Bör jag byta panna, nybliven villaägare
Bör jag byta panna, nybliven villaägare
Hej allesamman,
Blivit ägare till ett äldre hus med vattenburen värmesystem.
Förutsättningar:
Boyta 90m3.
Keramex 25 Vedeldad Kombipanna från 1987 (23år)
2 st Ackumulatortankar om 500 resp 750l varav den ena har elpatron
Systemet har laddomat.
Då jag tycker att hanteringen med ved är alltför tidskrävande funderar jag därför i banor om pellets.
Då uppstår följande frågor:
– Är pannan för gammal för att installaera en Pelletsbrännare på med tanke på verkningsgrad?
– Om pannan är för gammal och jag fortfarande vill ha möjligheten till Ved då är väl en Pellets/ved kombi ett alternativ. Vad förlorar man i verkningsgrad då man väljer en kombi istället för en ren Pelletspanna med anpassad brännare?
– Om pannan jag har kan köras ett antal år till, kan jag behålla den i systemet och komplettera med att koppla in en pelletspanna bredvid eller är det bättre att byta till en ny Pellets/ved kombi?
– Några förslag på bra pellets/ved kombi med max månatligt servicebehov, (ekonomisotning osv)?
–
– Några förslag på effektiva Pelletspannor med max månatligt tillsynsbehov?
Tacksam för alla svar.
Patrick
Blivit ägare till ett äldre hus med vattenburen värmesystem.
Förutsättningar:
Boyta 90m3.
Keramex 25 Vedeldad Kombipanna från 1987 (23år)
2 st Ackumulatortankar om 500 resp 750l varav den ena har elpatron
Systemet har laddomat.
Då jag tycker att hanteringen med ved är alltför tidskrävande funderar jag därför i banor om pellets.
Då uppstår följande frågor:
– Är pannan för gammal för att installaera en Pelletsbrännare på med tanke på verkningsgrad?
– Om pannan är för gammal och jag fortfarande vill ha möjligheten till Ved då är väl en Pellets/ved kombi ett alternativ. Vad förlorar man i verkningsgrad då man väljer en kombi istället för en ren Pelletspanna med anpassad brännare?
– Om pannan jag har kan köras ett antal år till, kan jag behålla den i systemet och komplettera med att koppla in en pelletspanna bredvid eller är det bättre att byta till en ny Pellets/ved kombi?
– Några förslag på bra pellets/ved kombi med max månatligt servicebehov, (ekonomisotning osv)?
–
– Några förslag på effektiva Pelletspannor med max månatligt tillsynsbehov?
Tacksam för alla svar.
Patrick
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Pelletspanna
Eftersom jag förstår, är din keramexpanna en modern vedpanna med omvänd förbränning, så att trots åldern skall den kunna ge en hyggelig verkningsgrad. Lösningen i ditt fall, om skorstenen medger det, vore att komplettera med en Värmebaronen Pellmax UB pelletskassett. Denna dockar man mot ack tankarna, och därmed kan man välja bränsle efter eget godtycke
Kontakta Värmenbaronen på Tel 044-22 63 20 så hjälper de till med att hitta närmsta återförsäljare/installatör och med offert.
Anledningen till att jag rekommenderar Värmebaronen, är att mina egna erfarenheter har varit goda - både med företaget, och med produkterna. De gör saker som är lättskötta utan onödigt krångel som vanligt hyggligt folk kan sköta utan ingenjörsutbildning.
Hoppas detta var till hjälp. Till lycka med nya huset.

Kontakta Värmenbaronen på Tel 044-22 63 20 så hjälper de till med att hitta närmsta återförsäljare/installatör och med offert.
Anledningen till att jag rekommenderar Värmebaronen, är att mina egna erfarenheter har varit goda - både med företaget, och med produkterna. De gör saker som är lättskötta utan onödigt krångel som vanligt hyggligt folk kan sköta utan ingenjörsutbildning.
Hoppas detta var till hjälp. Till lycka med nya huset.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
He he där dök det upp en riktig Bergasäljare tror jag.
Pannan från Värmebaronen har inte helt stående tuber vilket gör att flygaska samlas. Dessutom är den väl gjord för att passa rörbrännare och sådana kräver urasknig varje vecka. Ska man dessutom använda värmebaronens egen brännare så är ju denna oerhört känslig för det ena och det andra och krånglig att ställa in.
