Innan påsk var det dags för asktömning, sotning och allmän vård och ans av pelletsanläggning. En hastigt bestämd långhelg hos svärföräldrarna gjorde att jag bara tömde asklådan så att pannan inte skulle stanna, sotningen och det andra fick vänta tills efter påsk. Det glömdes så klart bort.
Förra veckan stannade den och strulade, omväxlande "Fel Ext. Matning", "Tändningsfel" och "Ingen låga". Jag gick på det igår och började med att sota skorstenen och sedan sotade och askade jag ur pannan ordentligt.
När jag kopplade loss matarslangen från externskruven från brännaren var det lite mörkt sot där. Ovanför slussen. Typiskt obra, tänkte jag och fortsatte. Såg att det fanns en hel del koks och tjära och jox runt brännkoppen och mest överallt men tänkte att det väl berodde på att den haft väldigt dåligt drag och därför inte fungerat som det är tänkt.
Efter avslutad vård-session tryckte jag i vanlig ordning på Start och gick nöjt och tvättade mig. Tog en macka och gick ut för att se om den startat som den ska. Icke. Tändningsfel. Tryckte på start igen. Inget.
Öppnade då luckan så jag kunde se brännkoppen, den var tom. Trots två startförsök. Jag körde igång "Fyll brännare" och såg då att skruven längst ner i brännkoppen snurrar så snällt så. Fyllde på lite pellets ner i slussen för hand och där var det fullt för flänsarna fick med sig pellets på uppvägen också! Fel.
Mitt problem är i korthet att det är fullt med pellets i internförrådet (sitter på jobbet så jag kan inte ge några är/bör-värden från styrlådan), skruven snurrar precis som den ska men inget kommer fram.
Jag demonterade så gott jag kunde men gick bet på såväl slussaxeln som själva internskruven.
Slussaxeln: motorn fick jag loss snällt och även kuggdrevet. Hittade en bult mitt mellan skruvarna på en av slussvingarna. Lossade även den men jag får inte ur axeln.
Internskruven: jag har lossat brännkoppen helt och med den följde primärluftrören. Så långt jag ser in så ser ingenting konstigt ut. Tog loss stora kuggdrevet och ringen som låser lagret. Lossade även lagerhållaren.
Jag får inte loss skruven. Den ska dras ut åt brännkoppen till för hålet i själva huset är för litet. Men på internskruvens ände sitter en cylinder med en liten klack på och den går inte igenom lagret.
Min gissning är att internskruven och slussaxeln är på samma sätt: de delarna som sitter ut mot kedjan är påskruvade och kan skruvas loss. Men saker som snurrar är ofta felgängade och innan jag går lös och försöker få loss saker är det skönt att veta att de ska kunna lossna och åt vilket håll det är tänkt att man ska ta i.
Jag förstår inte hur det inte kan matas fram någonting, elller finns det något mer inne i huset mellan internförrådet och stora skruven som går till brännkoppen(den som jag kallat internskruven i inlägget)?
Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!
A4: Pellets finns, skruv snurrar men icke
Nu har jag inte en A4:a men tror att det ser ut lika i slussen som i en A3:a.
Om du vill ta bort axeln till slussvingarna så tar jag bort motorn med växellåda samt släpper på en skruv som sitter mellan två av slussvingarna inne i slussen. Den skruven håller slusshållaren fast på slussaxeln. Bäst är att ta bort skruven helt samt att spruta/droppa lite olja eller likvärdigt i hålet. Detta för att få in lite smörja mellan axel och slussvingehållaren. Det brukar nämligen kärva en del mellan dessa delar när du sedan skall försöka att få ut axeln.
Jag brukar slå på axeln för att få ut den, men var försiktig så att du inte får några "utbuktningar" på axelände där du slår, för då får du inte ut den. Bäst är att använda något don eller likvärdigt att slå på så att du inte skadar axeln (har själv gjort det felet). Sedan är det "bara" att knacka/slå på axeln och smörja så kommer den ut......
När det sedan gäller internskruven så skall den också gå att få ut åt brännarkopp hållet till. Demontera kilen som greppar i kedjekugghjulet samt den distansring som sedan sitter mellan kedjehjulet och kullagret.
Får du inte ut axeln med handkraft så är det hammare som gäller här också. Se dock till att inte förstöra axeländen här heller. Så gör jag iallafall på min A3:a tror att det är lika på en A4:a.
Lycka till med demonteringen.
Om du vill ta bort axeln till slussvingarna så tar jag bort motorn med växellåda samt släpper på en skruv som sitter mellan två av slussvingarna inne i slussen. Den skruven håller slusshållaren fast på slussaxeln. Bäst är att ta bort skruven helt samt att spruta/droppa lite olja eller likvärdigt i hålet. Detta för att få in lite smörja mellan axel och slussvingehållaren. Det brukar nämligen kärva en del mellan dessa delar när du sedan skall försöka att få ut axeln.
Jag brukar slå på axeln för att få ut den, men var försiktig så att du inte får några "utbuktningar" på axelände där du slår, för då får du inte ut den. Bäst är att använda något don eller likvärdigt att slå på så att du inte skadar axeln (har själv gjort det felet). Sedan är det "bara" att knacka/slå på axeln och smörja så kommer den ut......
När det sedan gäller internskruven så skall den också gå att få ut åt brännarkopp hållet till. Demontera kilen som greppar i kedjekugghjulet samt den distansring som sedan sitter mellan kedjehjulet och kullagret.
Får du inte ut axeln med handkraft så är det hammare som gäller här också. Se dock till att inte förstöra axeländen här heller. Så gör jag iallafall på min A3:a tror att det är lika på en A4:a.
Lycka till med demonteringen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Här finns det bilder (video) som säkert hjälper mer än mina ord.....
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10892
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10892
Moderator
Demontera "kilen som greppar i kedjekugghjulet"?
Jag tror att det är denna jag har problem med. Blir inte klok på hur den ska demonteras. Har varit på den så mycket jag vågat på alla sätt jag kommit på.
Hur gör jag?
Edit: Det var lätt... Jag hade testat allt utom att dra den rakt ut. Nu är den dragen rakt ut och skruven är lös. (På ett bra och kontrollerat sätt.)
Hur gör jag?
Edit: Det var lätt... Jag hade testat allt utom att dra den rakt ut. Nu är den dragen rakt ut och skruven är lös. (På ett bra och kontrollerat sätt.)