget då de har kostnader för tillverkning eller till underleverantörer, detta måste betalas.

Så när ett företag har negativt kassaflöde så måste man låna av banken.
Räntan ett företag med negativt kassaflöde får betala är inte lika behaglig som ett villalån med villan som säkerhet.
Mitt under finanskrisen när räntorna för villalån låg på 1% så betalade svensk industri uppemot 10 % i ränta, detta pga av bankernas riskbedömning.

Om du tänker på sälja sina fakturor, så är det inte gratis, Det kostar ca 3-6% av fakturans värde. Det är ju nästan så mycket billigare som SE är än andra pelletsföretag.
Ett normalt svenskt börsföretag har ofta vinstmål på 10% av omsättningen, det är inte alltid de lyckas med det. Sälja fakturor är således inget alternativ om man både vill nå resultatmål och leverera till konkurrenskraftiga priser.
Factoringföretag bedömer också kreditrisker och tar upplysning innan de köper en faktura. Fakturor till individer med betalningsanmärkningar har inte fullt värde direkt.... De kostar mer än 3-6% vill jag lova....

.
Senast redigerad av bebop den sön 07 nov, 2010 12:36, redigerad totalt 1 gånger.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

bergatorparen skrev: Bra poäng Rod02. Att sälja fakturor är ju något som man sett reklam för med jämna mellanrum
"Företagsekonom" som sett reklam för att sälja fakturor :?:
Och dessutom tycker det är en bra poäng..... :shock:

Antar du inte har kvar det jobbet..... :oops:

Factoringföreta bedömer fakturor efter kreditrisk och köper inte fakturor från folk med betalningsanmärkning till nåt större värde.
.
Skriv svar