Bättre alternativ är väl Ecotec MiniQ med stående tuber och självrengörande brännare.
Just nu tillfälle: http://www.blocket.se/sodermanland/Pell ... 123288.htm
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... d18216425c
Samma panna tror jag, bra pris.
En kombipanna är aldrig bra att köra mot acktankar då den innehåller för mycket vatten. En kombination av ved och pellets i samma panna är en dålig lösning.
Har du två skorstenspipor så är iden med en separat laddpanna till tankarna helt riktig.
Gör man någon anordning som omöjliggör eldning i båda pannorna samtidigt så kanske det går att få tillstånd till att elda två pannor mot samma skorstenspipa. Sotarn kan ge svar.

Pannan från Värmebaronen har inte helt stående tuber vilket gör att flygaska samlas. Dessutom är den väl gjord för att passa rörbrännare och sådana kräver urasknig varje vecka. Ska man dessutom använda värmebaronens egen brännare så är ju denna oerhört känslig för det ena och det andra och krånglig att ställa in.
Bättre alternativ är väl Ecotec MiniQ med stående tuber och självrengörande brännare.
Just nu tillfälle: http://www.blocket.se/sodermanland/Pell ... 123288.htm
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... d18216425c
Samma panna tror jag, bra pris.
En kombipanna är aldrig bra att köra mot acktankar då den innehåller för mycket vatten. En kombination av ved och pellets i samma panna är en dålig lösning.
Har du två skorstenspipor så är iden med en separat laddpanna till tankarna helt riktig.
Gör man någon anordning som omöjliggör eldning i båda pannorna samtidigt så kanske det går att få tillstånd till att elda två pannor mot samma skorstenspipa. Sotarn kan ge svar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Rörbrännare
Min Viking Bio har, efter att jag fick installerat de nya rören (yttre OCH inre) fungerat som en dröm. Nu MÅSTE jag nödvändigtvis aska ur och sota min panna varje gång jag kört slut på ett veckoförråd eftersom CTC 1200 har en mycket liten brännkammare, och då rengör jag brännaren samtidigt - så jag vet inte hur brännaren skulle bete sig om den skulle gå oavbrutet under mer än en månad. Mina erfarenheter med Viking Bio är att den är förlåtande vad beträffar pellets fabrikat. Men givetvis om den fungerar bra hos mig, är inte det samma sak som att den fungerar bra överallt. Annars håller jag med dig om en sak: Kombipannor fungerar aldrig, eller mycket sällan bra. Du får som regel två eller tre halvdana lösningar som kostar mycket pengar och mycket frustration.
Men nu har vår vän fått två förslag. Nu gäller det bara att fler lägger in sina förslag och rekommendationer
Men nu har vår vän fått två förslag. Nu gäller det bara att fler lägger in sina förslag och rekommendationer

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Och jag svär till Janfire NH. Att jag är tungt inblandat i utvecklingen av elektroniken & program betyder inte att jag inte har haft mycket bra resultat, detta såklart utan att göra ett enda handtag med att rensa brännaren på flera år.
Jag kan, i min trånga panna, köra runt 800kg pellets utan att den klagar och hinner jag inte med har den kört upp emot 1300kg men då börjar den bli lite varm då och då.
Partisk - javisst men erfarenhet är likaväl erfarenhet.
Jag kan, i min trånga panna, köra runt 800kg pellets utan att den klagar och hinner jag inte med har den kört upp emot 1300kg men då börjar den bli lite varm då och då.
Partisk - javisst men erfarenhet är likaväl erfarenhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hej
Alla
En del pratar illa om viking bio det tycker jag är fel.
Viking bio är en av dom mest lått inställda brännarna som finns på marknaden, den är så pass lätt att få igång enbart genom att läsa bruksanvisningen så klart kräver det då att man är läs kunnig.
Jag har kört viking bio sedan 2009 i en helt ny Calmar panna V33 och jag har inte haft ett enda drift stopp sedan igång stättningen.
Brännaren har jag själv ställt in i denna panna.
Jag kör 1 pall mellan sotningarna utan problem.
I våran förra panna som var en ctc 265 från 1967 använde vi en lika dan brännare som var en 2002a och den har fungerat den också klanders fritt.
mvh
Martin
Martin
Alla
En del pratar illa om viking bio det tycker jag är fel.
Viking bio är en av dom mest lått inställda brännarna som finns på marknaden, den är så pass lätt att få igång enbart genom att läsa bruksanvisningen så klart kräver det då att man är läs kunnig.
Jag har kört viking bio sedan 2009 i en helt ny Calmar panna V33 och jag har inte haft ett enda drift stopp sedan igång stättningen.
Brännaren har jag själv ställt in i denna panna.
Jag kör 1 pall mellan sotningarna utan problem.
I våran förra panna som var en ctc 265 från 1967 använde vi en lika dan brännare som var en 2002a och den har fungerat den också klanders fritt.
mvh
Martin
Martin
Calmar V33 med sidourtag 2009
3st 500 liters acc tankar varav en med 200 liter varmvatten beredare och 15meter solslinga
Automix 30 automatik
Viking bio pellets brännare 2009
Jana tekniks Förråd 750liter med extra höga väggar rymmer helpall
3st 500 liters acc tankar varav en med 200 liter varmvatten beredare och 15meter solslinga
Automix 30 automatik
Att den skulle vara lättinställd vill jag inte hålla med om. Vilka brännare skulle i så fall vara svårare att ställa in? Junselebrännaren? ITON brännaren?Hållsunga skrev: En del pratar illa om viking bio det tycker jag är fel.
Man får nog gå långt tillbaka i brännarutvecklingen för att hitta någon med mer tillkrånglat styrsystem och mer invecklade inställningsrutiner.
Man kan till exempel inte ställa om både fläkt och matning i normalläge.
Den omtalade bruksanvisningen ger ingen hjälp för detta problem.
Defensivt nog har Värmebaronen inte som andra brännartillverkare lagt ut bruksanvisning och installationsmanual på nätet så att tilltänkta köpare i förväg kan bilda sig en egen uppfattning.
Efter många timmars letande kan man hitta en tråd i forumet som tipsar om att man stänger av moduleringen för att erhålla normala inställningsmöjligheter med både fläkt och matning.
Inställningar med vridpotentiometrar är ju ungefär 10 år för gammalt och dessutom inte reproducerbart. Man kan inte gå tillbaka till ett tidigare utprovat läge utan man får skruva fram och tillbaka på måfå.
Tändsystemet är känsligt. Värmebaronen rekommenderar 5 Pa som lämpligt drag. Högre drag gör att tändlågan riskerar att blåsas ut.
Alla andra brännartillverkare rekommenderar ett drag på 10-15 Pa.
Själv har jag 17 Pa inställt.
Reklambroschyrer är en sak verkligheten är en annan.
I reklamen för Viking Bio har framförts att "Viking bio är en av dom mest lätt inställda brännarna som finns på marknaden" samt
"Viking Bio är den enda brännaren på marknaden som klarar av trånga oljepannor som CTC 1100".
Verkligheten säger något annat.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hej
Torsten
Jag har haft både tb mini som är en väldigt enkel brännare, samt Janfire NH samt Pellx.
Jag tycker helt klart att Viking bion är mer lätt skött än var dom andra brännarna är.
Viking Bio har beprövad teknik som fungerar.
ang draget jag ligger jag just idag och använder drag runt 8-15hpa och har inga probllem med tändningarna alls.
Sedan ang inställnings rutiner så använder man manualen som följer med så hittar du snart en inställning som fungerar och det tar inte flera veckor att ställa in tycker jag.
Det enda som jag tycker är lite dåligt är tjockleken på materialet till inner och ytter röret till brännaren man borde gått upp lite i tjocklek, fast det finns tjockare att köpa fast det vet väl du redan om.
Så inställnings frågorna är nog som baken när det gäller olika brännars funktioner delad.
Innan jag köpte brännaren så tog jag kontakt med Värmebaronen ang manual och det var inga problem att få den på pdf så vill man ha det så är det bara att maila eller ringa dom så skickar dom en
mvh
Martin
Torsten
Jag har haft både tb mini som är en väldigt enkel brännare, samt Janfire NH samt Pellx.
Jag tycker helt klart att Viking bion är mer lätt skött än var dom andra brännarna är.
Viking Bio har beprövad teknik som fungerar.
ang draget jag ligger jag just idag och använder drag runt 8-15hpa och har inga probllem med tändningarna alls.
Sedan ang inställnings rutiner så använder man manualen som följer med så hittar du snart en inställning som fungerar och det tar inte flera veckor att ställa in tycker jag.
Det enda som jag tycker är lite dåligt är tjockleken på materialet till inner och ytter röret till brännaren man borde gått upp lite i tjocklek, fast det finns tjockare att köpa fast det vet väl du redan om.
Så inställnings frågorna är nog som baken när det gäller olika brännars funktioner delad.
Innan jag köpte brännaren så tog jag kontakt med Värmebaronen ang manual och det var inga problem att få den på pdf så vill man ha det så är det bara att maila eller ringa dom så skickar dom en
mvh
Martin
Calmar V33 med sidourtag 2009
Automix 30 automatik
Automix 30 automatik
Ok tack för svaren så långt.
Men om vi först lägger fokus på lämplig panna.
Med tanke på att jag har 2 st externa Acktankar 500-750l med laddomat så bör den tänkta pannan vara av typen "laddpanna" med liten intern acktank (50l) om jag har förstått det hela rätt?
Vilka tillverkare och modeller står då tillbuds utifrån detta resonemang?
Tacksam för tips om lämpliga brännare med hög verkningsgrad, driftsäkerhet och mindre tillsynsbehov utom möjligtvis månatlig ekonomisotning.
Mvh
Patrick L
Med tanke på att jag har 2 st externa Acktankar 500-750l med laddomat så bör den tänkta pannan vara av typen "laddpanna" med liten intern acktank (50l) om jag har förstått det hela rätt?
Tacksam för tips om lämpliga brännare med hög verkningsgrad, driftsäkerhet och mindre tillsynsbehov utom möjligtvis månatlig ekonomisotning.
Mvh
Patrick L
Alla brännare har skaplig verkningsgrad, det kluriga är att få <systemets> verkningsgrad att vara bra och där beror det mest på pannan och lite på hur väl pannan och brännaren spelar ihop.
Det finns bara 2 brännare på marknaden (efter vad jag vet) som rensar sig själv på riktigt, Janfire NH och sedan den andra som jag inte minns namnet på. De utför en fysisk askskrapning.
Jag är involverat i utvecklingen av Janfire NH och har därför en här. Jag har inte rensat brännaren på runt 3 år (haft den sedan 2005-12-22), numera låter jag den köra till den har eldat mellan 800kg och 1200kg, är det kris kan den kör till runt 1800kg pellets igenom men då är det också knökfullt i pannan med aska. Jag rensade brännaren i början, ung och entusiastisk som man var men det får vara numera.
Då askar jag ut, skrapar lite på pannväggarna osv, hakar allt på plats och är nöjd. Det är inte ovanligt att jag glömmer bort att kolla hur mycket pellets som har gått åt så inte sällan hamnar jag på 1200-1300kg pellets innan jag rensar ut.
Under eldningssäsongen askar jag ut runt var 3'dje vecka, oavsett det behövs eller inte, många påstår att man ska göra det varje vecka men jag har testat den del också och det kan kvittat totalt för mitt system fastän min panna har dåligt med plats för askan.
På NH'n packar askskraparen askan framför brännaren och elden kommer ut i toppen av brännkoppen, detta ger så pass mycket packande att jag kan köra med så långa intervall.
Den andra brännaren med mekanisk uraskning kör på ett lite annat sätt som jag rent logisk inte kan få till att packa lika effektivt men jag har ingen erfarenhet med den.
Det finns bara 2 brännare på marknaden (efter vad jag vet) som rensar sig själv på riktigt, Janfire NH och sedan den andra som jag inte minns namnet på. De utför en fysisk askskrapning.
Jag är involverat i utvecklingen av Janfire NH och har därför en här. Jag har inte rensat brännaren på runt 3 år (haft den sedan 2005-12-22), numera låter jag den köra till den har eldat mellan 800kg och 1200kg, är det kris kan den kör till runt 1800kg pellets igenom men då är det också knökfullt i pannan med aska. Jag rensade brännaren i början, ung och entusiastisk som man var men det får vara numera.
Då askar jag ut, skrapar lite på pannväggarna osv, hakar allt på plats och är nöjd. Det är inte ovanligt att jag glömmer bort att kolla hur mycket pellets som har gått åt så inte sällan hamnar jag på 1200-1300kg pellets innan jag rensar ut.
Under eldningssäsongen askar jag ut runt var 3'dje vecka, oavsett det behövs eller inte, många påstår att man ska göra det varje vecka men jag har testat den del också och det kan kvittat totalt för mitt system fastän min panna har dåligt med plats för askan.
På NH'n packar askskraparen askan framför brännaren och elden kommer ut i toppen av brännkoppen, detta ger så pass mycket packande att jag kan köra med så långa intervall.
Den andra brännaren med mekanisk uraskning kör på ett lite annat sätt som jag rent logisk inte kan få till att packa lika effektivt men jag har ingen erfarenhet med den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Finns inget överflöd av laddpannor. Förutom de nämnda finns också pannseten från Nordjysk Bioenergi som säljs av biocomfort.se.
Medan Sverige har stått still i ekonomisk utveckling har danska ekonomin gått som tåget. Priserna på Biocomfort grejorna är helt enkelt för höga idag.
I princip finns väl billiga laddpannor att importera från Polen och förse med en modern brännare som har automatisk uraskning men tror inte det blir så särskilt mycket billigare idag. Det lär inte vara stående tuber och lättsotat på de pannorna.
Du frågar efter lämpliga brännare. Det blir ju det som passar i pannan.
Finns det som nu chansen till ett riktigt billigt integrerat system så varför börja bygga ett eget system av hopplockade delar som blir dyrare?
Medan Sverige har stått still i ekonomisk utveckling har danska ekonomin gått som tåget. Priserna på Biocomfort grejorna är helt enkelt för höga idag.
I princip finns väl billiga laddpannor att importera från Polen och förse med en modern brännare som har automatisk uraskning men tror inte det blir så särskilt mycket billigare idag. Det lär inte vara stående tuber och lättsotat på de pannorna.
Du frågar efter lämpliga brännare. Det blir ju det som passar i pannan.
Finns det som nu chansen till ett riktigt billigt integrerat system så varför börja bygga ett eget system av hopplockade delar som blir dyrare?
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Laddpanna
Jag har hittat en som kanske kan användas som laddpanna eftersom den endast har en vattenvolym om 60 liter. Den är av ett känd märke, Euronom och typbeteckning P20 UB - alltså 20 kW pelletspanna. Den är konstruerat så att du kan använda i princip vilken brännare du vill. Pannan kostar kring 20 000 SEK. 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt riktigt bör du sträva efter en panna med liten vattenvolym, Vill du kunna elda ved är typ calmar v33 med pellletsbrännarlucka en panna med relativt liten vattenvolym (90 liter har ja för mej) som är effektiv till både ved/pellets ett bra val men då skulle de inte skada med en tank på 750 liter till så att du kan stoppa pannan full med ved då du ska elda..Patrick65 skrev:Ok tack för svaren så långt.
Mvh
Patrick L
Som ren pelletsladdpanna skulle jag kolla på Ariterm bionet, Den är lite o lättskött samt har liten vattenvolym..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Andrés förslag är faktiskt mycket bra - OM man kan klara sig med en 12 kW panna, vill säga. Ariterm Bionet kan fås med integrerat pelletsbrännare, så i så måtta är den mycket förmånlig såtillvida att man då får en anläggning som är komplett och har alla komponenter anpassade till varandra.
Här är monterings och skötselsanvisningen till denna panna.
Här har du fått lite olika alternativ att fundera över. Jag måste erkänna att jag trodde inte det fanns så många pannor som det faktiskt gör som kan användas som laddpannor. Sannolikt kommer det framöver att komma ännu fler eftersom folk börjar efterfråga flerbränsle system.
Här är monterings och skötselsanvisningen till denna panna.

Här har du fått lite olika alternativ att fundera över. Jag måste erkänna att jag trodde inte det fanns så många pannor som det faktiskt gör som kan användas som laddpannor. Sannolikt kommer det framöver att komma ännu fler eftersom folk börjar efterfråga flerbränsle system.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25