Har letat lite, men kan behöva tips. Har haft pellets i 9 år, en Iwabo Villa i en CTC265. Pannan är bökig att sota, börjar tröttna lite på den nu. Saknar även elpatron som backup, vilket jag tycker är synd. Funderar även på att utöka värmebehovet genom att byta från direktel till vatten i några rum. Så ny panna(+ ev brännare) ligger i tankarna.
Då ser jag två alternativ, ett billigt och ett dyrt.
1) Sätta i Iwabon i en panna som är enkel att sota och har elpatron.
2) Köpa en automatisk sotande panna med integrerad brännare.
Alt 2 är förstås mycket dyrare.
Kan ni ge förslag på pannor för alt 1 resp. alt 2? Vilka pannor finns det som är automatisk, och vilka är lätta att sota?
Passar en Nibe City in på alt 1?
Panna med automatisk/enkelt sotning
Endast erfarenhet av Biosol-pannan. Lätt att sota, allt i ståhöjd. Ganska stort askutrymme. Tömmer 2-3 gånger per år vid eldning av ca 8 ton.
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Jag gjorde enligt alt. 1 när jag böt ut ctc 265.
Pga trångt pannrum fick jag ta en Focus i stället för Nibe City för att få rökröret på rätt ställe mot skorstenen.
Kostade omkring 3000 inkl. rör och ventiler så det lilla jobbet med att aska ur pannan en gång i veckan är skapligt betalt.
Bytte nu i vinter ut brännaren mot en som har automatisk uraskning så nu är det bara jobbet med pannan som behöver göras. Nu under vår och höst klarar sig pannan 2 veckor utan åtgärder.
Ett lite billigare alternativ till automatsotande panna är väl CTC Ecoflex. Behöver dras i tuberna ibland men har stor asklåda som sällan behöver tömmas.
Pga trångt pannrum fick jag ta en Focus i stället för Nibe City för att få rökröret på rätt ställe mot skorstenen.
Kostade omkring 3000 inkl. rör och ventiler så det lilla jobbet med att aska ur pannan en gång i veckan är skapligt betalt.
Bytte nu i vinter ut brännaren mot en som har automatisk uraskning så nu är det bara jobbet med pannan som behöver göras. Nu under vår och höst klarar sig pannan 2 veckor utan åtgärder.
Ett lite billigare alternativ till automatsotande panna är väl CTC Ecoflex. Behöver dras i tuberna ibland men har stor asklåda som sällan behöver tömmas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Går att köra Iwabon i en Nibe City enl mina erfarenheter. Men du får sätta dit en flamriktare. Om jag skulle köpa en automatisk panna, skulle jag nog köpa en Combifire med en Nh brännare. Har varit inne på det, men orkar inte att byta panna igen. Plus att jag tycker inte det är så mycket jobb med Niben.
wepe
wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor