EcoTec A3 stannar lite då och då.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ActWrong
Frö

EcoTec A3 stannar lite då och då.

Inlägg av ActWrong »

Hej.
Har ingen som helst kunskap om pannor men är ganska händig i allmänt så tänkte försöka ge mig på det här.

Som sakt, Har en EcoTec som stannar lite hur som helst. Den står och blinkar kort grön lång röd (Nån felkod?), men pannan låter och kedjan rör sig även fast man klickar den på off men skruven står still. Nån som har nån aning om vad det kan vara?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hittar ingen felkod som säger "lång röd - kort grön". Har du ingen manual till din brännare?

I en pdf nedtankad från nätet hittar jag "lång röd - kort grön och röd" vilket betyder utlöst värmevakt. Om du tittar på brännarens rör som går in i pannan så sitter det en liten termostat med på elkablar ca 7-8 cm ut på röret från pannansinfästningsplåt. Mitt i denna finns det en liten knapp (är oftast röd eller svart) tryck på den. Om det hörs ett litet "klick" så var det den som löst ut. Nu borde brännaren uppföra sig normalt igen.

Blir lite fundersam på det du skriver. "kedjan rör sig men skruven står still" ?? Menar du brännarens internskruv eller extern skruven som matar fram till brännaren.
Om det är exernskruven du menar så är det nog felet enligt ovan som du har. Prova så får vi se om det var rätt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ActWrong
Frö

Inlägg av ActWrong »

Ska genast springa och kolla värmevakten.

Skruven som tar pellets från i mitt fall en stor plasttunna. Kedjan går non stop även fast man klickat till off och den står och blinkar röd-grön på off. Och när man klickar on så blinkar den bara likadant och kedjan går hela tiden men skruven från tunnan går inte.

Edit: Försök att inte använda citera-knappen vid svar rakt under ett inlägg, forumet blir då svåröverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
ActWrong
Frö

Inlägg av ActWrong »

Det var värmevakten så tusen tack för den! Då till nästa fråga: Varför löses den ut i princip varje dygn?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om värmevakten löser ofta beror det ofta på att slussvingarna börjar bli slitna och tätar dåligt. Dvs ett tecken på att byta. Man kan också vända på vingarna om de inte är allt för slitna eller hårda. Det kan förlänga driften en liten stund, men bäst är ett byte.

När de tätar dåligt så fortplantar sig glöden lättare bakåt i matarröret som då blir varmt och vakten löser. Nya slussvingar kostar omkring 300:- för an uppsättning och är inte speciellt svåra att byta om man inte har tummen mitt i handen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ActWrong
Frö

Inlägg av ActWrong »

Okej då blir det att byta dom, återkommer om problemet fortsätter efter bytet. Tusen tack för hjälpen Roli!

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här lite filmtajm.
http://www.google.se/search?q=ecotec+a4 ... CEcQqwQwCQ

Vet ej skillnad på A3 och A4,men mycket är säkert lika :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det skiljer en del men som tidigare skrivits av Taxen, principerna är lika.

Har du, ArcWrong, några frågor så skriv de här så får du svar. Har själv mekat med A3:an i över 10 år och bytt ett antal slussvingar. Från augusti i år så sitter det en Bioline (A4:a) i pannan så skillnaderna kan jag också.....
Moderator
Skriv svar