Effecta
Hej !
Jag har en Effecta panna. Har kört sedan veckan före midsommar.
Fungerar bra tycker jag. Den har väl inte direkt några finesser, men
är lätt att sota och har skapligt utrymme för aska.
Pannan är ju avsedd för en framåtbrinnande brännare, jag har
en Janfire, men brännkammaren är rätt hög så jag tror inte att lågan slår i taket.
Har funderat på en lågriktare men inte provat.
/Hasse
Jag har en Effecta panna. Har kört sedan veckan före midsommar.
Fungerar bra tycker jag. Den har väl inte direkt några finesser, men
är lätt att sota och har skapligt utrymme för aska.
Pannan är ju avsedd för en framåtbrinnande brännare, jag har
en Janfire, men brännkammaren är rätt hög så jag tror inte att lågan slår i taket.
Har funderat på en lågriktare men inte provat.
/Hasse
Janfire Flex-a, Effecta
Kul med respons.
Är det versionen med inbyggd beredare ni kör?
Jag är medveten om att den inte är fylld med finesser men jag har intrycket att det är en gedigen panna med bra verkningsgrad, räcker för mig. Sedan kör jag med en PX21 brännare idag som ska passa bra till just den pannan.
Jag har fått en offert på 35 000:- installerat och klart och då tar de med sig oljetanken också (30 000:- utan oljetanken). Tycker det känns humant.
Är det versionen med inbyggd beredare ni kör?
Jag är medveten om att den inte är fylld med finesser men jag har intrycket att det är en gedigen panna med bra verkningsgrad, räcker för mig. Sedan kör jag med en PX21 brännare idag som ska passa bra till just den pannan.
Jag har fått en offert på 35 000:- installerat och klart och då tar de med sig oljetanken också (30 000:- utan oljetanken). Tycker det känns humant.
Jo, jag har den med med en rörslinga för varmvatten.
Jag betalade 63 000:- för ett helt nytt värmesystem.
Ut med allt det gamla, in med ny panna, brännare, veckoförråd, cirk.pump draglucka shuntstyrning, rördragning i pannrummet
intrimmning av brännare osv.
Efter att ha läst alla spännande historier om skiktning, laddomater och sånt här i forumet har börjat ångra lite att jag inte satsade på en
ackumulatortank samma på en gång. Solvärme vore nog, om inte så väldigt lönsamt, i alla fall kul att prova på någon gång.
/Hasse
Jag betalade 63 000:- för ett helt nytt värmesystem.
Ut med allt det gamla, in med ny panna, brännare, veckoförråd, cirk.pump draglucka shuntstyrning, rördragning i pannrummet
intrimmning av brännare osv.
Efter att ha läst alla spännande historier om skiktning, laddomater och sånt här i forumet har börjat ångra lite att jag inte satsade på en
ackumulatortank samma på en gång. Solvärme vore nog, om inte så väldigt lönsamt, i alla fall kul att prova på någon gång.
/Hasse
Janfire Flex-a, Effecta
Jo det är klart, det låter spännande med ack. Visst har jag funderat i de tankebanorna själv. Jag diskuterade faktiskt det när jag pratade med kommande installatören om det alternativet. Men som sagt då pratar vi om ett "tillägg" på ca 50 000:- bara i material med jobb pratar vi runt 60 000:-. Jag inser att jag kan bränna rätt många kwh och pellets på sommarhalvåren framöver för de pengarna. Jag tänkte lägga några kronor på ett bulkförråd och ev en luft - vp (av komfort skäl - blir så jäkla varmt på sommaren) den kan ju få bidra lite på höst och vårkanten.
Rökgastemp?
Jag fick min effectapanna installerad för en vecka sedan.
Jag har alla turbulatorer i och en rökgas temp. på 225 grader, är det högt
Vad har ni andra som har en effectapanna för rökgastemp
Jag har alla turbulatorer i och en rökgas temp. på 225 grader, är det högt

Vad har ni andra som har en effectapanna för rökgastemp

Re: Rökgastemp?
Kan väl fråga och kanske av oss kan hjälpa dig.olle67 skrev:Jag fick min effectapanna installerad för en vecka sedan.
Jag har alla turbulatorer i och en rökgas temp. på 225 grader, är det högt![]()
Vad är för sort Effecta panna. Är det Effecta pellets 200 eller ?
Min grader visar nu 210, och egenligen ny sotad skulle min röktemp. visar 150 C. Sotning kommer om 2 veckor.
Fråga är har han sotat? Om ej gjort då få väl dags att sota och kan hända sjunka grader runt mindre 200 grader.
Men kolla hur mycket är grader en meter ner från topp skorsten. vad visar den ( gäller 225 grader)?
Hur höjd är skorsten och dimensiom inne rökrör?
Om det är ändå tydlig för hög så kanske får byta till förlänga turbulator hmm..
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jag har bara kört med pannan i 10 dagar och rökastemp. har legat lika på 220-225 grader när brännare går på hög effekt och cirka 200 grader när den går på låg effekt.
Det är en Effecta pellets 200.
Vilken lägsta temp ska man en meter ned i skorstenen för att undvika kondens ( jag vet att det står här någonstans på forumet)? Är det någon skillnad på temperaturen om mäter nu på sommaren än när det är vinter?
Det är en Effecta pellets 200.
Vilken lägsta temp ska man en meter ned i skorstenen för att undvika kondens ( jag vet att det står här någonstans på forumet)? Är det någon skillnad på temperaturen om mäter nu på sommaren än när det är vinter?
Min nya effecta har tuffat på för att hålla varmvattnet under sommaren, körde elpatronen några dagar = elmätaren såg ut som ett flipperspel. Så jag satte raskt på brännaren. Skillnaden i isoleringen märks verkligen mot den gamla pannan, 2 - 2½ säck / veckan nu mot tidigare 4-4½ på sommaren. Bulkförrådet är inte byggt/köpt ännu men en luft vp kompletterar nu min anläggning inför vintern. Ska bli riktigt spännande att få det hela att lira ihop på ett bra sätt.
Vad gäller rökgastemperaturer så ligger jag på 175-185 grader alla turbulatorer i och då går jag på mätaren på pannans display.
Vad gäller rökgastemperaturer så ligger jag på 175-185 grader alla turbulatorer i och då går jag på mätaren på pannans display.