CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
Tegheim
Entusiast!

CTC Total med PellX-brännare

Inlägg av Tegheim »

Är helt grön gällande hus, pellets och pannor :)

Tänkte höra med er om det är något speciellt att tänka på med vår panna.
Huset är ett trähus på 152+85kvm fördelat på 2 våningar plus källare.
Dom har i dagsläget gjort av med ca 8pall pellets per år med pellets ifrån Stockhorvan.

Pannan är en CTC Total från 1984, med en PellX-brännare från 2005.

Någon vi bör tänka på, ändra på eller borde vi vara nöjda?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Först och främst elda lugnt.. :) ...Närå men har själv en gamling till ctc ..funkar klockrent med nästan samma brännare :wink: ...Men din totalen" är nog inte särskilt bra att elda i har jag hört... :shock: ..Men det gixck ju bra för dom förra ägarna så man ska inte måla ...på väggen...Lycka till
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Med "inte så bra" menar du?
Inte så effektiv eller vad?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

precis....Men som sagt det är några till här som kämpar på bra med dom så FUNKAR gör det...men inte allt för effektivt som man vill kanske .
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det som menas är, och här talar jag från egen erfarenhet, att gamla CTC pannor som CTC 265 (som jag hade), och CTC total eldar mer för kråkorna än för villaägaren. Har du möjlighet, rent ekonomiskt att göra det, skulle jag rekommendera att du byter Totalen mot en effektivare panna. Eftersom du håller på att byta hus, så kanske du inte vill lägga alltför mycket pengar på pannbyte, men låt mig säga så här: En ny panna vill kunna spara upptill 2 pallar pellets per år - 1704 kilo som din rygg slipper besväras med. :wink:

Mitt förslag: Köp en CTC Easyflex och behåll PellX brännaren så länge den går (borde hålla 7 - 8 år till - minst). Denna pannan kostar 25 500 kronor, och är som jag bedömmer det ett mycket prisvärt alternativ som dessutom har stor asklåda, är lättsotat och bra. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Spara 2 pall av 8 med en ny panna?? Nu överdriver du liiiite granna va :P
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, du Danne. När jag slängde ut min gamla CTC 265 för snart 7 år sedan till förmån för CTC 1200, så mer än halverades energiåtgången. Det förhåller sig nämligen så, att min CTC 1200 Ekonomi bygger på 40 kW designen (det finns en 25 kW med), som har 9 stycken fyrkantiga tubrör med spiralformade turbulatorer. Dessa tvingar avgaserna att gå en mycket lång sträcka innan de tillåts gå ut i skorstenen. CTC 265 an hade en väg som var mycket kort - och på så sätt flög värmen ut i skorstenen - trots alla försök på att strypa spjäll och annat elände. CTC Total är aningen bättre, men inte mycket. Verkningsgraden i gamla CTC pannor ligger oftast inte högre än dryga 50 %. En modern CTC Easyflex kan nå ända up i dryga 90 % - ergo borde inte en 25 % besparning på pelletsen vara orealistisk. Eller hur? :wink:

Om vi räknar så här: 8 pallar pellets är ca 32716 kWh, med en verkningsgrad om 57 % som jag sett på vissa äldre CTC, kommer 18648 kWh fram till radiatorerna - resten värmer kråkornas mindre än varma arslen :lol:
En ny panna kommer att behöva 18648 kWh + 10 % förluster = 20512 kWh totalt för att leverera samma värmekomfort, vilket faktiskt om man räknar 4,8 kWh per kilo pellets, inte blir mer än drygt 5 pallar + ca 1 pall för tappvarmvatten. :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Detta är ju vårt första hus, så man kanske inte vill byta panna det första man gör :)
Men jag är intresserad utav alla reflektioner, då man gillar att jaga enegi-bovar.

CTCn för 25500:- lät nästan FÖR billig. Vad är haken? :)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Easyflex är en bra panna om man vill byta. Kan man göra jobbet själv så blir kostnaden inte så farlig. Men ska man anlita installatör blir det dyrt även om man får socialbidrag 50%. Installatörerna passar ju samtidigt på att höja timpriserna.
Med en ny fin Easyflex vill man nog också få nytta av pannan och sätta in en modern brännare med automaturaskning och då ryker 18000 till.

Har själv eldat i en CTC Total med TB Mini brännare och det gick väl bra förutom verkningsgraden. Viktigt är att brännaren går att ställa ned i effekt för med hög effekt på brännaren åker den mesta värmen ut i skorstenen och rökgastemperaturen blir för hög. Minns chocken jag fick när jag skaffade min första rökgastermometer!
Hade då tur att TB Mini är väldigt lätt att justera in.

Med CTC 265 är det inga problem med verkningsgraden för den har en egen oljedel men CTC Total är sämre. 70% verkningsgrad kan man kanske uppnå med rätt injustering av allting. Räkna med 60-65% om PellX står och dånar på full effekt som installatörerna brukar gilla.

