Hjälp tack?

Skriv svar
maffe
Ungskog

Hjälp tack?

Inlägg av maffe »

Hejsan alla!

Min drivmotor gick sönder fick en ny som jag satte dit. Nu fick jag problem med att den går hela tiden, det går inte att stänga av den på "on-off" knappen. Den matar alltså pellets konstant. Vad kan man göra åt det??

Tack på förhand
Iwabo S1X brännare. värmebaronen cu panna
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Här är det något som är felkopplat - frågan är vad? Är det motorn i brännaren vi talar om - eller är det motorn på den externa pelletsskruven?

I vilket fall som helst tycker jag du skall kontakta återförsäljaren eftersom det här sannolikt rör sig om sådant som kräver behörig insats.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
maffe
Ungskog

Inlägg av maffe »

Motorn i brännaren. Det är bara 2 sladdar som jag satte dit
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kan kanske vara som så att det var mer som gick sönder när motorn gjorde det.
Vet inte hur det ser ut just i din brännare men i min så är det "elektronik komponenter" som styr motorn (dvs typ transistor/tyristor eller likvärdigt som slår av och på spänningen till motorn). Den kanske också gav upp samtidigt med motorn och sänder numera ut konstant spänning till motorn.

Inte världens bästa förklarning men jag hoppas att du förstår vad jag menar......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Eller ett relä som matar den motorn som helt enkelt brunnit stängt läge, dvs motorn går hela tiden vilket i såna fall enkelt skulle förklara varför din förra motor gick sönder.
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det skall inte vara möjligt att koppla dessa fel eftersom det är en enfasig växelström motor. Att motorn fortsätter gå med avslagen strömbrytare, tyder på kortslutning. Jag måste bara upprepa: Kontakta återförsäljaren och få enheten kollad av behörig tekniker. Detta tror jag inte man skall försöka sig på själv. Det kan visa sig vara väl använda pengar att söka proffshjälp.

Jag vet att detta knappast var ett svar du hoppades på, men i all ansvarighetens namn, törs jag inte ge annat råd.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
maffe
Ungskog

Inlägg av maffe »

Jag har lämnat brännaren till en behörig tekniker som går igenom den nu. Era svar är nog inte så dumma ändå, jag har själv haft samma tankar om detta problem. Jag förstår dock inte varför allt annat går sönder när en komponent utanför kretskortet går sönder. Det måste väl finnas något som stoppar detta, men jag har säkert fel. Det är elektronik komponeter här också. Jag har ju den gamla analoga kvar och såg att helt plötsligt kostar kortet över 6000 spänn. Jag har haft problem med kretskortet förr så jag vet att det behövs inte mycket för att kortet ska gå sönder. Tack för alla svar.
Skriv svar