Effecta 220c med Ecotec A3 15kW - bra kombination?
-
- Prima virke
- Kontakt:
Effecta 220c med Ecotec A3 15kW - bra kombination?
Funkar denna kombination? Synpunkter mottages då jag är i akut behov av brännare eller ny panna och brännare.
http://www.blocket.se/ostergotland/Effe ... ?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Effe ... ?ca=14&w=3
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Effekta är en bra panna men priset är högt. En Ecotec A3 brännare är inte värd särskilt mycket då den saknar eltändning.
För det priset får man nästan en helt ny CTC Easyflex utan brännare.
Förrådet Mafa Midi är väl i.o.f.s värt 3000:- begagnat också men brännare får du skaffa en modernare.
För det priset får man nästan en helt ny CTC Easyflex utan brännare.
Förrådet Mafa Midi är väl i.o.f.s värt 3000:- begagnat också men brännare får du skaffa en modernare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag håller delvist med Torsten. Försök få ner priset för hela paketet till ca. 20 000 kronor. Använd A3:an i vinter, och skaffa en annan brännare nästa år. En fyra år gammal Effecta panna är avsevärd bättre än en snart 26 årig Norrahammar som det är snudd på omöjligt att få tag på dokumentation på. A3 brännaren må sakna el tändning, men all den tid du inte får längre elavbrott som stoppar underhållsmatningen, borde det inte vara det helt stora problemet. 1 års återstående garanti på anläggningen är inte hellre fy skam 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nu är det så att A3:an kan återstarta efter elavbrott så det är i detta sammanhang ingen nackdel.
Kan hålla med om att A3:an är en gammal brännare men en bra sådan, dock saknas en viktig funktion on/off funktionen dvs autostart. På vintern när värmebehovet är stort har det ingen betydelse med autostart men på vår och höst när värmebehovet är litet så är autostart en fördel. Det fungerar utan men det är bättre med den funktionen.
Kan hålla med om att A3:an är en gammal brännare men en bra sådan, dock saknas en viktig funktion on/off funktionen dvs autostart. På vintern när värmebehovet är stort har det ingen betydelse med autostart men på vår och höst när värmebehovet är litet så är autostart en fördel. Det fungerar utan men det är bättre med den funktionen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
- Kontakt:
Jo får du ned priset till 20000-21000 så slå till.
Inget problem att köra A3:an i vinter om slussvingar och liknande är i ordning. Jag menade att på sikt så bör du byta till en modernare.
Kosta på först och sälja sedan blir ingen bra affär.
Ska du ha en ny brännare så titta på denna CTC Bio.
http://www.maniarmatur.se/sv/category/478/CTC
Samma brännare som Ariterm Bequem fast med lägre pris, snyggare färg och CTC:s support som är i toppklass.
Begagnat går det nog att sälja A3:an för 3000:-
Det har sålts såväl Ecotec A4, Ecotec Bioline 20 och Bequem brännare nu i höst till riktiga fyndpriser, 5000:- - 8000:- på allaannonser.se.
Steget upp till en modern beg. brännare behöver alltså inte vara mer än 4000:-
Effecta 220C har varmvattenslinga och i kombination med en uppåtbrinnande brännare som normalt går på underhållsglöd blir det knappast några problem med att få fram tillräckligt med varmvatten.
Kan ändå löna sig att koppla en varmvattenberedare efter pelletspannan så slipper man elda pellets hela sommaren för att få varmvatten.
Inget problem att köra A3:an i vinter om slussvingar och liknande är i ordning. Jag menade att på sikt så bör du byta till en modernare.
Kosta på först och sälja sedan blir ingen bra affär.
Ska du ha en ny brännare så titta på denna CTC Bio.
http://www.maniarmatur.se/sv/category/478/CTC
Samma brännare som Ariterm Bequem fast med lägre pris, snyggare färg och CTC:s support som är i toppklass.
Begagnat går det nog att sälja A3:an för 3000:-
Det har sålts såväl Ecotec A4, Ecotec Bioline 20 och Bequem brännare nu i höst till riktiga fyndpriser, 5000:- - 8000:- på allaannonser.se.
Steget upp till en modern beg. brännare behöver alltså inte vara mer än 4000:-
Effecta 220C har varmvattenslinga och i kombination med en uppåtbrinnande brännare som normalt går på underhållsglöd blir det knappast några problem med att få fram tillräckligt med varmvatten.
Kan ändå löna sig att koppla en varmvattenberedare efter pelletspannan så slipper man elda pellets hela sommaren för att få varmvatten.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Prima virke
- Kontakt:
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Av egen erfarenhet vet jag att köra pannan på el under sommaren för varmvattenberedning är ett elände med stora förluster. Pellets kan man köra - trots sämre verkningsgrad än för el, så blir det ändå märkbart billigare. Gör man av med mycket varmvatten, så kanske på längre sikt kan en solfångare vara lösningen - även om det innebär en tung investering, som man i och för sig aldrig tjänar helt och hållet in, så är det ett lyft som tar bort den där ständiga vikten som trycker ner hushållsbudgeten - sedan blir det inget bråk om långa duschtider eller annat, för solens energi är gratis 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag hade en A3:a i min gamla CTC-panna och bytte till en effecta 220. Efter ett par månader, med en massa avbrott och strul, så hade min nya fina panna tjärats ner så mycket att jag var tvungen att byta brännare också. Det blev en ULMA som under ett par års tid bara har haft två avbrott för stopp i fallröret.
