Fråga till Olle45 (och givetvis ni andra som kan)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellabella
Entusiast!

Fråga till Olle45 (och givetvis ni andra som kan)

Inlägg av Pellabella »

Hej. Har en svag aning om att jag frågat något liknande tidigare men kan inte hitta det i så fall och lider tyvärr av bra men kort minne :)

Alltså: Jag har en Värmebaronen joker och sidan om där dragbegränsaren sitter finns även en spak med en svart knopp på.

Denna spak kan man dra ut eller skjuta in helt - jag förmodar att det är det s k "rökgasspjället" eller vad det heter?

För att göra en lång fråga kort: Ska detta spjäll vara stängt eller öppet när man har en dragbegränsare? Har läst lite olika uppgifter och blir osäker.

Fråga nr 2 (som jag skäms lite för) men frågar man inte förblir man osäker: Är spjället stängt eller öppet när spaken är helt insjuten?

Fråga nr 2 kommer sig av att sotaren ibland lämnar den utdragen och ibland inskjuten när han varit här och sotat och jag kommer inte ihåg hur den stod från första början.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Spjället ska vara helt öppet!

Men vad som är vad kan jag inte svara på, spjället i min panna öppnas när man drar ut spaken men jag vet om att det likaväl kan vara motsatt i andra fall.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Hmmm, okej, det var vad jag misstänkte - att det kan vara olika alltså. :)

Jag har fått får mig att min spak ska vara inne när spjället är öppet, men visst borde jag märkt om det var fel?

Jag menar då kommer väl gaserna in i pannrummet och så mycket som jag tillbringat min tid där nere så borde jag ju märkt det? Svimmat av eller nåt kanske? :scratch: :D
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Skriv svar