CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

PM skickat!

Nu kommer detta forums dummaste fråga.

Jag har ju aldrig pillat på en panna överhuvudtaget innan. Och nu är det dags för att aska, och sota ur.

Hur gör man, och vad innebär det? Vad bör man göra för veckotillsyn?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Ingen dum fråga alls. Det du måste göra, är att stänga av brännaren under ca 1 timme innan du börjar för att askan skall få svalna.

Använd dig av arbetshandskar - aska bildar lut i kontakt med fukt, och andningsskydd eftersom dammet inte hellre är speciellt nyttigt :wink:

1 Ta loss pelletsslangen på brännaren.
2 Öppna luckan som brännaren är monterat på
3 Använd antingen en Grovis asksugare eller annat lämpligt redskap för att ta bort askan, som måste förvaras i ett kärl av plåt med lock eftersom den kan glöda länge.
4 Öppna övre luckan, och för sotviskan in i rökkanalen som skall befinna längst upp till höger. Dra sotviskan ut och in ett par gånger.
5 Rengör brännarröret invändigt med antingen medlevererat redskap eller Grovis asksugare.
6 Stäng luckorna
7 Återmontera slangen på brännaren
8 Kontrollera att alla anslutningar sitter fast, och spänningssätt anläggningen igen.

Veckokontrollen består i huvudsak i att se till att rökröret från pannan inte innehåller för mycket flygaska/sot. Är så fallet, måste det rengöras med grovdamsugare. Kontrollera dragluckan så att den öppnar och stängs obehindrat. Om den går tungt, måste den regöras. Använd i sådana fall WD40 eller liknande.Kontrollera om det behövs efterfyllning av vatten i pannan.
Med jämna mellanrum bör brännarröret kontrolleras för sprickbildningar och missbildningar. Tyvärr är brännarrör till PellX brännaren rätt så dyra, så vi håller tummarna på att sådant inte uppkommer i vinter :wink:

Efterhand som blir bekannt med anläggningen och dess funktion, kommer det att gå rutin i det - dock inte så att du inte emellanåt kanske kommer att sjunga några sådana konstiga psalmer :shock:
Nu tror jag dock att du är lite mer civiliserat än mig, för med de psalmer jag då och då sjunger, är det bra taket i pannrummet är klädd med eternit :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Det kan också vara bra att rensa alla små hål i brännarröret.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

CTC total manual skickad per mail :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Är detta något vi letat efter?? Shunt-nånting? :)
Klockan var 17:18 när kortet togs... känns fel...

Bild

Tackar för bruksanvisningen, ska skriva ut den till helgen! :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Just det! Den var lite annorlunda än jag tänkt mig, men med de där gröna och gula pilarna kan du bestämma när du vill ha sänkt temperatur, och när du vill ha komforttemperatur - det vill säga: Om klockan fortfarande går :wink:

Och shuntstyrning är "the operative word" :D

Tyvärr verkar det som om klockan stannat därför att den visar samma klockslag på förra bilden. Men så är det med elektronik. Den kanske går att ersätta? Eller också går den att laga? Vad vet jag? Men hursomhelst var det intressant att se hur de löste detta med programmerbara ur på den gamla predigitala tiden :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Ska kolla vidare om man kan få tag i ett nytt ur, eller om man kan reparera den då. Kan vara smart att spara lite där.

För övrigt så fyllde jag behållaren full förra torsdagen. Det fanns redan sen tidigare lite kvar, så säg 5säckar gick i då.

Igår fyllde jag i den 10:e säcken och är säkert 1säck ifrån full då.

Så man kan VÄLDIGT teoretiskt säga att den har velat ha 6st säckar på en vecka obebott.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

MAFA förrådet rymmer 12 säckar om det är alldeles tomt - som när man rengjort det, 11 säckar om det är så tomt som det kan bli utan att brännaren stannar :wink:

Du kan nog definitivt spara in på att ha en fungerande shuntstyrning. Men kom ihåg att detta är en gammal panna, så lägg inte för mycket pengar på delar. Skulle det visa sig att den originala shuntstyrningen har gjort sitt, finns alternativ* som fungerar bra för knappt 2 000 kronor, och som är busenkla att installera. :D

*)Laddomat ThermOmatik reglersystem CBJ RS
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Vet inte ens vart jag ska börja leta efter delar heller. Den lokala värme-handlaren vill säkerligen har alldeles för mycket pengar för klenoden :)

En annan sak som jag åter igen tar upp är innetemp-givare kopplad till pannan. Jag tycker man borde ha en sådan OCKSÅ.

Vad temperaturen är ute kan ju vara bra att veta, men jag vill även kunna ställa in 20grd på vald plats i huset som extra justering. Och att den då tar hänsyn till min braskamin när de drar igång.
Har en fläkt monterad runt braskaminen som flyttar värmen både till andra sidan huset, samt övervåningen. Så det ska enligt förra ägaren fungera bra.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Det kan också vara bra att rensa alla små hål i brännarröret.
Vilken funktion har dessa.
Har aldrig tänkt på att rensa dem.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vad gör det där uret om man tittar på elschemat? Är det "bara" en enkel växlande funktion mellan "komfortvärme/sänkt värme" så går det att sätta dit vilket kopplingsur som helst som har växlande kontaktfunktion och veckoprogramering. Om så är fallet så finns det många relativt billiga digitala kopplingsur med veckofunktion som går att montera. Kanske inte direkt på samma plats som det gamla uret, men det borde väl finnas lite plats vid sidan om i panelen för ett montage.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Pannan är tillverkad då el var billigare än olja. Kan vara så att tiduret bara är till för att styra elpatronen.
Ska du ha shuntstyrning så hitta shunten först och titta om en Thermomatic CJB passar att få dit. Blir billigare än att krångla med gammalt som ändå kanske går sönder snart.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Som sagt har jag en likadan panna ...jag tycker att uret inte har någon uppgift att fylla för den är tänkt att sköta natt/dag sänkning som man styr med en lite ratt på panelen ex antal grader sänkning på natten måste pannan jobba hårdare för att komma upp igen i dag temp med andra ord har man inte vunnit något på det.
Pannan har automatisk shuntstyrning som funkar rätt bra om man har termostater på radiatorer shunten styrs av utegivare och det finns en viss seghet i funktionen men det funkar ..det finns en liten plast täckbricka på panelen och under den finns en vridpotentiometer som man ställer in grundkurva för radiator automatiken vilket sedan finsjusteras med en större ratt på panelen ..för att shuntautomatiken ska funka måste shunten vridas till 0 manuelt och sedan se till att atomatik knappen är på i den vänstra panelen.

Allt finns beskrivet i manualen.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Uret funkar och snurrar! Va bara så oturligt att jag lyckats ta kort på det samma minut på dygnet, en vecka senare :)
Dock är tiden fel, och pilarna säger mig inget alls. Ska se om jag hittar hur man gör.
Nu ska jag försöka höja pannan lite. Sov här inatt för första gången, och det är kallt. Endast 19grd och elementen är fisljumna...
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Du höjer radiator tempen med ratten i mitten Finjustering program på den högra panelen ...om den står på 0 så vrider du den mot + och här hos mig är det rätt kännsligt ex om jag vrider från 0 till +5 så får jag en rumstemphöjning med 2-3 grader ifall jag kör med helt öppna radiatortermostater
Skriv svar