Använda elementen för att kyla ner huset?

Skriv svar
acsMike
Fröträd

Använda elementen för att kyla ner huset?

Inlägg av acsMike »

Hejsan,
Vi har stängt av pelletsen för säsongen. Det är dessutom väldigt varmt just nu så jag tänkte... Kan man inte leda in friskt kallvatten i radiatorsystemet för att kyla ner huset? Skulle det funka? Har någon gjort det? Det skulle betyda att radiator systemet stryps från acktankarna så inte tankarna kyls ner.

Eller är jag helt knäpp?
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
manna
Gallringsobjekt

Inlägg av manna »

tror inte det är en så bra ide då för du in syre
i systemet med påföljden att det rostar samt kondens.
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag skulle kraftigt avråda! Som manna skriver kommer det då friskt syresatt vatten in i systemet vilket ger kraftig rostbildning. Det kan fungera bra ett tag men efter att par år är det nya element + rör som gäller och det är knappast värd det.

Men med en värmeväxlare som kyler elementvattnet utan att det kommer in friskt vatten i det system kan det fungera, kyleffekten lär dock vara begränsat om inte det monteras fläkt på varje element.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Hade du haft bergvärme och nån form av konvektorelement så hade det funkat. Då kunde du kylt nuvarande vatten med hjälp av borrhålet.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Ok... jag ger mig.... Jag är bara så varm!

Gissade att det nya vattnet kunde vara skadligt. Finns ingen anledning att utsätta systemet för något det inte är byggt för. Tack för svaren :-)
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Har man källare med radiatorer så är det kallare där. Men det kyler nog inte så mycket, om man sätter shunten på fullt. Och kall panna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Ingen bra idé i alla fall.
Det är oftast inte tillräckligt med isolering på elementrören, så du kommer få fuktskador överallt. (kondensvatten).
Skall man kyla med värmepump eller så, så är det fläktradiator, ordentligt isolerade rör, samt kondensvattenavlopp som gäller.

Mvh
Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Skriv svar