Skorstensrenovering

hakjar
Gallringsobjekt

Inlägg av hakjar »

Ja, kakelugnsmuraren använder inte det keramiska bruket utan en blandning av kalkbruk och annat som jag inte vet ännu för jag har inte frågat. Han hävdar att har det fungerat i 50 år innan så torde det fungera 50 år till om man sköter sin skorsten.

Nu ger han ju inte 10 års garanti på jobbet utan "bara" 2 år enligt konsumentköplagen så att säga :).

Jag är väl böjd att hålla med om att det låter rimligt även om det säkert är bättre ur hållfasthetssynpunkt med de nya materialen. Men som i alla lägen infinner sig frågan om det är så mycket bättre att det motiverar den 10 ggr högre kostnaden.

//Håkan
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jojo fungerat i 50 år ..ja det säger folk om linoljefärg med att det har funkat i alla tider ..visst funkar det men många nya produkter är mycket bättre ..tänk även så här ..utvecklingen har gått framåt sedan 50-100 år tillbaka ..vem påstår att en T-ford är bättre än dagens bil ..jag tror alla förstår att dagens bil är bättre på alla vis så är det även med murbruk ..ex kalkbruk skulle jag aldrig använda till något alls ..okey cementbruk ja och om jag skulle vara snål och inte köpa riktig bruk till skorstenen så skulle jag blanda i keramiksand och cement i den vanliga cementbruket och även ragga tag på glasfiber flock för att vispa ner det i bruket.

Sen är det ju så att man tummar på säkerheten om man inte använder avsedda produkter ..jag skulle inte riskera mitt liv min familjs liv min kåk på grund av snålhet när det gäller säkerhet ..jag vill kunna sova om natten och kunna lämna huset utan att vara rädd att komma hem igen till en kolhög
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Visst finns det (kanske) bättre produkter MEN hur vet man att dom är bättre, de flesta "bättre" produkter är inte speciellt gamla och då är det inte lätt att veta hur länge det funkar i verkligheten, linoljefärg vet man vad det är och man vet hur bra det är, samma med falu rödfärg, billigt och skitbra färg om den underhålls på ett vettigt sätt, så att säga att allting är bättre nu för tiden är dumheter.
jag tror alla förstår att dagens bil är bättre på alla vis

Ledsen, men nej, jag förstår det inte, det återkallas miljontals bilar varje år för mjukvarufel, fel i elektroniken, givare som går sönder, volvos bilar som inte kan krocka krockar (felaktig laddning eller fel utseende på dockan.....), bilar som det inte går att bromsa med, bilar som gasar själv (förarna påstår det i alla fall 8) ) kamremmar som ska bytas i tid och otid, partikelfilter som kostar 15000 att byta, listan över skit och elände kan göras hur lång som helst.

Visst fanken fanns det problem med bilar förr, men dom gjorde bilar som var väl dimensionerade, prylarna gick inte sönder stup i kvarten, där fanns inte en massa elektronik som ställde till elände, så att påstå att bilar är bättre nu "på alla vis" är dumheter och dessutom måste vissa aspekter av jämförelsen kopplas till tycke och smak.

Det brytarlösa tändsystemet, säkerhetsbältet, tvåkrets bromssystem och kanske airbagen, där har vi förbättringar som gör nytta men all annan skit du hittar på en modern bil kan man lika gärna vara utan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Ojdå det var inte meningen att dra igång allt detta om och med bilar ..vad jag ville ha sagt var att utvecklingen går framåt.

Då när kalkbruket användes flitigt så fanns inte keramik sand och då fick det bli kalkbruk

Med risk att få på skallen så säger jag att linolja och linoljefärg är rent skit ..okey det går att måla med det men hållbarheten på ex fönster är typ 4-5 år redan efter ett år så börjar färgen vittra ...den linoljefärg folk köper i färgbutiken är inte linoljefärg ..visst luktar det linolja men det är typ allt ..linolja i sig kan innehålla mögelsporer som du planterar in på virket du målar ..i och med att linoljan pressas ur lin och då kan det vara lin som blivit taskit lagrad och har blivit mögligt det slänger man i pressen och pressar ur olja och då följer mögelsporer med ..ni förstår ?.
Ska ni olja in något använd inpregnerande grundolja ..och om ni envisas om att det gamla är bäst skit i linoljan ta varm äkta kina olja i stället i så fall för den är ren och är penetrerande.
Detta om linolja säger jag av egen erfarenhet från måleri sedan mer än 25 år sedan ..jag har även certifikat för målning av K-märkt.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Många misslyckanden med nya material beror också på okunnighet.
Villor målade med vattenbaserad färg var ingen bra ide, stängde in fukten för mycket.
Skorsten av tegel och kalkbruk har fungerat bra. Tidigare använde man lera, sand och vatten som bruk till skorstenar. Fungerade också bra.
Om dagens metod att mura skorstenar av cementblandat bruk (C-bruk) är bra vet vi om 30 år. Kanske är bruket starkare än teglet och då är det teglet som spricker och inte bruket.

Linoljefärg är väl inget att hålla på med idag. Utomhus blir det stenhårt i solljuset och krackelerar. Inomhus gulnar det och kräver ommålning efter ett par år. En vattenbaserad färg ger snyggt resultat med rätt teknik och gulnar inte på 20 år. Där tycker jag utvecklingen har gått framåt.

Men kokt linolja innehåller väl inga mögelsporer. Var får man tag i den fina kinaoljan nu innan kina revalverar valutan?

