Kallt pannrum pga tilluft

sylta
Ungskog

Inlägg av sylta »

Lite overkill kanske men om man hade en dubbelmantlad skorsten där inner röret är 1m längre längst upp och däri går avgaserna och i det yttre röret suger luften in direkt till brännaren.det skulle ju resultera i att pannan får varmare luft och behöver således inte värmas upp lika mycket(effektvinst). Fyllnadsgrad är ju inte så noga då man har fläkt. Dessutom suger man ju det sista göttaste ur avgasvärmen på köpet.
Kondensproblem säger endel då! Borde väl en syrafast pipa fixa? Fäller ut en massa svavel eller annat junk? Pyttsa tillbaka det i förbränningen kanske? :roll:
Funderingar mottages gärna.
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
sylta
Ungskog

Inlägg av sylta »

Dåligt med kommentarer :)
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror de flesta tittar på inlägget med den här blicken :shock: , läser en gång till :shock: och tänker att här är :bom: på gång :lol:

Systemet med förvärmd förbränningsluft finns redan, och kallas BlueFlame/JetFlame - och är, skall vi tro de som skriver på tråden om dessa system något alldeles förskräckligt :puker: skräp. Titta på tråden som finns nästan längst ner på forumindexet.

Dock tycker jag att insatsrör låter vettigt - och inte avskräcker priset hellre. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ett insatsrör kanske tål kondensering men kondens rinner ner och kan bli ett problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Men kan man få avgastemperaturen så långt ner i en sådan panna att det bildas kondens :?:
Min gamla 265 hade även med oljeeldning avgastemperaturer som gjorde att skorstenen kändes varm ända upp på ovanvåningen

Jag vet att för nyare oljepannor, som CTC 1100/1200/2200 finns turbulatorer för kondenserande drift som levereras till en sats som innehåller ett insatsrör med kondens avtappning som kan ledas ner i en hink eller liknande.

Bild

En annan sak är om det är tekniskt möjligt att genomföra Syltas idé. Jag ser i alla fall en del problem :shock:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Finns i allafall stålskorstenar som hämtar förbränningsluften från utsläppet uppe vid taket.
NVI har en modell för de som vill montera en kamin men inte har dragit in tilluft till kaminen. Där kopplas kaminens tilluft till skorstenen som via kanaler hämtar luftenen utifrån. Om det var dubbla rör eller ett rör separat för tilluften kommer jag inte ihåg, men tror det var dubbla rör.
Nu var detta avsett för en kamin men borde ju även kunna användas på en panna.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Att det finns lösningar på tilluft till kaminer är inte så konstigt eftersom många som vill installera kamin inte har någon separat tilluft nära där kaminen ska stå.

Anledningen är mao inte att få in förvärmd luft...
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Andreas Hansson skrev:Har gjort en ny ventil till mitt pannrum nu.
Gjorde som Rayyan och jag tycket att det blev lite mindre kallras. Skall förlänga röret lite till
Bild

Bild
Hur tycker ni som jhar denna lösning att det fungerar nu när kylan börjar att komma.
Är plåtröret en fördel eller skulle det vara bättre med något annat material.

Tänker på att materialet kyler luften också , tror jag :roll: ,

Och måste ,man ha denna lösning intill pannan,?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det viktiga med det rör är formen, inte materialval.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vete fasiken om det blev någon stor skillnad med böjen på röret.Luften strömmar in bra ialla fall. Ett plus är att det är enkelt att stoppa flödet med att lägga en FIB aktuellt ovanpå.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Borde man inte kunna fixa nån form av dragbegränsare på inluften också?
deleted
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

I princip så finns det tryckkänsliga tilluftsventiler. Lindab borde ha något som kunde användas :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Jag är inte riktigt säkert på att det är tillåtet att ha ett sånt men det finns som Bergatorparen säger ett spjäll som kan vara intressant.

http://bevent-rasch.se/produkter_visa.asp?ARTID=46
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Såna spjäll är väl mest för fläkt,då de blåser ut spjället och stänger när fläkten stannar.
De drag som vi har vid eldning är så svagt att det behövs en väldigt lättvippad lucka.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Jag tror att det blir kärvt om man har 15 Pa över fläkten att få det att öppna. Man får väl koppla in en extra kanalfläkt innan som man kopplar till driften på brännarfläkten :). Känns som att man krånglar till det..
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Skriv svar