Buckliga brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dissconfused
Gallringsobjekt

Buckliga brännarrör

Inlägg av dissconfused »

Nu bombar jag det här forumet, men är som sagt helt ny på detta med pelletspannor och har precis köpt en villa med pelletspanna. Det jag inte visste var att tidigare ägare totalt misskött sin panna, detta borde jag dock ha anat med tanke på hur huset såg ut i övrigt...

Nu har jag läst lite om buckliga rör här på forumet också och kan konstatera att mina brännarrör är totalt sönder körda.

Det inre brännarröret är söndersprucket och det yttre rejält buckligt. Så pass buckligt att det inte går att få loss utan måste kapas.

Vad är då anledningen till att detta hänt...

Muttern som håller fast skruven till startelementen har troligen saknats i flera år, därför har troligen startelementet felriktats och bränt hål på röret.

Men, jag har även märkt att vi har alldeles för stor skorsten till pannan, ca 20X30 cm. Kan detta påverka så att det blir för hög värme i pannan och därför bucklar till rören?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Bomba på med frågor bara..
Vi verkar ju ha samma anläggning ungefär.

Som det låter på din beskrivning, så är slutsatsen du drar om bristande/obefintligt underhåll troligen ganska rätt.

Orsaken till buckliga inre brännarrör är ett stort diskussionsämne, men i princip så är det väl en kombination av för hög värme och för dålig kvalité på de äldre, tunna inre brännarrören från Värmebaronen. Sedan en tid tillbaka finns det ju nu ett dubbelt så tjockt rör, så bytet till det kommer förhoppningsvis bara behövas göras en gång.

Är det yttre röret också buckligt, så är orsaken att man kört för länge med ett trasigt inre dito.

Skruven som håller ner tändelementet är viktig, precis som du skriver.

Stor area på skorstenen kan inte vara orsak till de uppkomna problemen. Däremot kan den ju indirekt ha påverkat genom ett felaktigt drag.
Likaså bör du ju se upp med temperaturen i skorstenens överdel, så att du inte riskerar kondens där.

Vad har du för rökgastemperatur?

Vad kör du på för inställningar på brännaren?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
dissconfused
Gallringsobjekt

Inlägg av dissconfused »

Vad kul att folk är så hjälpsamma på denna sidan! Har lärt mig en hel del om pelletspannor på kort tid tack vare er!

Rökgastemperaturen ligger på 150 grader. Men skorstenen är dessutom lång, ca 8 meter och pellespannan är längst ner i källaren, så kondens bildas det en hel del av. Har dock haft både skorstensrenoverare och sotare här som sagt att kondensen inte utgjorde någon större skada på min skorsten. Men med tanke på hur pass mycket det droppar längst upp i skorstenen så vet jag inte om jag litar på dem...
Ska kolla inställningarna imorgon och återkomma om det.
Skriv svar