En sak där linoljan och lin står sig som klart bäst är montering av rörgängor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Torsten du har så rätt i allt utom det med vattenbaserad färg ..ja visst ruttnade husen och ruttnar än idag när folk inte lyssnar på vad yrkesfolk och vad färgaffärer säger ..folk gör som dom tycker i alla fall dom skiter i grundfärgen och underarbete och målar acrylat direkt på nytt virke och skitig underlag ....men om folk gjorde på rätt sätt med rätt teknik så skulle inte deras hus ruttna och om man frågar mig och andra i yrket så är just den vattenbaserade akrylaten det bästa färgen för flesta hus idag om man gör allt på rätt sätt ..det finns inga genvägar ..använd kända fabrikat.

Jag har jobbat mycke i samarbete med bland annat murare som har lång erfarenhet i yrket och jag har då aldrig hört en murare sagt något gott om kalkbruk.

Och visst lera sand och vatten till skorsten ..ja det fanns inget annat eller som det var när min gamle far var ung på byggen så fanns det ingen eller mycket lite cement och det var dyrt som guld ..tacka för tusan att dom använde lera och sand.
Farsgubben berättade att cementen var så dyrt att dom blandade en cement på tolv sand till att mura med ..ingen idag skulle ens försöka med en så mager blandning.

Undersökning gjordes på linolja förut och även den kokta hade levande mögelsporer ..minns inte vad dom sa att det kom sig av men så var det och knappast troligt att det är skillnad idag.

Kinaoljan finns att köpa i riktiga färgaffärer och bästa effekt om man värmer oljan till 60-80 grader ...men impregnerande grundolja av känd fabrikat är bättre ..tänk på att om man oljar ex fönstebågar och gör en inoljning så får inte oljan torka in ..den ska övermålas med oljegrundfärg innan oljan torkat ..oljan och oljegrunden ska liksom torka tillsammans.
hakjar
Gallringsobjekt

Inlägg av hakjar »

:D Det var en rejäl kovändning från skorstensrenovering till husmålning LOL ...

Nä, allt var inte bättre förr men då skorstenen är från 1950 tror jag att de använde kalkbruk för jag ser att där de satte in den trevliga pipan och där de gick in igenom sidan till kanalen har bruket krackellerat vilket leder mig till att tro att där har de använt cementbruk istället för det som skorstenen är gjord med och putsad med ergo går det sönder. Vi får se vad kakelugnsmakaren säger när han har varit här.

Om jag gör jobbet själv kommer jag nog att använda det dyra keramiska färdigblandade (tillsätt vatten) bruket för jag inbillar mig att det blir enklare att få bra resultat.

// Håkan
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Torsten skrev:Linoljefärg är väl inget att hålla på med idag. Utomhus blir det stenhårt i solljuset och krackelerar. Inomhus gulnar det och kräver ommålning efter ett par år. En vattenbaserad färg ger snyggt resultat med rätt teknik och gulnar inte på 20 år. Där tycker jag utvecklingen har gått framåt.
Jo för vattenbaserade färger är ju jättebra...
http://www.forskning.se/pressmeddelande ... 00265.html
:roll:
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jo du färger, plastmattor, golvlaminat, spånskivor, takskivor, golvspackel, golvlack, golvolja, mm, mm,mm är farligt för hälsan och om man tar den "hälsosamma linoljefärgen" så ligger den högt upp på listan över vådliga produkter ...för att kunna få ner en del av det farliga i linoljefärgen så har man bytit ut den vanliga lösningsmedeln till aromatfri nafta ..ja vad betyder aromatfri ??? ..jo man tar bort dom ämnena som luktar och kvar blir dom som inte luktar ..ja vad innehåller dom luktfria ämnena då ?? ..jo dom innehåller såna ämnen som är starkt giftiga och om jag inte minns fel så finns det typ 20 tal ämnen som är starkt cancerframkallande i den aromatfria lösningsmedeln ..så vad väljer man ..humm vattenlösliga innehåller olika ämnen som man ex kan bli pissnödig av ..är det farligt att pissa ?

Edit: Och direktciteringar hoppar vi över, borttagen. Allt för att forumet skall vara överskådligt och inte nedlusat med citeringar...... / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Ja, ha. Skorstenen är färdigrenoverat, så nu har man börjat bekymra sig om inredningen :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Hehee :D :lol:

Edit: Direktcitering........... / Roli moderator
hakjar
Gallringsobjekt

Inlägg av hakjar »

HaHa, min tanke precis :)

Men för o lugna alla kan jag säga att den e' inte klar men vad det gäller det exteriöra så skall den på all plan i synliga delar kläs med skiffer eller kakel :lol:
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Moderator ....är det inte lika bra att du tar bort knappen ciatat ?.

För om man använder citat så har man ju något man vill ha med ifall man väljer citat och sedan går moderatorn in och plockar bort citatet och då är hela poängen borta med det man skrivit.

Svar:
Jag kan (vill) inte ändra forumets utformning, så knappen blir kvar. Och man behöver inte citera när man svarar direkt under det inlägg man avser svara på.
Citera knappen används med fördel när man besvarar ett inlägg som ligger ett antal inlägg högre upp/annan sida. Dessutom bör man då inte ta med HELA inlägget, utan endast det som man har för avsikt att svara på.

Allt detta är endast för att vi skall slippa få ett forum som till största delen består av en massa inlägg med citerande av varandras citat (vanligt på en del andra forum..... :cry: ). / Roli moderator
Skriv svar