Hur varma bli era fallrör?

foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Liten uppdatering som kanske är av intresse för någon:

Dammsög rökkanalen mellan oljedelen och veddelen i pannan och plötsligt är röret nästan kallt när brännaren kom till renblåsning, var nog det som var problemet om den inte hunnit bli kall så snabbt :D

Mvh
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Hur ofta askar du ur och sotar?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej Johan!

Brännaren rengör jag 1 gång i veckan, och samtidigt sotar jag ur oljedelen där brännaren sitter.

En dammsugning av pannan gör jag 1-2 gånger i månaden.

Men under vintern när det är som kallast så blir det väl rengöring var 5:e dag eller liknande.

Och under sommaren så kan det gå ett par veckor, men vi planerar som sagt alternativ uppvärmning av tappvattnet under mild vår/höst samt sommar.

Tänkte på en enkel luftvärmepump till inomhusklimatet samt en elektrisk varmvattenberedare till varmvattnet ur kranen, kanske inte blir någon besparing i kostnaden, (kanske lite dock), men lite skönare att slippa besöka pannrummet under 8 månader på året :D

Mvh
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

foxmulder90 skrev: Dammsög rökkanalen mellan oljedelen och veddelen i pannan och plötsligt är röret nästan kallt när brännaren kom till renblåsning, :D

Mvh
Där har du felet blir ungefär samma som man råkat skjuta in spjället när man sotar... :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hehe :)

Tills nästa gång så ska nog köpa en lite mer effektiv dammsugare till pannrummet, använder just nu en asksug från biltema som jag kopplar till vår vanliga dammsugare..

Såg något på Jula där motorn sitter i asksugen för 399:- eller liknande, verkar vara ett bra köp :)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja jag har 2 dammsugare +vattensug/dammsugare..kör med den och en grovis... Har en liten jävel också från ÖB skriker nåt förjä...t högt :farao: har den till kaminen uppe med grovis ...sen en huvuddammsugare till det allmänna ... Som sagt akta din vanliga dammsugare om du inte har tygfiltret som grovis har ..den lärde väl ta stryk annars av det.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar