"Gör det själv" Vakuum solfångare
-
- Prima virke
Enligt denna byggbeskrivning http://www.arsite.se/images/gdsbro1.pdf så ligger alla rören i en modul i serie vilket borde ge en hel del strömningsmotstånd enligt mitt sätt att se på det hela...... eller har jag fel....classelagare skrev:Varje rör ligger parallelt inkopplat i byggbeskrivningen redan så strömingsmotståndet borde vara rätt lågt sett till hela modulen. Frågan är om flödet blir lika stort i alla rör.
/classelagare
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
Flera byggbeskrivningar
Det stämmer på den byggbeskrivningen ligger dom i serie. Dom har tydligen flera byggbeskrivningar. När jag mailade dom fick jag en byggbeskrivning där rören ligger paralellt, jag utgick från att det var samma beskrivning som postades tidigare i tråden. Man kan ana den andra modellen om man läses de andra pdffilerna på deras sida. Jag vet inte om man kan bifoga en pdf här men maila företaget så skickar dom den.
/Classelagare
/Classelagare
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
Hur får man upp temperaturen i systemet om alla vakuumrören är parallellkopplade

Moderator
vaccumtemp...
Vacuumrör är väl inte direkt kända för låga temperaturer...
. Däremot har dom högt flödesmotstånd så det är nog inte så dumt å paralellkoppla dom gissar jag.

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Vacuumrör GDS
Howdy!
Nu har det hänt en del på www.arsite.se sedan den här tråden startades. Bla. a. så finns där nu bättre beskrivningar och, framförallt priser. Det skulle vara intressant att få lite kommentarer av er mera garvade solfångarrävar vad ni anser om de olika byggprinciperna:
- Fritt vattenflöde utan några kopparrör
- Heatpipe
- U-rör
Företaget, affärsmetoderna och produktkvalitén får väl var och en värdera utifrån sin egen magkänsla.
I tidigare inlägg i tråden så verkade det vara några som var lite på hugget och funderade på att slå till på några "helrör". Hur har det gått med funderingarna?
/Roan
Nu har det hänt en del på www.arsite.se sedan den här tråden startades. Bla. a. så finns där nu bättre beskrivningar och, framförallt priser. Det skulle vara intressant att få lite kommentarer av er mera garvade solfångarrävar vad ni anser om de olika byggprinciperna:
- Fritt vattenflöde utan några kopparrör
- Heatpipe
- U-rör
Företaget, affärsmetoderna och produktkvalitén får väl var och en värdera utifrån sin egen magkänsla.
I tidigare inlägg i tråden så verkade det vara några som var lite på hugget och funderade på att slå till på några "helrör". Hur har det gått med funderingarna?
/Roan
hmm..
Jag som trodde att slingan i ett vacuumrör vart "ingjuten" i glaset ..! ?
.

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Du startar med detta förfarande. Först när du har ett helt "lufttomt" system så tillsätter du glykolen eller annat frostskyddande medel.Jolle skrev:Jag reagerade på följande skrivning i monteringsanvisningarna för system 1 och 2:
Detta förfarande medför ju att man späder ut glykolen och försämrar frostskyddet radikalt.Se till att all luft tas bort i slingan. Detta görs enklast genom att med trädgårdsslang trycka genom vatten i system.
Ett sätt är att man utnyttjar c-pumpen i systemet och att systemet har separata av- och påtappningsventiler på var sin sida om en ventil. Om så är fallet så låter man c-pumpen suga in koncentrerad glykol i påfyllningsventil medans vattnet skickas ut i avtappningen. Detta kräver att man vet systemets totala volym för att räkna ut hur mycket koncentrerad glykol man skall fylla för att få rätt procenthalt. När detta är gjort så blandar sig vattnet och glykolen genom rundpumpning vid drift.
Moderator
det mesta
Det där sköljer ju ur det mesta vattnet iaf.
Sedan måste det ju få lufta sig vid drift.
I leslol anläggningarna så sker ju detta i expansionskärlet har jag för mig...
I mitt system sitter det 3 st automatiska avluftare. 2 på taket och en vid expansionskärlet.
Sedan måste det ju få lufta sig vid drift.
I leslol anläggningarna så sker ju detta i expansionskärlet har jag för mig...
I mitt system sitter det 3 st automatiska avluftare. 2 på taket och en vid expansionskärlet.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
åter till grundfrågan
Hej !!
sökte på nätet och hittade forumet, och bygga billigt är alltid intressant !!
men är det någon som har handlat några byggsatser från arsite ab !
tycker det verkar vara ett ok pris för rör, tänkte man kunde börja med en liten byggsats på 18 rör och sedan utöka om det fungerabra.
2175:- verkar ok men 1000:- i hanterings kostnad + pall + bussgods kostnader och då tillkommer ändå en hel del koppar rör och böjar m.m.
givetvis blir frakten billigare om man köper allt på en gång, men det är lite lurigt när man inte vet hur det funger !!
jag har även sett att det säljs en del såna här byggsatser på blocket... är det andra kunder som inte är nöjda eller bara någon som försöker tjäna pengar !!
finns det ingen som har testat ??
//Torbjörn
sökte på nätet och hittade forumet, och bygga billigt är alltid intressant !!
men är det någon som har handlat några byggsatser från arsite ab !
tycker det verkar vara ett ok pris för rör, tänkte man kunde börja med en liten byggsats på 18 rör och sedan utöka om det fungerabra.
2175:- verkar ok men 1000:- i hanterings kostnad + pall + bussgods kostnader och då tillkommer ändå en hel del koppar rör och böjar m.m.
givetvis blir frakten billigare om man köper allt på en gång, men det är lite lurigt när man inte vet hur det funger !!
jag har även sett att det säljs en del såna här byggsatser på blocket... är det andra kunder som inte är nöjda eller bara någon som försöker tjäna pengar !!
finns det ingen som har testat ??
//Torbjörn

-
- Pannrumshärskare!
har kommit lite ny info på sidan..
För att få ner priset är du som kund med och tar en del av affärsrisken. Den risk som du tar är att det kan bli transportskadat, leveransförsenat och att du måste betala i förskott. Dvs att hela beloppet skall vara inbetalt innan de stänger containern i Kina. Hela transporten från Kina till oss i Sverige är försäkrad så om det händer något så får du ersättning av försäkringsbolaget
Verkar ju vara bra pris på färdiga paneler oxå
Typ 5, AR-805
U-pipe
4250kr vid grupp köp
Antal rör 18 st Total absorptionsyta 3,1 kvm.
För att få ner priset är du som kund med och tar en del av affärsrisken. Den risk som du tar är att det kan bli transportskadat, leveransförsenat och att du måste betala i förskott. Dvs att hela beloppet skall vara inbetalt innan de stänger containern i Kina. Hela transporten från Kina till oss i Sverige är försäkrad så om det händer något så får du ersättning av försäkringsbolaget
Verkar ju vara bra pris på färdiga paneler oxå
Typ 5, AR-805
U-pipe
4250kr vid grupp köp
Antal rör 18 st Total absorptionsyta 3,1 kvm.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumshärskare!