CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ser ju riktigt bra ut. :)
Är inte elpatronen inställd på 40 grader? Det betyder att den tar över när pelletsen tar slut. Jag skulle vrida upp den till 65 grader för att undvika rostproblem i pannan
Verkar vara en genomtänkt installation eftersom det redan finns en bra dragbegränsare.
Tror inte du behöver göra någonting annat än fylla på pellets och tömma aska.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Ska kolla om det går att se vilken temp den går igång på.
Såg oxå att det va en dragbegränsare, hade missat det tidigare :)
Förra ägaren av noga med sitt pannrum kan man säga. Och sotade ur den varje gång han fyllde på pellets :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det som verkar bra med denna pannan, är att den har en rejäl förrådsberedare för varmvatten - 150 liter. Det gör att brännaren inte får så många start/stopp som om den haft kamflänsbatteri eller plattvärmeväxlare. 270 liter total vattenvolym att värma borgar för långa gångtider - vilket är förmånligt i den mån att det till viss grad kompenserar för de korta rökkanalerna i pannan. Jag förvånades även över att den inte är på mer än 15 kW. När man ser en CTC Total, så ser den enorm ut. Den här versionen verkar ha varit en av de mest påkostade pannorna på sin tid med funktioner som på den tiden var sällsynta. Jag tror definitivt inte att du kommer att frysa i vinter :D

Sedan vill jag varmt rekommendera att du fortsätter på samma sätt som förra ägaren: Sota och aska ur pannan varje gång du fyller pellets. Kom ihåg att använda andningsskydd bara :wink:

Då kan jag bara önska dig tillycka som husägare, och hoppas att du kommer att trivas i nya huset - och att vi inte får se dig hos "Arga Snickaren" på Kanal 5 :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Det låter ju lovande! :) Vi har även en liten vedkamin i köket om vi skulle frysa jäättemycket :)
Men som sagt, vi kommer nog ha 20 dumma frågor till innan denna resan är över. Men så är det ju med allt nytt så vi hoppas bara ni orkar hänga kvar så länge :lol:
Förhoppningsvis slipper vi Arga Snickaren oxå, då det knappt finns nåt att göra förutom att byta färg på tapeter i princip :)

Här kommer några utvändiga bilder helt i onödan :)

Bild
Bild

Här är vår värme-hjälp i köket :)
Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Där har du gjort ett riktigt kap. Jättefin "stöga". Grattis! Jag gläder mig på dina vägnar. Hittills har du inte haft några dumma frågor, så jag tror de kommande 20 nog kommer att vara rätt relevanta de med :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja håller med grattis!.......MEN jag tycker att en av klinkerfogarna till vänster i köket verkar vara 1mm bredare än dom andra ..Men grattis i alla fall... :shock: :P :hockey:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Typiskt att du skulle se fogarna... :( haha

Vi fyllde på magasinet igår kväll, ska ut ikväll med termometrar och kontrollera värmen, och åtgången över ett dygn.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Nej det var ingen dålig stuga. :lol:
Nästa uppgift för Tegheim. Se efter om det verkligen inte sitter en shuntmotor inne bakom panelen. :wink:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Tackar!
På 1dygn har det sjunkt ca 3cm i behållaren. Glömde mäta behållaren såklart, och mitt ögonmått är ju sämre än en olje-panna. Men jag gissar ändå på 70x70. Med andra ord har jag förbrukat 0.015kubik på ett dygn :)

Vi har 19.5grd i huset för tillfället, men då är det helt tomt!

Tänkte på det där med hur man justerar in vart elpatronen ska gå igång, vart gör man det? Hittar bara ett vred som heter "varmvatten" som idag står på 55grd nu.

Har tyvärr ingen bruksanvisning till CTCn, så om någon kan, orkar eller har lust att berätta vad alla mina vred är till för så är det välkommet! :)

Hur utför jag mitt nya uppdrag Torsten? :D

Här kommer bilder på det som gömde sig bakom matar-slangen och även nån slags ventil :) Haha, novis som man är :)

Bild
Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Den röda manicken som det står Grundfos på, är cirkulationspumpen. När den är igång känns en svag, högfrekvent vibration när man berör den.

Vredet för varmvatten ger max tillåten temperatur på det tappvarmvatten som kommer fram till kranen. I våra dagar så är detta ett externt koppel som har en tvungen maxbegränsning på 60 grader enligt Boverkets regler - för att förebygga skållningsskador som det var skrämmande många av på "gamla goda tiden".

Pelletsförrådet är ett MAFA Mini som rymmer 300 liter - eller kring 12 säckar (räknat från helt tomt). Minns jag inte fel är måttet 60X60 cm

El patronen manövreras med det vred som det står "Panntemperatur" på som befinner sig på den stora blåa panelen till höger på pannan. Ställer du detta vred på till exempel 60 grader, så vill el patronen köra igång när temperaturer går under 60 grader. Sedan finns en shuntstyrning där med, och har jag inte mycket fel, så går kåpan över urskivan att öppna. Det skall då finnas segment kring urskivan som man kan ställa in dag/nattsänkning med. Med det systemet igång behöver du bara sota, aska och fylla pellets - inte att man skall underskatta dessa göramål :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

På den blå panelen finns det ett vred som heter Nattsänkning (syns på bilderna på förra sidan), är det inte det du menar? Eller finns den där shunt-delen bakom panelen? :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, det vredet bestämmer hur mycket nattsänkningen skall vara. Det jag tänker på är att det finns en klocka där, och har jag inte helt fel, så skall den svarta kåpan/däckslet över den vara att öppna, om så skall det finnas nästan som det är på gammeldags kopplingsur en serie med brytare som sitter runt urskivan där du kan ställa in tiden som nattsänkningen skall omfatta :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Okej, ska jag typ bryta loss den svarta kåpan då? Har inte sett att den är öppningsbar. Men har inte tittat så noga. Synd man inte har någon bruksanvisning till den. Borde finnas på nätet! :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, nej. Inte bryta loss :shock: Är den inte öppningsbar, så måste det finnas ett annat sätt att ställa in vilka tider man vill ha sänkning av temperaturen :wink:

Kontakta CTC, så hjälper de till men en manual.
Telefonnnummeret är: 020-22 11 22 kl 09.00 och 16.00
Mejl adressen är: info@enertech.se
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har bruksanvisning /kopplingschema liggande till min CTC som är exakt lika som din ..jag kan scanna den om du vill.

PM till mig med mailadress så skickar jag manual.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar