Viking bio VS Biona 2000
Viking bio VS Biona 2000
Hej är det någon som har erfarenhet av dessa brännare i en CTC1200?jag ska börja med pellets har dock lite svårt att bestämma mig Jag har tub i min skorsten på 90mm längd ca6,5 m. Bionan vet jag att jag måste ha rökgasfläkt till det var vad dom sa ialla fall. Finns det några fördelar resp, nackdelar kanske man kan köra vikingen utan rökgasfläkt. och hur är det med turbulatorerna? kan alla sitta i. bionan är ganska dyr om man ska jämföra, men den kan man ju sätta in själv
M.V.H Falo
M.V.H Falo
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bionan kan du nog räkna med att du måste ha rökgasfläkt för den kräver mycke drag.. Sen så har du kvarnens ljud att tänka på..
Som du skriver så är bionan rätt dyr + att du måste skaffa rökgasfläkt á 3500:- minst
Jag upptäckte nu att jag har 90 mm pipa o 7,5 meters pipa men de hjälpte inte med rökgasfläkt för att bionan skulle funka...
Som du skriver så är bionan rätt dyr + att du måste skaffa rökgasfläkt á 3500:- minst
Jag upptäckte nu att jag har 90 mm pipa o 7,5 meters pipa men de hjälpte inte med rökgasfläkt för att bionan skulle funka...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tyvärr inga har åtgärat sökmotorn här pellets forum. Grrr.
Jo
Det finns en som har CTC 1200 och han berättade (skrev på någonstans här tropic förra höstens) att han hade problem med att satta in pelletsbrännare, eftersom CTC 1200 (överdel där är "tjock mage" eller dvs kontrollpanel) därför kan inte satta hela brännröret in. Pga fallröret krockar med kontrollpanel.
Jag minns inte vad han gjort för att lyckas sätt dit ihop.
Man kan leta efter tropic här på pellets.info tror heter rubik typ "Problem med ctc 1200".
Men hallå, Värmebaronen har bra konstruktion att garantera för CTCs panna. så det borde Vikingbio vara bättre än Biona.
Vikingbio är enkel och tyst med sköt själv automatisk. Medan Jag tycker själv tyxker att Biona är lite klumoig och datorist. det är upp till sig vad man har för intressen.
Jo
Det finns en som har CTC 1200 och han berättade (skrev på någonstans här tropic förra höstens) att han hade problem med att satta in pelletsbrännare, eftersom CTC 1200 (överdel där är "tjock mage" eller dvs kontrollpanel) därför kan inte satta hela brännröret in. Pga fallröret krockar med kontrollpanel.
Jag minns inte vad han gjort för att lyckas sätt dit ihop.
Man kan leta efter tropic här på pellets.info tror heter rubik typ "Problem med ctc 1200".
Men hallå, Värmebaronen har bra konstruktion att garantera för CTCs panna. så det borde Vikingbio vara bättre än Biona.
Vikingbio är enkel och tyst med sköt själv automatisk. Medan Jag tycker själv tyxker att Biona är lite klumoig och datorist. det är upp till sig vad man har för intressen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
4.5 meter
Jag har 4.5 meter 125mm pipa och fick ta ned fläkhjulet på rökgasfläkten för att draget blev för kraftigt. SÅ mycket drag kräver inte bionan
.

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Entusiast!
Ska du ha pelletbrännare i CTC 1100/1200 så behöver du bygga ut brännaren för att få bättre plats i den redan trånga brännkammaren. Då löser sig problemet automatiskt med "den tjocka magen" som är i vägen för brännarröret - som "Manin" skriver. Viking Bio behöver i stort sett nästan inget drag och turbulatorerna kan användas. En motdragslucka är bra för att det ska fungera optimalt. Färdiga luckor med förlängare finns till Viking Bio och CTC-pannorna, kombinationen är testad och godkänd av Statens Provningsanstalt (SP).
