HJÄLP! A3:an stannar gång på gång

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
adde_a
Ungskog

HJÄLP! A3:an stannar gång på gång

Inlägg av adde_a »

Min brännare har återigen börjat stanna.... Det jag vet är att det är en A3 och felkoden är 4korta gröna, 3 korta och en lång röd. När den stannar finns det nästan ingen pellets i brännarkoppen och ändå kör jag på 80 eller 90% matning... Vad är fel??

Mycket tacksam för snabba svar!
ERYL DB -68
EcoTec A3 -05
76kvm uppvärmt + källare -47
Uppland
adde_a
Ungskog

Inlägg av adde_a »

Några har läst tråden men inga svar. Samma problem uppstod idag... tyvärr stog sambon i duschen när det upptäktes och då vart det allvar på riktigt :)

Efter jag kollat runt lite i forumet så blir jag mer och mer osäker. Har jag en A3 eller en A4. Jag vill minnas att det står A3 på den gröna kåpan men här på forumet står det att A4:an har varmluftständning, som min. MEN, det står också att A4:an har display på styrboxen vilket min inte har.... Hjälp mig räta ut infon!
Jag har för mig att jag har kollat på en sida där felkoderna var översatta, ingen som vet vart denna sida finns?

Tacksam för svar!
ERYL DB -68
EcoTec A3 -05
Uppland
Carljohan
Frö

Inlägg av Carljohan »

Hej venner.

Kan hjælpe med denne oplysning:

Alarm tilbagebrandsikring 1 lang rød - 1 kort grøn og rød

Alarm flammeovervågning under drift 1 lang rød - 3 korte grønne og røde

Alarm flammeovervågning under start 1 lang rød - 4 korte grønne og røde

Alarm extern pillemangel 1 lang rød - 5 korte grønne og lydalarm

Hilsen Carljohan
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Har lite dålig koll på a3, men jag kan ju försöka ändå... :)

Att det finns väldigt lite pellets i koppen när den stannar låter ju som att felet ligger någonstans på bränsletillförseln.
Jag skulle börja med att kolla funktionen på nivåvakterna i internförrådet, de kan bli smutsiga eller helt enkelt sluta fungera, hände på min panna med samma typ av nivåvakter med motsvarande resultat.
Efter det skulle jag kolla matarskruven, den från internförrådet ut i brännarkoppen så att den går som den ska.
Sen kanske det kan vara aktuellt att kolla slussvingar och externskruv m.m...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
adde_a
Ungskog

Inlägg av adde_a »

Jag tror att externskruven funkar som den ska och slussvingarna bytte jag förra året, så dessa borde det inte vara några större problem med.

Däremot ska jag kolla upp nivåvakterna. Det kan ju vara så enkelt att internförrådet är slut utan att nivåvakterna har "sett" det.
Någon som vet hur man får bort dessa på lättast sätt?
ERYL DB -68
EcoTec A3 -05
Uppland
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Jag skulle tro att du behöver öppna eller helt ta bort den gröna kåpan och sen borde du komma åt givarna, sladden har vanlig RCA-kontakt och sen är själva givarkroppen skruvad i internförrådet. Med reservation för att det kan finnas någon äldre typ av givare som ser något annorlunda ut... Men titta på översiktsbilden i instruktionsboken så syns det någorlunda tydligt hur det ser ut. Den finns som pdf på ecotecs hemsida om du inte har den...

På min panna finns det en display där jag kan läsa av värdet från givarna, finns det på a3 också? I så fall är nog det lättaste att starta pannan och hålla koll på det värdet i några minuter för att se om det verkar fungare normalt innan man börjar skruva alltför mycket med grejerna...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du kikat på de här filmerna?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10892
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
adde_a
Ungskog

Inlägg av adde_a »

OK!

Vid stopp kollade jag:
Internförrådet. Det var fullt = externskruv och nivågivare uteslutna.
Koppen. Aska fanns och pellets fanns en bit in i skruven.
Jag provkörde skruven och den snurrar på som den ska.

Skulle man kunna misstänka värmeelementet? Kan det vara vädret som gör att den beter sig skumt?

Hursomhelst gjorde jag en sjuhelvetes uraskning för att se om det blir någon skillnad.
ERYL DB -68
EcoTec A3 -05
Uppland
Skriv svar