Jag har ett mkt litet pannrum och kan inte få in det jag önskar utan har kommit fram till en kompromiss. Tanken är även att ansluta solfångare under nästa år. Huset är inte säskilt stort (70 m2 + 70 m2 källare) och byggt 1950 så isolering är inte av modern klass. Min gamla panna är en oljepanna modifierad med en PellX21 och den börjar bli sliten.
Det jag kommit fram till så här långt är en 500 liters acktank m solslinga och vv från strömsnäs (vet att det är i minsta laget) och ett nytt expansionskärl då jag inte har acktank idag. Panna har jag tänkt mig en Nibe vedex 1000 som skall eldas med pellets och en PellX21 brännare vilket innebär att jag måste köpa anpassningen också. Till detta hade jag tänkt använda en Laddomat21 och rökgasstyrning.
Det är inte aktuellt med luft/luft, Luft/vatten eller bergvärme.
Det jag är intresserad av att veta är om pannan är OK (den ligger i en ekonomiskt bra zon för mig) och om jag riskerar att råka ut för tråkigheter pga acktankstorleken. En annan intressant fråga är om min brännare är kompatibel med pannan.
Har sökt en hel del här men hittar inte mycket om denna pannan (kan mkt väl vara skit bakom spakarna