För varm rökgastemperatur (ca 320-360 grader)

oXydex
Prima virke

För varm rökgastemperatur (ca 320-360 grader)

Inlägg av oXydex »

Jag har just införskaffat en rökgastermometer efter att ha bytt leverantör av Pellets för att få lite bättre koll på hur det är justerat.

Jag är novis på pelletseldning då jag skaffade huset förra vintern (ingen rolig vinter börja med som nybliven husägare) och körde på i enligt de inställningar som va ifrån tidigare ägare.

Jag kör nu med pellets ifrån Böta kvarn och pellets känns mycket mer kompakt och korrekt än den tidigare pellets jag körde med ifrån Boo Forssjö som gav väldigt mycket spån för mig.

Nu till problemet. Min rökgastemperatur ligger på runt 320 grader med en peak på 360 grader.

Min utrustning och inställning är följande:

Brännare: PellX P21
ca 13.9kW förbränning (sänkt ifrån ca 18.9kW på den gamla pelletsmärket) 3.5dl startdos
Panna: cTc 1200 Ekonomi 40kW
Motdragslucka (den står alltid 100% öppen nästan hur hur långt bak jag än flyttar tyngden)

Utomhustemperatur vid mätandet va ca +9 grader och det blåste inte nämnvärt ute

Strax under 64 grader på pannan så börjar startdosen och efter ca 25 sekunder har jag en rökgastemperatur på 150 grader. Sen stiger den ganska så snabbt upp till 200 grader innan det gått 2 minuter. Efter det ökar den ca 10 grader var 10 sekund upp till 360 grader som den uppnått efter 5 minuter efter startdosen. Först nu har den även börjat med fläkten i högeffekt.

Den håller ca 350-360 grader i ungefär 2 minuter innan den sjunker ner till 320-310 grader som den sen håller i över 10 minuter. Pannan har under den här tiden bara tagit sig upp till ca 73-74 grader. Först ca 17 minuter börjar temperaturen i rökgasen att sjunka och vid ca minut 20 så har den runt 200 grader.
Pannans temperatur segar sig väldigt långsamt upp så verkningsgraden är katastrofal om en okunnig som mig får säga det. Först efter 25 minuter så tycker den att den uppnått sin avstäningsgrad som verkar ligga runt 76 grader så de 2 sista graderna för uppvärming har tagit en stund över 12 minuter. Då ligger rökgastemperaturen runt 140 grader.

Sen sjunker allt så sakterliga och efter 20 minuter ytterligare så är det runt 70 grader och sen upprepar sig detta. Med ca 1h 45 minuterintervall (i dagsläget) upprepar sig detta. Ligger det runt 0 grader ute så är det ca 1 gång i timmen.

Tidigare så som jag minns det så har brännaren börjat vid 60 grader och stannat vid 80 grader. När den slutade med detta vet jag inte men det är ganska nyligen

Jag har i dagsläget 4st Turbolatorer utav 9 hål fyllda och har beställt hem 2 till för att försöka se om det gör skillnad för mig men finns det något mer jag kan göra ? Då jag tycker det går åt för mycket pellets för mig
Jag har fyllt på pellets 3 ggr sedan jag köpte huset med nästintill tomt förråd förra vintern och då har jag kört på el april/maj till slutet av september.

Alla tips tas emot med glädje

Jag har pratat med en firma om att komma och göra mätningar men de har ännuinte återkopplat till mig om en tid som passar och någon annan firma i traken runt Linköping har jag inte heller hittat. Tipsa mig gärna om någon bra om ni har kontakter

/Stefan
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du kör med för stor effekt i förhållande till vad pannan kan gottgöra sig.
Draget är för stort,så fler turbulatorer kan vara värt att prova med.
Prova först med att sänka effekten pot.längst t.v.,samt dra ner på fläkten 3:a fr.vä.Ett halvt varv på matarskruven (från förrådet),brukar vara lagom.
Kör du med lågeffekten också?Det är väl då som tempen går ner?
Vad har du för årsmodell på brännaren?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Motdragslucka (den står alltid 100% öppen nästan hur hur långt bak jag än flyttar tyngden)
Vad har du för lucka, är den för lite för den skorsten du har?
Den har större betydelse än man kan tro.

Min egen erfarenhet är att det bästa man kan göra är att lära sig sin anläggning själv,
Det finns säkert bra installatörer utspritt i landet, men själv så har jag fått min anläggning att gå bra mycket bättre än de "pellets experter" som man har anlitat.
Så fortsätt läsa vad andra har skrivit här på forumet samt fråga, Så kommer du få en anläggning som klarar även den bistraste vintern.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Tack för att ni svarar

Taxen:
Sänka effekten pot.längst t.v. och dra ner fläkten va jag inte riktigt med på vad du menade. Min styrdon för min brännare hänger på väggen och där är alla styrreglagen i en rad uppifrån och ner. När temperaturen går ner så kör den fortfarande på full effekt på fläkten. Jumpern är bortplockad så om jag förstod det rätt så är det fullt blås då.

Brännaren är inköpt -06 så mitt antagande är att brännaren är ifrån det året oxå då tidigare ägaren inte verkade vara en som köpte sådant begagnat.

Skalman:
Mitt rör ut ifrån pannan är på strax under 15cm (13-14cm kanske) och öppningen på motdragsluckan är på 8cm. För litet? Större ser ut att vara monterbart på den utbyggnad jag har men kanske finns andra lösningar.

/Stefan
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kontakta Olle45 (Ruben) här på forumet,så får du klarhet i vad du har för behov.
Läs lite här och försök att mäta din skorsten och räkna ut vad du har.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... cts&info=1

Förmodligen har du en PellX Gordic och därför har du panelen på väggen.
Här finns en egen avdelning.
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=10

Du får läsa i din manual vilka justeringar som du behöver göra för att få den att gå snålare.
Om du kör med för liten dragbegränsare nu, så kommer det att bli ännu värre drag när det blir kallare väder.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Ruben hjälpte mig att välja en lämplig dragbegränsare.

Efter att installerat den så är anläggningen nu mycket stabilare / effektivare mot vad den var förra vintern.

Så jag kan bara instämma med vad Taxen skriver.

Men det facit jag själv sitter med så skulle jag rekommendera att börja undersöka dragbegränsaren.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Tack så mycket det blir att göra så då. Ska även se vad de två turbolatorerma ger för utfall. Skönt att få vädra sitt ärende iaf :D
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har samma panna som du, och kör med 15 kW på min Viking Bio, med alla 9 turbulatorer på plats. Jag har rökgastemperatur om 110 - 120 grader vid nysotad panna, och kring 150 grader efter att ha eldat ett veckoförråd med pellets. Var noga med att sota pannan efter varje eldad veckoförråd. Det spar pellets något så in i hästväg :wink:
Men skall du köra med så låg avgastemperatur som jag har, bör du ha en bra dragbegränsare som ser till att skorstenen förses med torr pannrumsluft hela tiden
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Det är öppet blås genom pannan därav den extremt höga rökastempen, sätt i fler turbulatorer. Jag tror att den pannan har möjlighet att använda upp till nio stycken. Du kan behöva kapa flera om du använder alla men det är det värt.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja sätt in alla 9 turbulatorerna för bästa ekonomi.
Pannan har en märkeffekt på 40 kW för olja. Det innebär 60% av den effekten för pellets, dvs 24kW med alla turbulatorer i och okapade.
Bergatorparens mätvärden visar väl helt klart att ska du få bra verkningsgrad och acceptabla värden på rökgasen så måste du gå upp i minst 18-20 kW effekt på brännaren.
Det är temperaturen en halvmeter ned i skorstenen som inte får vara för låg när brännaren går för fullt.
Förbränningen ger stora mängder vattenånga som måste ut ur skorstenen och inte kondensera.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Tack för input. Ska kanske komplettera så jag har fler turbolatorer tillhands än de 6 jag nu uppnår efter beställning
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Fick mina turbolatorer igår och har nu 6 utav 9 hål fyllda. Det sänkte rökgastemperaturen till ca 280 grader (visserligen inte sotad panna men det ska jag oxå göra.)

Ska jag inföskaffa flera turbolatorer eller ska jag undersöka motdragsluckan?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bådera såklart!

Det är två ganska olika saker.

Turbulatorerna behöver du för att få ekonomi, dragregulatorn ska vara rätt för att få stabilitet i anläggningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vet inte vad turbulatorer kostar men har du plåt går det att göra ett försök själv. Meningen är att röken ska virvla runt i tuben och inte bara gå rakt fram.
Veckade retarder syns här, detalj nr. 69:
http://iframe.nibe.se/epi/reservdelar/l ... 2005-07-15
Spiralvriden plåtremsa här, nr. 30:
http://iframe.nibe.se/epi/reservdelar/l ... 1990-01-15

Slopa det där med hög- och lågeffekt om det går och kör på en effekt som anpassas till pannan så får du bästa pelletsekonomi.

Om du skriver upp hur hög skorstenen är och stor tvärsnittsytan är så får du säkert tips av Olle45 om lämplig dragbegränsare.
Min erfarenhet från 2st tvåvåningshus är att Tigex25 är för liten när vinterkylan sätter in men det är bättre än ingenting.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

De turbolatorer jag köpte, köpte jag via cTc Värme för 773:- (2st inkl frakt)

Jag har källare + markplan + oinredd vind så gissar på ca 7-8 meter till nock

Röret ut ur pannan är ca 13-14cm och jag antar att det gäller hela vägen upp men vet inte mer då resten är inbakat i isolering samt går i en trumma upp.

Ska meddela Olle45 att kika in i den här tråden så hoppas vi att han har lite hjälp till mig att ge.
Skriv svar