Vi har köpt hus o det första som måste göras är att byta panna. Så: ved eller pellets? Är totalt okunnig så alla tips är välkomna. Försöker googla, men nästan all info om pellets är gammal - är det på väg att bli "ute" med pellets (vilket ju borde betyda att det kommer att bli dyrare vartefter). Pelletspannor är väl billigare att köpa och installera ... men det blir väl billigare med ved än pellets?
Som sagt ... efter ett liv i hyreslägenhet där värmen finns i elementen så vet jag INGENTING.
Hur mycket vill du göra själv? Dvs hur mycket av din tid/fritid vill du lägga på din värmeanläggning? Generellt kräver nog ved mer tid än pellets.
Pelletseldning matar bränsle med automatik (=bulkförråd till pannan) lite mer jobb om man har mindre förråd och pellets på säck. Anläggningen går att lämna kortare stunder för t.ex utlandssemester (typ 2-3 veckor).
Vedeldning går inte att automatisera kräver ständig passning. Hur mycket beror lite på hur anläggningen ser ut, stor acktanksvolym kräver "bara" eldning med 1-3 dagars mellanrum. Köpa färdig ved eller göra allt från fälla träd till kapning/klyvning??? Detta påverkar priset och arbetsinsatsen. Anläggningen går inte att lämna längre tider utan backup, t.ex elpatron.
Detta var några saker att fundera över mer lär komma från andra "läsare".
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vad är det för panna som finns idag och varför måste den bytas ut omgående?
Hur gammalt är huset och vad har det för ventilation?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
wannabe: att informationen om pellets inte är dagsfärsk beror det på att omställningsbidraget försvann för 1½ år sedan varpå marknaden för brännare föll som en sten, alla hade ju hamstrat för att få bidrag.
Pellets som sådan har gått upp i pris sedan jag började men inte speciellt mycket.
Så det är inte dött, pelletsbrännare lever men blir knappast speciellt mycket större än de är idag.
Många vill påstå att BVP (BergVärmePump) är grejen om du ändå ska installera nytt men sakta i backen.
Jag har plockat bort min oljebrännare och petat in en pelletsbrännare och det fungerar skapligt, helt utan att byta panna! Så OM inte din panna är totalt slut eller synnerligt oanvändbar till pellets kan det nog löna sig att trycka dit en brännare och sedan, om några år, se över hela grejen och räkna.
Under tiden du då har en inte alldeles hypereffektiv panna men du har värme till en rimlig kostnad och du hinner "bo in dig" så du vet hur allting fungerar, stabiliserar ekonomin och SEDAN kan du se om det är lönt att byta en massa.
Jag skulle vilja påstå att ett pannbyte ska ha LÅNG tid för att betala den bättre effektivitet, kanske 10 år, under tiden kan du istället spara ihop om du bara uppgraderar lite eller hur?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Håller fullständigt med Icecap. Läs på typskylten eller ta ett par bilder så folk här på forumet får klart för sig vilken panna det är.
Då kan du få reda på hur bra det fungerar med pellets. Det är klart om pannan har börjat läcka så är det inget att göra.
En begagnad brännare är inte alltför svårt att installera själv.
Ska du senare skaffa en ny panna så har du lärt dig en massa nyttigt genom att fixa men den gamla brännaren.
Ny brännare 18000-20000. Skaplig begagnad kan får för 7000-8000.
Om du satsar på ved i stället så är det nya grejor över hela linjen som gäller, begagnat skräp är inte ens att tänka på. Räkna med 80000 för allt inkl. installation för en vedanläggning. Dessutom ska man ha stor plats för veden och de maskiner som krävs för vedbehandlingen.
Pannan som finns i dag måste bytas. Den går inte att rädda. Vi tänkte först på en ny vedpanna, men när vi kom till butiken så stod det en pelletspanna där inne som det var specialpris på. Det är en Effecta 220 B + Effecta Supra. Vi har inte fått nån riktig offert än, men han gissade att hela kalaset skulle gå på ca 80.000 med installation och allt.
Huset är gammalt (1880nånting) med tillbyggnad. 154 kvadrat. Ventilation = självdrag. Bergvärme går inte att gräva. Gott om plats för både ved och pelletsförvaring.
Just nu känns det som om pellets är ett smartare val. Man slipper vedhanteringen och det sköter sig mer själv.
Tag in flera offerter från olika säljare så du har något att jämföra med.
Effecta är en väldigt bra panna men Effekta köpte in resterna av Gordic eller vad det hette och fick brännaren på köpet. Effecta supra är alltså bara en uppstilad Pellix P21 brännare och det är väl det sista man skulle vilja sätta i en modern pelletspanna.
Enligt bilden här så kan man också ha en uppåtbrinnande brännare i den pannan: http://www.effecta.se/index.php?option= ... 29&lang=sv
En CTC Bio skulle bli mitt val till den pannan.
Kan aldrig förstå iden bakom att sätta en oljepann-brännare i en modern pelletspanna.
Lite kul att Effkta-pannan visas med en Janfire NH-brännare på bilden. Har själv en sådan brännare och är synnerligt nöjd, är även tungt inblandat i utvecklingen av styrningen till dom men den tuffar på likaväl.
Kan bara instämma med Torsten i detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Har du tillgång till billig ved??
Om inte o du saknar klyv o kap o ska köpa färdig ved så blir det inte mycket billigare än pellets, Ganska jämnt upp faktiskt.. En granne säljer ved o tar 600:-/m3 staplad ved vilket gör 60 öre/kWh vilket är likvärdigt med pellets..
Tja nog tycker jag priset ökat, Feb -05 fick jag 2 årsavtal för 1480:-/ton för bulk o i förra veckan ringde dom o sa att ja skulle få det för 2450:-/ton.. Priset har ökat 66% på 5,5 år..
Ta en titt på Biomatic 20+ med lamda om du tänkt köra pellets, Själv hade jag ordnat mekaniskventilation o kört på bergvärme om jag bytt system idag då driftskostnaden ligger på ca hälften mot pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd