Tempgivare Bioline
Tempgivare Bioline
Någon som vet vad det är för typ av tempgivare som tillhör Ecotec:s Bioline 20???
Har kommit över en begagnad Bioline 20, men de som demonterade och skrotade pannan klippte bara kablarna så tempgivaren som skulle vara inkopplad till styrboxen följde med pannan till "den stora pannkyrkogården"......
Har kommit över en begagnad Bioline 20, men de som demonterade och skrotade pannan klippte bara kablarna så tempgivaren som skulle vara inkopplad till styrboxen följde med pannan till "den stora pannkyrkogården"......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Svarar mig själv:
Det är endast Ecotec:s egna (icke namngivna) givare som tydligen fungerar........
Ligger nu en i pannrummet som skall anslutas så fort väder och tid medger.
Det är endast Ecotec:s egna (icke namngivna) givare som tydligen fungerar........
Ligger nu en i pannrummet som skall anslutas så fort väder och tid medger.
Moderator
Re: Tempgivare Bioline
Hej!
Står inför samma problem.
Har en Bioline 20 som jag nu har förstått saknar denna tempgivaren (hade A3 innan och då gick det tydligen bra med givaren som satt till gamla oljebrännaren eftersom den fungerade klockrent)....
Vet du var man får tag på denna och pris?
Mvh Daniel
Står inför samma problem.
Har en Bioline 20 som jag nu har förstått saknar denna tempgivaren (hade A3 innan och då gick det tydligen bra med givaren som satt till gamla oljebrännaren eftersom den fungerade klockrent)....
Vet du var man får tag på denna och pris?
Mvh Daniel
Jag har mycket svårt att tro på att de har något unikt, men de vill väl inte släppa specen. Om någon som har en kan mäta resistansen vid ett par tre temperaturer så kan man ta reda på vad det ska vara. För jag gissar att det är en enkel termoresistor.
Får se om jag hinner med att mäta givaren i morgon när jag skall sota ur brännaren. Tror jag har stopp i det "lilla röret" eftersom jag har fått problem med rök genom brännaren.....
En ny givare kostar 650:- plus frakt. T.ex Heleniusbioenergi.se har den till försäljning.
En ny givare kostar 650:- plus frakt. T.ex Heleniusbioenergi.se har den till försäljning.
Moderator
Är inte EcoTec som gjort själva styrningen så undrar om det inte skulle gå att hitta info i den här Danska manualen? http://www.hedestoker.dk/content/PDF/TM ... r.7.00.pdf
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Ledsan, men jag hann inte med att mäta något på givaren igår.....
Får se om det bli någon tid över längre fram i veckan, om ingen annan hinner före.
Får se om det bli någon tid över längre fram i veckan, om ingen annan hinner före.

Moderator
Drog in från den danska manualen. ME kanske värt att mäta också för att vara säker?
Klemme 5 & 15 Kedeltemperaturføler NTC termistor (12kOhm ved 25 °C)
Klemme 5 & 15 Kedeltemperaturføler NTC termistor (12kOhm ved 25 °C)
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Ursäkta men vad avses med "ME"??
Moderator
ME = men hmm skrev sittandes med ettåringen på armen
Har du kollat manualen förresten. Verkar det inte stämma? Men kanske ecotec lagt in nåt annat i sin mjukvara?

Har du kollat manualen förresten. Verkar det inte stämma? Men kanske ecotec lagt in nåt annat i sin mjukvara?
Hej!
Helt otroligt vilka snabba svar och vilken respons det verkar finnas att hjälpa. Tack för all hjälp...
Japp..läste manualen och med lite efterforskning på nätet så fann
man en sådan NTC-Resistor. Den finns på Elfa med just denna spec. och är beställd/hämtad. 70kr ink moms.
Skall antagligen greja dit den ikväll......
Återkommer då jag vet om detta fungerar.
Mvh D
Helt otroligt vilka snabba svar och vilken respons det verkar finnas att hjälpa. Tack för all hjälp...
Japp..läste manualen och med lite efterforskning på nätet så fann
man en sådan NTC-Resistor. Den finns på Elfa med just denna spec. och är beställd/hämtad. 70kr ink moms.
Skall antagligen greja dit den ikväll......
Återkommer då jag vet om detta fungerar.
Mvh D
Skriv gärna vilket art.nummer som du köpte hos Elfa så blir det lättare för någon annan som behöver en sådan.
Det är skillnad på 70:- och 650:- som jag fick betala för en ny via EcoTec återförsäljare.
Återkoppla gärna efter montage på hur det fungerar.
Det är skillnad på 70:- och 650:- som jag fick betala för en ny via EcoTec återförsäljare.
Återkoppla gärna efter montage på hur det fungerar.
Moderator
Ja de var ingen dålig prisskillnad
Hoppas att du får det att funka nu då...

Det skulle ju vara trevligt om du delade med dig av informationen också, Spec och artnr.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ,_kapslade
Kolla länken ovan.
De två nedersta borde det vara (identiska - men den ene utgår för att bli ersatt av den andre.)
Svärfar ordnade köpet, men ej kommit hit ännu (fick därför själv leta upp på hemsidan) och ej heller installerat, men borde bli i helgen.
Alltså art.nr: 60-290-50 eller 60-290-41
-/NTC motstånd kapslad 11.982 kohm vid 25 grader C,
-Produkttbeskrivning:
-NTC-motstånd för användning i varmvattenberedare, torktumlare, diskmaskiner etc.
Specifikation
Mvh D
Kolla länken ovan.
De två nedersta borde det vara (identiska - men den ene utgår för att bli ersatt av den andre.)
Svärfar ordnade köpet, men ej kommit hit ännu (fick därför själv leta upp på hemsidan) och ej heller installerat, men borde bli i helgen.
Alltså art.nr: 60-290-50 eller 60-290-41
-/NTC motstånd kapslad 11.982 kohm vid 25 grader C,
-Produkttbeskrivning:
-NTC-motstånd för användning i varmvattenberedare, torktumlare, diskmaskiner etc.
Specifikation
Mvh D