För min det fungerade det inte något vidare med kombinationen Effecta 220 och Ecotec A3.
För min det fungerade det inte något vidare med kombinationen Effecta 220 och Ecotec A3.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
-
- Prima virke
- Kontakt:
Kollade på pannan och Brännaren igår och pratade med säljaren. Han hade haft lite strul med den också när den inte var rätt justerad att det sotade mycket men ska nu funka bra. Kunde inte se den i drift på pellets utan bara på el.
Svårt att bestämma mig hur jag ska göra. Är det smartare att lägga pengarna på en ny istället? Hur står sig effectan mot tex ctc och thermia?
Svårt att bestämma mig hur jag ska göra. Är det smartare att lägga pengarna på en ny istället? Hur står sig effectan mot tex ctc och thermia?
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Effectapannan har kamflensbatteri för varmvattenprduktion, och är modern och bra. CTC Ecoflex kostar ju det dubbla av den här pannan, men då får du med en CTC Bio brännare som integrerad. Mycket fin panna med hög verkningsgrad och lätt skötsel. Thermia skiljer sig rent tekniskt inte så himla mycket från CTC. Den med ger god prestanda. Personligen skulle jag hålla på CTC' n av ett skäl: CTC skall, efter vad jag hört, måna mer om sina kunder och erbjuda en kvalitativt bättre support än Ariterm. Men det är vad jag hört - inte vad jag erfarit. Jag har aldrig behövt support på min panna - den är så enkel att det är inte mycket som kan gå fel 
Huruvida det är smartare att lägga pengarna på en ny panna, snarare än Effectan, är svårt att säga. Men det är klart: Låt oss säga att du får köpa den för 20 000 och köper till ny pelletsbrännare till nästa år, så har du eldat upp 40 000 - 45 000 på en då fem år gammal anläggning. För nästan samma pengarna får du en CTC EcoFlex med integrerad brännare och shuntstyrning som standardutrustning - eller en ny Effecta - eller en ny Ariterm 20+. Av dessa skulle nog jag vald CTC' n på grund utav den bättre supporten.

Huruvida det är smartare att lägga pengarna på en ny panna, snarare än Effectan, är svårt att säga. Men det är klart: Låt oss säga att du får köpa den för 20 000 och köper till ny pelletsbrännare till nästa år, så har du eldat upp 40 000 - 45 000 på en då fem år gammal anläggning. För nästan samma pengarna får du en CTC EcoFlex med integrerad brännare och shuntstyrning som standardutrustning - eller en ny Effecta - eller en ny Ariterm 20+. Av dessa skulle nog jag vald CTC' n på grund utav den bättre supporten.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Om du köper paketet för 20000, direkt säljer A3:an och skaffar en ny CTC Bio eller en beg. A4, Bioline 20 eller Bequem blir det kanske en hyfsad affär.
Om det blir tjärbeläggningar med A3:an är det inte konstigt. Effecta är en modern panna som måste eldas med precis på pricken rätt inställningar.
A3:an hade väl inga inställningar alls.
Effekta fungerar också med framåtbrinnande brännare bara det finns automatisk uraskning så du slipper stå där i sot och aska varje fredagkväll och rensa brännaren.
Om det blir tjärbeläggningar med A3:an är det inte konstigt. Effecta är en modern panna som måste eldas med precis på pricken rätt inställningar.
A3:an hade väl inga inställningar alls.
Effekta fungerar också med framåtbrinnande brännare bara det finns automatisk uraskning så du slipper stå där i sot och aska varje fredagkväll och rensa brännaren.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Prima virke
- Kontakt:
Är det här ett bättre köp tro? Nyare brännare som kanske är bättre än A3:an?
http://www.blocket.se/jonkoping/Pellets ... ?ca=14&w=3
Är det varmvattenproduktion i den?
http://www.blocket.se/jonkoping/Pellets ... ?ca=14&w=3
Är det varmvattenproduktion i den?
Nyare panna än den andra Effecta:n. Men med Pellx missar man ju alla fördelar med effectapannan. Inen underhållseld, ingen askutmatning och dåligt med inställningsmöjligheter.
Begriper inte hur grabbarna på Effecta tänker.
Jag skulle prova att pruta till 20000-22000, sälja Pellx för 5000 och köpa till någon modernare brännare för 6000-8000.
Varmvattenslinga är det väl i alla Effecta.
Begriper inte hur grabbarna på Effecta tänker.

Jag skulle prova att pruta till 20000-22000, sälja Pellx för 5000 och köpa till någon modernare brännare för 6000-8000.
Varmvattenslinga är det väl i alla Effecta.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.