Ja. Hos Värmebaron prislist för orginal CTC 1100/1200 och 2200 lucka, distans och panntemp.givare ord.pris: 1800 exkl moms.snubblaren skrev:Ska du ha pelletbrännare i CTC 1100/1200 så behöver du bygga ut brännaren för att få bättre plats i den redan trånga brännkammaren. Då löser sig problemet automatiskt med "den tjocka magen" som är i vägen för brännarröret - som "Manin" skriver. Viking Bio behöver i stort sett nästan inget drag och turbulatorerna kan användas. En motdragslucka är bra för att det ska fungera optimalt. Färdiga luckor med förlängare finns till Viking Bio och CTC-pannorna, kombinationen är testad och godkänd av Statens Provningsanstalt (SP).
Men hos sin närmare VVS-butik elller dyl kan ha annat pris, hör med din butik samband köp/offert med vikingbio.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
God åsiktTobben skrev:Just här tycker jag att viking bio verkar vara ett bra alternativ då det är vältestat.

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Sånt där finns det gott om i rörkrökarkretsar.Falo skrev:nästan lite kartellbildning tror jag kollade nog med ca7 st rörkrökare
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
CTC
Det var nog mig som manin menade. På en CTC1200 behöver brännaren flyttas ut ca 50 mm för att inte krocka med manöverpanelen. Jag fick modifiera ramen som energibiten skickade med, tog nån timme men sen gick det fort och få dit den. Betala pengar för installation är onödigt, normalbegåvade gör det på ett par timmar. Brännare har gått kanon och jag askar ut ca var 5 dag. Jag använder dessutom min gamla shuntautomatik vilket betyder att jag har en komplett ny över som för övrigt är till salu för 1500+ frakt (Rinkaby tar ca 1900:-)
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Möjligheten finns att låna mot debitera, köpa en sats väska finns kostar runt 2500 kr eller bygga själv kanske som din farfars farfar har gjort med bara en bit slang som U och med tumstock. så kan du se hu bra drag som ppm. och ta cykelpumpa o mixtra nån rör med vit melitter kaffefilter och pumpa. så att inte få vara svart på filter annars få justera.Falo skrev:Ja skruva kan jag det håller jag på med hela dagarna men att ställa in en pelletsbrännare är det nog värre med. Man måste väl ha en del instrument till det eller? kan man verkligen göra det om man inte gjort det innan?
Själv min vikingbio har inte ens rört. Bara sätt in och kör då var hela perfekt 99% "renhet"
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Hej,
Jag ska själv inom kort installera en Viking Bio, på en ctc1100. Jag har tänkt att göra jobbet själv. Vore tacksam för återkoppling på hur det gått för dig?
Jag kommer köpa Viking Bio samt anslutningssats från www.dinvvsbutik.se. Pris för brännaren inklusive 1,5m skruv 15995:- http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=6390764
Anslutningssats för CTC 1100/1200 = 2110:-
http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=6210557
Som veckoförråd kommer jag använda ett sopkärl på 380 liter.
Jag fann lite intressant läsning under denna länk, avseende installation/justering:
http://www.swd.se/pellets/forbrlara.htm
Jag ska själv inom kort installera en Viking Bio, på en ctc1100. Jag har tänkt att göra jobbet själv. Vore tacksam för återkoppling på hur det gått för dig?
Jag kommer köpa Viking Bio samt anslutningssats från www.dinvvsbutik.se. Pris för brännaren inklusive 1,5m skruv 15995:- http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=6390764
Anslutningssats för CTC 1100/1200 = 2110:-
http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=6210557
Som veckoförråd kommer jag använda ett sopkärl på 380 liter.
Jag fann lite intressant läsning under denna länk, avseende installation/justering:
http://www.swd.se/pellets/forbrlara.htm
Senast redigerad av Mats den tor 01 sep, 2005 16:21, redigerad totalt 2 gång.