Testköra oljebrännare?
Testköra oljebrännare?
Vad krävs för att testköra oljebrännare? Sitter det en sugpump i? Är nyfiken på om min funkar. Och hur lågan ser ut.
Användningsområde? Hmmm till badtunna eller kanske nått utrymme man sällan värmer upp typ skjul eller växthus. Kanske enklare med el. Har varit sugen på att solbada i ett växthus med snö runt i kring. Solen lyser ju även på vintern.
Användningsområde? Hmmm till badtunna eller kanske nått utrymme man sällan värmer upp typ skjul eller växthus. Kanske enklare med el. Har varit sugen på att solbada i ett växthus med snö runt i kring. Solen lyser ju även på vintern.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det du behöver är en jeepdunk med diesel, en oljeslang av lagom längd och en bit kopparrör som du fäster till oljeslangen med klämringskoppling. Det sitter en sugpump i brännaren som är monterad på samma axel som fläkten.
Sedan behöver du ett jordat uttag och en kabel med tillhörande strömställare. Lågen som bildas har en spridningsvinkel på 60 eller 80 grader beroende på munstycket. 80 graders munstycket var bra för pannor som hade efterbrännfunktion såsom CTC 1100/1200, Värmebaronen Joker, Star och Comet. Lågen är turbulent och aningen bullrig.
Placera dunken lite högre än brännaren eftersom pumpen inte är speciellt stark. Brännaren kan användas till mycket. Det är bara att använda kreativiteten.
Jag saknar oljeeldningen, men inte oljeräkningarna
Sedan behöver du ett jordat uttag och en kabel med tillhörande strömställare. Lågen som bildas har en spridningsvinkel på 60 eller 80 grader beroende på munstycket. 80 graders munstycket var bra för pannor som hade efterbrännfunktion såsom CTC 1100/1200, Värmebaronen Joker, Star och Comet. Lågen är turbulent och aningen bullrig.
Placera dunken lite högre än brännaren eftersom pumpen inte är speciellt stark. Brännaren kan användas till mycket. Det är bara att använda kreativiteten.

Jag saknar oljeeldningen, men inte oljeräkningarna

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Räcker det med den flexislang som sitter på brännaren ca 3dm? Och sen gummislang. Har nog både tur och retur då det är 2st slangar. Lyfte på locket och kollade. Lossade tändboxen och fann samma ritning som jag sett på ytubben. "tändstiftet" såg ut som bilden i http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15 . Satt även en lågjustering till "efterbrännaren". Hur funkar den? Såg ut att vara svåråtkommlig vid drift. Hur ställer man effekten? Det sitter en bygling i boxen vad gör den. Har för mig att den startar snabbare i ena läget.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Saknar också oljeeldningen, ff.a när man körde med "fulolja" har aldrig någonsin eller kommer aldrig att ha en så billig uppvärmning som då....ja, om man nu bortser konsekvenserna av oljeeldning
Mvh// Dave

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Den ända verkligt negativa konskekvensen av oljeeldningen var ju försurningen. Personligen tror jag inte på klimatsvammlet. Samhällsekonomiskt är pellets bättre genom att vi använder inhemska bränslen, och att vi däregenom kan påverka handelsbalansen i egen favör. Jag tror dock att oljan kommer att göra come back i en eller annan form. Tiden får utvisa vilken form 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Men vissa områden av den arabiska oljan har ju jänkarna redan bränt slut på.
Det var därför Condo åkte till Tjetjenien, Grusien och Ukraina för något år sedan för att blåsa under vapenskramlet.
Nä oljan går samma väg som sillen och torsken så småningom. Kan säkert ge upphov till nya krig då jänkarna aldrig kan tänka sig att åka kolletivt och har ett valsystem som gör att få saker kan förändras.
Förresten varför har oljebrännaren två oljeslangar? Den ena har ett filter. Börjar fundera för ena oljetanken står kvar otömd. Kommer fjärdingsman på besök så kanske man får böta?
Brännaren heter Miljönär så där blir det väl inga utsläpp om jag får igång den?
Bergatorparen: Är det Nisse Linnman du stoppat ned i röda arkivet?
Det var därför Condo åkte till Tjetjenien, Grusien och Ukraina för något år sedan för att blåsa under vapenskramlet.
Nä oljan går samma väg som sillen och torsken så småningom. Kan säkert ge upphov till nya krig då jänkarna aldrig kan tänka sig att åka kolletivt och har ett valsystem som gör att få saker kan förändras.
Förresten varför har oljebrännaren två oljeslangar? Den ena har ett filter. Börjar fundera för ena oljetanken står kvar otömd. Kommer fjärdingsman på besök så kanske man får böta?
Brännaren heter Miljönär så där blir det väl inga utsläpp om jag får igång den?
Bergatorparen: Är det Nisse Linnman du stoppat ned i röda arkivet?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nej, det är allas vår Jean-Claude Trichet - chef för europeiska centralbanken
Jag tyckte det var passande när det begav sig med budgetkrisen i PIGS länderna i somras. Kunde bara inte hejda mig
Så till varför oljebrännare har två slangar: Den ena är retur och jag kan väl föreställa mig att det fungerar som en bypass som gör det lättare att få ett jämnt tryck till oljemunstycket. Men det är inte strängt nödvändigt. På en del äldre oljeanläggningar fanns bara 1 rör, så där pluggade man helt enkelt returen från brännaren. Fungerade klockrent ändå.
En hel tank olja, Torsten? Ja, den skulle jag nog använda mig av. Hur det blir om fjärdingsmannen kommer? Jag vet inte. Om cisternen är ocertifierat, kan det kanske bli besvär. Nej, elda du upp den oljan med gott samvete. Står den för länge förstörs den ju, så då får du bara ett
problem med att bli av med den 
Direktcitering borttagen.

Jag tyckte det var passande när det begav sig med budgetkrisen i PIGS länderna i somras. Kunde bara inte hejda mig

Så till varför oljebrännare har två slangar: Den ena är retur och jag kan väl föreställa mig att det fungerar som en bypass som gör det lättare att få ett jämnt tryck till oljemunstycket. Men det är inte strängt nödvändigt. På en del äldre oljeanläggningar fanns bara 1 rör, så där pluggade man helt enkelt returen från brännaren. Fungerade klockrent ändå.
En hel tank olja, Torsten? Ja, den skulle jag nog använda mig av. Hur det blir om fjärdingsmannen kommer? Jag vet inte. Om cisternen är ocertifierat, kan det kanske bli besvär. Nej, elda du upp den oljan med gott samvete. Står den för länge förstörs den ju, så då får du bara ett

Direktcitering borttagen.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25