Jag tycker att du ska prova med att mäta upp effekten som brännaren går på och mäta upp rökgastemperaturen före dragbegränsaren.
En mekanisk rökastermometer som klarar 500 grader finns på Clasohlsson. Finns det ingen dragbegränsare så är det dags att skaffa.

5 år gammal Pellx och ett brännarrör som kostar 3500:- är en riskfaktor. Att brännarröret skulle hålla 7-8 år till är knappast riktigt. Moderna brännare som är lätta att ställa in och inte kräver installatör för inställningarna tjänar man 1200:- på varje gång man skaffar ny pellets och behöver justera om. förbränningen.

Kolla på inlägg av notti. Han har lyckats bra med sin Total och samma brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har CTC total från -87 och har nu kört PX20 på den i många år ...inga problem alls ...och att byta ut den till mer effektiv panna är inget jag gör i första taget så länge den funkar för jag räknade förut på hur mycket jag skulle tjäna på det per år var en droppe i havet och enligt uträkning så skulle det dröja typ 30 år innan ny panna var intjänad av verkningsgraden.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det jag menade var att brännaren som sådan, skulle kunna hålla 7 - 8 år till. Annars skall man vara lite varse på att gamla pannor faktiskt är gamla pannor och att de kan komma att tacka för sig - och min erfarenhet, oavsett vad det gäller, är att det sker när det är som mest olämpligt - typ mitt under en redig köldknäpp. :shaking:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Tegheim skrev: CTCn för 25500:- lät nästan FÖR billig. Vad är haken? :)
Haken, om man vill kalla det för det, är att installation kommer till. Det låga priset beror även på att detta är en panna som levereras utan brännare - för alla som har en brännare själv. EcoFlexen är ca dubbelt så dyr därför att där ingår integrerad brännare OCH klimatstyrning. De flesta pelletspannor ligger mellan 25 000 och 35 000 utan brännare, så det är inget merkvärdigt.

Jag skulle tro att, installerad och klar, kommer totalkostnaden för Easyflexen att landa på kring 40 000 - 42 000 kronor. En vacker slant, men i jämförelse med att skulle bygga upp en helt ny anläggning från botten med brännare och det hela, så snackar vi om ca hälften av vad det "nöjet"skulle gå på.

Ny brännare i Totalen, kommer att gå på kring 25 000 - 35 000, beroende på vilken modell man väljer. Billigast är Värmebaronen, TB och Nibe.

Än billigare vore att köra PellX' n tills den tar slut, och sedan byta anläggning helt och hållet. Då vet man lite mer om vad huset kräver, och man har fått erfarenheter och insikt i vad man vill ha. Kanske blir det en kombination av flera energiformer? Det sker saker nu, så det gäller att hålla ögonen öppna :shock:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Har funderat på att kompletera med en luftvärmepump, men det känns lite bakvänt när man har "det bästa" med pellets-värme. Men det kanske vore att tänka på...

Har en stor luft/luft pump i mitt 100+55kvm garage/verkstad. Det funkar bra, den kostar ju lite att driva, men ger bra med värme. Den är ju snuskigt dyr när det blir väldigt kallt ute, men ger ju tillbaka mycke när det ligger -10 och uppåt...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Luft/luft värmepump är, enligt min ringa uppfattning, rätt så överskattad. Priset man betalar för installation, är nästan lika med en ny pelletsbrännare :shock:

Jag skulle hellre, för att spara pengar under de kommande vintrarna, investera i en shuntstyrning. Den ger en hygglig besparning, och avsevärd bättre värmekomfort. Jag vet. Jag har nämligen en Danfoss Comfort 100M - som numera ersatts av Danfoss ECL Comfort 110 :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Generaliseringar är alltid av ondo. Hos mig skulle besparingen med en shuntstyrning bli mycket liten då värmeledningarna går inne i huset.
Har termostatventiler på elementen och detta ger den absolut bästa värmekomforten av alla metoder. Individuell och snabb reglering av värmen i varje rum för sig.

En enkel shuntstyrning med hjälp av framledningsgivare räcker här, håller framledningstemperaturen konstant, ev kompletterar jag med en utegivare.

Har man däremot värmeledningarna gående i dåligt isolerade ytterväggar så är varje grads sänkning av framledningstemperaturen viktig.

En bra luftvärmepump typ Nocria, Mitsubishi eller Sanyo ger med dagens elpris nästan halva uppvärmningskostnaden gentemot pellets så länge utetemperaturen ligger under -10.
Har man då 25000:- i årskostnad för pellets och ersätter en tredjedel av pelletsvärmen med luftvärmepump så borde man tjäna omkring 4000:- per år med luftvärmepumpen.
En luftvärmepump skulle då gå på med vinst först om fem år.

Utförsäljningen av Vattenfall och idiotplanerna på en enorm exportkabel för el till kontinenten ser inte ut att bli av just nu så läget för värmepumpar är rätt stabilt i 4 år framåt. Om 4 år blir det nya bud.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar