Mätinstrument?

janbanan
Frö

Mätinstrument?

Inlägg av janbanan »

Hejsan!
Är det någon som vet var man får tag på rökgasinstrument??
Man känner att man skulle vilja checka inställningarna ibland för att ha kontroll! Det verkar vara svårt att få tag på mätinstrument till normal dimensionerad plånbok!!

VÄRMEBARONEN STAR+PELLX20KW
snillet
Pannrumstomte!

svårt

Inlägg av snillet »

Svårt de där...
Kollade själv runt för några månader sedan men har uppgifterna på jobbet nånstans. Återkommer :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

www.swema.se

Speciellt här: http://www.swema.se/bilder/startsidan/S ... S_2004.pdf

Deras E98 kostar alltså 5100kr + moms. Jag har inte sett något billigare, (däremot dyrare). Det är för dyrt för att det ska vara lönsamt att finjustera :( Den ska ju dessutom kalibreras med jämna mellanrum och det är allt annat än gratis :cry: En sottalspump kan man få för en dryg tusenlapp. Det blir inte lika bra injusterat men jag tror inte att man kan tjäna in mellanskillnaden i minskad pelletsförbrukning inom rimlig tid.

Man måste nog vara flera som slår sig samman och bildar en ekonomisk förening för att köpa instrument för rökgasanalys.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Jag har kollat sedan ca 1:år tillbaka på nätet för att hitta en bra och billig mätare.
Har kommit fram till E98 eller Testo 325M.
Men E98 har nackdelar se på Dialogen där har detta ämne varit uppe. Sök på E98.
Testo har ej samma nackdel som E98 men kostar drygt 8500:-
Kommer att köpa mig en Testo när pengarna finns i fickan. Detta på grund av att det är väldigt lätt att bränna mätcellen på E98 om man ej är mycket skicklig när man mäter. Mätcellen kostar drygt 2000:-
hottuna
Prima virke

Inlägg av hottuna »

Jag hittade denna hemsida via e-bay
http://www.jmwlimited.co.uk/Sales%20Com ... alysis.htm

Med dagens dåliga kurs på svenska kronan så är detta dyrare.
Men de har lite fler instrument och olika fabrikat att välja på och dessa kanske går att få tag på billigare någon annan stans.

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Om man nu har en Lamdasond som mäter bränsle/luftblandningen samt en rökgastemp mätare så borde man ju komma ganska så långt....

Edit : stavfel
Senast redigerad av Micklos den fre 20 jan, 2006 18:34, redigerad totalt 1 gånger.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Micklos skrev:Om man nu har en Lamdasond som mäter bränsle/luftblandningen samt en rökgastemp mätare så borde man ju komma gasnka så långt....
Jag har spånat på samma sak ..och då ska lamdan vara en med förvärmnig ..jag har en liggande men jag har inte tid att leka med den
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

jag ska pilla dit en lamda nu ikväll men är lite osäker på värdet (hur många volt)......... :lol: :lol:
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Micklos skrev:jag ska pilla dit en lamda nu ikväll men är lite osäker på värdet (hur många volt)......... :lol: :lol:
Volt var menar du ..till förvärmingen är det 12v och då är det minus i chassiet och plus på en av dom 3 kablarna ..och då är det 2 kablar till övers och dom ska man kunna mäta motståndet i och den ska vara variabel vartefter förbränningens blandning (luft/brännsle) ..eller har jag fel :roll:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

På en bil kommer det 0,5 volt när lambda är 1.
Detta gäller 1 eller 3-trådssond.
På 3-trådssond är 2 vita kablar för uppvärmning.
Den svarta mätkabel.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Jag har en trekablars lamda med 2 vita e svart kabel----
dom vita är till förvärmningen den svarta till signalen(där man mäter volten)enl
http://hem.bredband.net/tripp/fakta.html
Problemet är bara det att jag tror obs tror inte att det är så enkelt som att 1v=lamda 1 men som sagt kan missta mej där..har sett ngn uträkning där på ca 0.93=0.9v osv osv
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Micklos skrev:Jag har en trekablars lamda med 2 vita e svart kabel----
dom vita är till förvärmningen den svarta till signalen(där man mäter volten)enl
http://hem.bredband.net/tripp/fakta.html
Problemet är bara det att jag tror obs tror inte att det är så enkelt som att 1v=lamda 1 men som sagt kan missta mej där..har sett ngn uträkning där på ca 0.93=0.9v osv osv
På bil är jag säker på att lambda 1 motsvarar 0.5 volt.
Men i detta fall borde det bli annorlunda, tror jag.
Bilar har ju normalt blandningsförhållande 14:1 (14 delar luft på 1 del bränsle)
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Happ då var lamdan på plats
första mätvärde 0.54 volt nu återstår bara att ta reda på vilket värde är det rätta värdet?!!!
Har för mej att jag läst ngnstans att luft/bränsle blandningen ska ligga på 21/1. finns här ngn som kan verifiera??
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

notti skrev:
Micklos skrev:Om man nu har en Lamdasond som mäter bränsle/luftblandningen samt en rökgastemp mätare så borde man ju komma gasnka så långt....
Jag har spånat på samma sak ..och då ska lamdan vara en med förvärmnig ..jag har en liggande men jag har inte tid att leka med den
Jag vet...jag är dum och lite oteknisk men, snälla, kan ni förklara vad det är ni gör...så en idiot som jag förstår...det låter ju intressant :wink:

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Om man ska göra en lång historia kort,,,en lamda är en sond som känner av bränsle luftblandningen i en bil , den är som själva hjärtat i ett insprutnings system,,, min tanke var att applicera den på pannan för att göra samma sak och då få ut ett värde för att se bränsle/luftblandningen...Jag har nu gängat in den i pannans rök-kanal(mot skorstenen) samt mätt av det första värdet. 0.54 volt,,, nu är det bara det kruxet att leta reda på hur många milli-volt ska en pelletspanna generera på sonden...
Min tanke va att har man bränsle luft blandningen har man kommit ganska långt,,så man slipper köpa ett rökgasinstument för flera tusen som dessutom måste kalibreras minst en gång per år..
Skriv svar