dåligt drag?
Nej det är helt riktigt
kolla med en tändsticka vid fallröret (ta bort slangen mellan
två matningar) om lågan vill sugas in där när den går r
fullt
/Johan
kolla med en tändsticka vid fallröret (ta bort slangen mellan
två matningar) om lågan vill sugas in där när den går r
fullt
/Johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
nu har jag varit nere en sväng i pannrumet.
va bra att ja gick ner, det var slut på pellets.
nu har jag kollat lite, och har kommit fram till att jag har lite drag i fallröret när brännaren inte går, när brännaren har gått i 10 min så prövade jag igen, och då ryker det in, och lågan blåser från dragröret.
passade även på att sota och dammsuga ur rökröret och botten på skorstenen.
sen blev jag avbruten, så jag har inte hunnit kolla om det gav nåt resultat. inte för att det borde ha gjort det.
verkar bli tvungen att införskaffa mig en rökgasfläkt trots allt..
va bra att ja gick ner, det var slut på pellets.

nu har jag kollat lite, och har kommit fram till att jag har lite drag i fallröret när brännaren inte går, när brännaren har gått i 10 min så prövade jag igen, och då ryker det in, och lågan blåser från dragröret.

passade även på att sota och dammsuga ur rökröret och botten på skorstenen.
sen blev jag avbruten, så jag har inte hunnit kolla om det gav nåt resultat. inte för att det borde ha gjort det.
verkar bli tvungen att införskaffa mig en rökgasfläkt trots allt..

cirka 180kvm, + 20kvm källare och pannrum
Gammal CTC 442 från -66, Viking Bio från -09
Eldar med Stora Enso
har eldat med pellets sedan Dec -09
Eldar med Stora Enso
Kolla om skorstenen är igensatt, kan ju ramlat ner skräp i den.
Rep med en vikt i brukar funka rätt bra.
/johan
Rep med en vikt i brukar funka rätt bra.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Med den typen av panna, samma tror jag som Icecap har, så finns det ju nästan inget motstånd i pannan som kan bromsa. Är verkligen spaken till rökgasspjället längst upp till vänster utdragen för fullt och är oljebaffeln som hänger på mellanväggen mellan olja och vedutrymme dentagen och renskrapad från sot överallt så är det underligt att du får mottryck när brännaren går. Kör du kanske på en väldigt hög effekt.
Högeffekt eller lågeffekt spelar ingen roll bara du gör ett val så att både matning och fläkt kan ställas in (tror det var på lågeffekt den möjligheten fanns). Diskussionerna har visat att det inte blir någon bättre verkningsgrad om man kör på högsta effekt i den här pannan.
Vad har du förresten för rökgastemperatur i rökröret före dragbegränsaren?
Om du provar att minska brännarens effekt till 10-11 kW och det ändå blir bakvärme i fallröret måste det nästan vara något stopp i skorstenen
Högeffekt eller lågeffekt spelar ingen roll bara du gör ett val så att både matning och fläkt kan ställas in (tror det var på lågeffekt den möjligheten fanns). Diskussionerna har visat att det inte blir någon bättre verkningsgrad om man kör på högsta effekt i den här pannan.
Vad har du förresten för rökgastemperatur i rökröret före dragbegränsaren?
Om du provar att minska brännarens effekt till 10-11 kW och det ändå blir bakvärme i fallröret måste det nästan vara något stopp i skorstenen
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
hej igen..
har haft fullt upp så jag har inte hunnit skriva något.
Min panna är inte samma som Icecap, Min heter CTC 442 och är från 1966
Och jag har inget rökgas spjäll som regleras med spak på framsidan.
har en lucka som sitter i pannan för att man ska kunna öppna i början av en eldning för att få lite bättre drag till att börja med. sen så sitter det en lucka även på rökröret som är öppen. Pannan är ny sotad också.
min brännare går att göra på 15kw eller 20kw, just nu så går den på 15kw.
min rökgas temperatur ligger på drygt 100grader.
vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få brännaren att brinna på så låg effekt.
där emot så upptäckte jag att jag har ett jäkla drag i en gammal rökkanal som sitter 30-40 cm ovanför den som jag använder idag, är det något som jag kan täcka igen och på så sätt kanske få ett högre drag i rökkanalen som jag använder mig utav idag?
ska försöka lägga med lite bilder på Pannan.
har haft fullt upp så jag har inte hunnit skriva något.
Min panna är inte samma som Icecap, Min heter CTC 442 och är från 1966
Och jag har inget rökgas spjäll som regleras med spak på framsidan.
har en lucka som sitter i pannan för att man ska kunna öppna i början av en eldning för att få lite bättre drag till att börja med. sen så sitter det en lucka även på rökröret som är öppen. Pannan är ny sotad också.
min brännare går att göra på 15kw eller 20kw, just nu så går den på 15kw.
min rökgas temperatur ligger på drygt 100grader.
vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få brännaren att brinna på så låg effekt.
där emot så upptäckte jag att jag har ett jäkla drag i en gammal rökkanal som sitter 30-40 cm ovanför den som jag använder idag, är det något som jag kan täcka igen och på så sätt kanske få ett högre drag i rökkanalen som jag använder mig utav idag?
ska försöka lägga med lite bilder på Pannan.
Eldar med Stora Enso
Eldar med Stora Enso
här kommer en bild på pannan. kanske lite väl stor, men de får ni leva med. 
edit.. tog bort bilden.

edit.. tog bort bilden.
Senast redigerad av fabban80 den mån 19 apr, 2010 21:43, redigerad totalt 1 gånger.
Eldar med Stora Enso
Eldar med Stora Enso
sådär.. nu har jag citerat mig själv också,fabban80 skrev: där emot så upptäckte jag att jag har ett jäkla drag i en gammal rökkanal som sitter 30-40 cm ovanför den som jag använder idag, är det något som jag kan täcka igen och på så sätt kanske få ett högre drag i rökkanalen som jag använder mig utav idag?.

testade att täcka igen den oanvända rökkanalen, o jäklar vilken drag de blev i den vanliga kanalen, vad beror detta på? och är det farligt att köra med den andra rökkanalen igentäckt?
Eldar med Stora Enso
Eldar med Stora Enso
-
- Lärjunge!
Det är inte så att de två rökkanalerna igentligen är en och samma skorstenspipa? I sådana fall är det inte konstigt om du har lite dåligt drag.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Om du få sjukt med drag vid att stänga andra hålet är det ju samma kanal och då SKA du stänga igen hålet!
Det finns en ytterst minimal risk för kolmonoxid men mest av allt ska hålet stängas för att det ju är samma pipa.
Det finns en ytterst minimal risk för kolmonoxid men mest av allt ska hålet stängas för att det ju är samma pipa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hur kommer det sig att sotaren har kunnat godkänna en sån här installation? eller dom kanske anser att det inte gör så mycket med lite extra hål i murstocken?
Eldar med Stora Enso
Eldar med Stora Enso