termostatkoppling

Skriv svar
msh16
Energiprofet!

termostatkoppling

Inlägg av msh16 »

Finns det någon som kan förklara wepe:s specialkoppling av två termostater i den här tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... ght=#35904
Pannans termostat går mellan 70 och 80 och en bimetalltermostat från Elfa går mellan 60 och 70.
Koppla ihop och det blev 60 till 80 !

Intelligenstest kanske, men jag begriper inte hur man gör.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Denna koppling fungerar inte helt som du tror.

För att bygga en hållkrets behövs ett relä och en termostat som slutar vid kall och en som bryter vid varm, alltså 2 st vanliga termostater med växlande brytare.

De kopplas så att när "den kalla" termostat går kall nog sluter dess brytare och drar reläet. Reläkontakten kortsluter sedan detta "kalla" termostat.

Strömmen till rubbet går via "den varma" termostat som bryter allt när det blir varmt nog.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Du är inte ensam. Det enklaste, men dyraste är att koppla en logikmodul emellan pannan och brännaren, och programmera denna så att man får den hysteres man vill ha.

Detta är inte ett intelligenstest. Det är ett test på hur Uppfinnar Jocke man är :lol:

Två termostater + 1 växlande relä som kopplas så i hästväg att när termostat 1 slår till, händer inget. När termostat 2 slår till, startar brännaren. När termostat 2 slår ifrån, händer inget. När termostat 1 slår ifrån, stannar brännaren. Hjälp - jag får spader :twisted:

Detta är principen, men exakt hur man kopplar? Där skulle nog bli en del experimenterande, och psalmsjungande innan jag hittade en fungerande modell :lol:

Edit: Eller också tillämpar man Icecaps modell som han beskrev medan jag funderade på mitt håll :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hur man skall koppla med två termostater och ett relä finns beskrivet både i ord och bild på annan plats i forumet.
Använd sökfunktionen och sök på "hållkrets" så dyker det upp svar.

Här är ett svar: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... %E5llkrets
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar