varför är solfångare så dyra ?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

varför är solfångare så dyra ?

Inlägg av ingemar_o »

funderat ett tag på vad är det som gör solfångarna så dyra :?:
jag kan nog inte räkna hem ett solfångarsystem med dom priser jag har sett
en får mycke pellets/el för den kostnaden
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då är jag inte ensam som gjort denna upptäckt.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

nu kan de väl iaf inte komma med att de vanliga solfångarna är så dyra i utveckling , lika så borde det finnas färdiga verktyg å vana å göra det
fast det säljs ju ändå till de höga priserna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så länge folk köper å betalar lär priset inte sjunka..

Priset verkar desutom stigt mycket senaste året.. :?
Eller som när jag fick priset i våras så sa försäljaren att jag skulle passa på nu för han trodde priserna skulle stiga ännu mer.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

vad är det för pris på koppar nu ?
jag vet att stål priset har stigit en heldel senaste året
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Klippt ur Di.se

"Kopparpriset är extremt högt", säger Anders Olsson, mäklare på Metallbörsen. Nu ligger kopparpriset på ungefär 23 000 kronor per ton, jämfört med runt 15 000 kronor i höstas.

15 000:- va ifjol höst..

Stod bl.a att en 10 krona skulle bli 60% dyrare att tillverka om priset håller i sig..
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

För ett par år sedan köpte jag ett paket solvärme för varmvatten med VVB (300l ack) för 20000 från Uponor,och fick tillbaks 5000 i energibidrag.Det var prylar i plast (ingen koppar),och mycket lättmonterat.Glorde det lätt själv.Det var billigt tycker jag själv.O.K. jag gjorde det nog mera för kul,än för ekonomin,men säkerligen tjänar man in det på sikt.
Jolle
Prima virke

Inlägg av Jolle »

Sixten har en stor poäng i att man kan göra det för att det är kul!

Nu är det väl så att alla försöker hitta vinklar på motivet till sin affär för att själva vara nöjda och så måste det naturligtvis få vara.

Själv har jag lite svårt med argumentet att det alltid måste löna sig ekonomiskt så fort det handlar om solvärme. Själv så är jag intresserad av tekniken. Miljöaspekten är inte heller oviktig. Och att kunna kicka oligopolbolagen och staten lite löst i arslet genom att minska inköpet av energi känns också bra.

Majoriteten av svenska folket lägger gladeligen 10-tusentals kronor årligen bara på kapitalförlusten vid köp av nya bilar. Och ingen frågar nånsin om den investeringen kommer att löna sig ekonomiskt.

Nej, var och en får själv bestämma vad man tycker att en viss investering har för värde, både ekonomiskt och emotionellt.

Därför kan jag bara säga:
Solklart Solvärme!
snillet
Pannrumstomte!

Hel sant

Inlägg av snillet »

Jolle skrev:Sixten har en stor poäng i att man kan göra det för att det är kul!

Nu är det väl så att alla försöker hitta vinklar på motivet till sin affär för att själva vara nöjda och så måste det naturligtvis få vara.

Själv har jag lite svårt med argumentet att det alltid måste löna sig ekonomiskt så fort det handlar om solvärme. Själv så är jag intresserad av tekniken. Miljöaspekten är inte heller oviktig. Och att kunna kicka oligopolbolagen och staten lite löst i arslet genom att minska inköpet av energi känns också bra.

Majoriteten av svenska folket lägger gladeligen 10-tusentals kronor årligen bara på kapitalförlusten vid köp av nya bilar. Och ingen frågar nånsin om den investeringen kommer att löna sig ekonomiskt.

Nej, var och en får själv bestämma vad man tycker att en viss investering har för värde, både ekonomiskt och emotionellt.

Därför kan jag bara säga:
Solklart Solvärme!
Där ligger min känsla för detta också.
Det är en härlig känsla att under 5-6 månader per år håva in energi som bara FINNS där ute, för 0.5kWh per dygn få man varmvatten åt 4-6 personer samt stort tillskott till värmen i början å slutet.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Hel sant

Inlägg av Roli »

snillet skrev: Där ligger min känsla för detta också.
Det är en härlig känsla att under 5-6 månader per år håva in energi som bara FINNS där ute, för 0.5kWh per dygn få man varmvatten åt 4-6 personer samt stort tillskott till värmen i början å slutet.
Håller med. Fast vissa dagar skulle nog varmvattnet räckt till ett helt kompani, 1800 liter med 98 grader i toppen och 95 i botten 8) 8) 8) .
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Håller med. Fast vissa dagar skulle nog varmvattnet räckt till ett helt kompani, 1800 liter med 98 grader i toppen och 95 i botten 8) 8) 8) .
Men du gör väl fortfarande bara av med 8 kW vv/dygn??
Eller får vv kranen stå o rinna för jämnan nu.. :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev: Men du gör väl fortfarande bara av med 8 kW vv/dygn??
Eller får vv kranen stå o rinna för jämnan nu.. :wink:
Förbrukningen har nog ökat lite mer sedan förra året, men det mesta blir nog tyvärr värme i pannrummet...........

Men jag skall erkänna att jag snålar i allafall inte med varmvattnet, t.ex skölja disk gör man numera med VARMT vatten....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
t.ex skölja disk gör man numera med VARMT vatten....
De har jag alltid gjort...
Tycker de ä otrevligt att slabba med kallvatten...
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Att solfångare är dyra beror väl dels som sagts tidigare på att tillräckligt många är beredda att betala priset. Det stora problemet är väl att det är entusiaster som byggger och som köper.

Det verkar finnas rätt många leverantörer av solfångare.
Hur många kvadratmeter solfångare tillverkar varje leverantör då?
Hur rationell blir tillverkningen?

Jag skulle tro att EN leverantör skulle kunna producera 10 ggr eller mer solfångaryta än vad som instaleras varje år. Till och med RR har väl slutat att handknacka plåtarna.

Materiel kostnaden för en solfångare ligger på några hundralappar.
Skriv svar