Hur få igång elpatron på pelletspannan?
Hur få igång elpatron på pelletspannan?
Har i denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9199&start=165 beskrivit mina problem med Janfire panna. har nu bestämt mig för att slänga ut den och köra på fjärrvärme istället.
Dock har pelletsen tagit slut, och jag har ingen lust fylla förrådet då de kommer och hämtar pannan, brännare + bulkförråd inom kort. Jag orkar inte heller hålla på med säckar och så.
Har en Janfire Combifire (B: 60cm, H: 150 cm, D: 64 cm) och en NH-brännare, men för tillfället en Flex-A lånebrännare då den förra strulade hela tiden. + ett bulförråd.
På pannan sitter en elpatron på 9 kwh.
Meningen är väl att om pannan sjunker i grader och brännaren strular så skall väl elpatron slå in? Den informationen har jag fått åtminstone.
Det märkliga är att pannan ständigt står på 22° C.
Har kikat i manualen, men inte hittat något av nytta.
Vad har missat?
Tacksam för hjälp.
Dock har pelletsen tagit slut, och jag har ingen lust fylla förrådet då de kommer och hämtar pannan, brännare + bulkförråd inom kort. Jag orkar inte heller hålla på med säckar och så.
Har en Janfire Combifire (B: 60cm, H: 150 cm, D: 64 cm) och en NH-brännare, men för tillfället en Flex-A lånebrännare då den förra strulade hela tiden. + ett bulförråd.
På pannan sitter en elpatron på 9 kwh.
Meningen är väl att om pannan sjunker i grader och brännaren strular så skall väl elpatron slå in? Den informationen har jag fått åtminstone.
Det märkliga är att pannan ständigt står på 22° C.
Har kikat i manualen, men inte hittat något av nytta.
Vad har missat?
Tacksam för hjälp.
Kanske dum fråga men:
- Är säkringar iskruvade/dvärgbrytare tillslagen?
- Är säkerhetsbrytare tillslagen?
EDIT: - Överhettningsskydd återställt?
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
- Nejjerjo skrev:Kanske dum fråga men:

- Ja
- Ja
- Ja
Men jag bröt strömmen, både till elpatron, panna och brännare från säkringsdosan, ännu en gång och nu verkar det som att elpatron hoppade igång.
Har du möjlighet att mäta?
Principen brukar vara:
- Säkringar
- Kabel
- Kontaktor
- Elpatron med överhettningsskydd
Termostaten styr kontaktorn, utförande varierar.

(Det blev inte så vackert!)
Principen brukar vara:
- Säkringar
- Kabel
- Kontaktor
- Elpatron med överhettningsskydd
Termostaten styr kontaktorn, utförande varierar.

(Det blev inte så vackert!)
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
lol. Riktigt snygg teckning!!!
Skall försöka mig på något dylikt.
Nej, jag har tyvärr inte möjlighet att mäta. Om jag hade det, vart och hur skulle jag komma åt att mäta? Jag antar att du menar mäta som i att mäta "strömmen" eller vad man säger. För att se om det är kontakt mellan panna och elpatron, eller hur.
På bilden ser du hur min brännare ser ut. Området markerat med röd cirkel är en strömsymbol. Där är det en diod som lyser grönt, vilket den inte gjort tidigare.
Området med den gröna rektangeln innefattar dioder som lyst tidigare då brännaren varit i funktion, eller ja, mer eller mindre i funktion.
Jag antar att eftersom de övriga dioderna är släkta och enbart dioden vid strömsymbolen på brännaren lyser så betyder det att pannan nu skall gå på elpatron. Men inget med panntemperaturen händer.

Skall försöka mig på något dylikt.
Nej, jag har tyvärr inte möjlighet att mäta. Om jag hade det, vart och hur skulle jag komma åt att mäta? Jag antar att du menar mäta som i att mäta "strömmen" eller vad man säger. För att se om det är kontakt mellan panna och elpatron, eller hur.
På bilden ser du hur min brännare ser ut. Området markerat med röd cirkel är en strömsymbol. Där är det en diod som lyser grönt, vilket den inte gjort tidigare.
Området med den gröna rektangeln innefattar dioder som lyst tidigare då brännaren varit i funktion, eller ja, mer eller mindre i funktion.
Jag antar att eftersom de övriga dioderna är släkta och enbart dioden vid strömsymbolen på brännaren lyser så betyder det att pannan nu skall gå på elpatron. Men inget med panntemperaturen händer.

LOL!!! Ni tänker verkligen på allt....Micke skrev:Hejsan
Har du vridit upp tempen på elpatron ?
Japp står på 80°C.
Problemet löst. Jag missade återställningsknappen på elpatron. Har tryckt på den och nu har jag varmvatten.
Hade tidigare bara fokuserat på överhettningsskyddet på pannan...
Men nu är problemet löst.
TACK!!! för all hjälp, tips och ider!!!