När stänger ni av för sommaren???

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Kondens ger rost - men om man INTE eldar på kall plåt blir det ingen kondens och därmed ingen rost. Vattnet I pannan är ju inaktivt då det inte syresätts så nej, jag är inte det minste orolig för dessa saker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Viss försiktighet kan vara nyttig, en gammal panna som kyls ner till 20 grader för att sedan värmas upp till 80 grader gör att delarna kan röra en hel del på sig, lock och packningar runt lock till elpatroner och liknande kan ta rätt mycket stryk (talar av egen erfarenhet), nu sker det kanske inte så ofta vilket givetvis minskar riskerna men det kan vara värt att tänka mig i alla fall.

Sen så regnar det en 150 liter vatten ner i skorstenen också varje år, inte för att det hamnar i pannan direkt men det blir mycket fukt i skorstenen som är kall, det kan bli både svamp och annat elände i skorstenen och jag har svårt att tänka mig att en skorsten som står kall hela sommaren mår bra, men det är kanske bara jag som inbillar mig i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Det är en av anledningarna till att jag kör el på sommaren. Jag har tank, vilket innebär 2 dagar mellan varje eldningscykel. Då jag har laddomat, innebär det att starttemperaturen ligger på 20 grader varje gång, vilket är direkt skadligt för pannan.

Mvh Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Jag har ett problem på sommaren, att den varma pannan som ligger vägg i vägg med köket, värmer upp luften inomhus när man verkligen inte vill ha det varmt inomhus.

Sen vill man ju som sagt inte ha problem med rost, otäta packningar, osv. som ni skriver. Men om jag gör så att jag eldar utan cirkulationspumpen igång så länge det inte är värmebölja utanför, så lär väl det räcka för att hålla inomhustempen acceptabel (kan ju vara bra när det är rått inomhus) och pannan vid gott liv?

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Som jag ser det:

Kondens kommer om man eldar på "kall" plåt!

Om man därför helt låter bli att elda bildas det inget kondens, har man sedan shunten på 100% och cirkulationspumpen igång kommer pannan att värmas upp när det blir varmt i huset, inte mycket men nog till att den varma luften inte kondenseras på den.

Beroende på placering av pannan och vilken temperatur det finns på luft som dras igenom kan detta vara en bra idé eller totalt likgiltigt.

Om man eldar för VV får temperaturen i pannan inte sjunka för långt då kondens därmed utfälls i brännkammaren.

I essens ska man se till att de tillfällen där man ska elda på kall panna ska minimeras abs. max.

Jag tycker att det är helt acceptabelt att man slår av under sommaren och då eldar på kall plåt en gång när man startar första start efter sommaren.

Om man t.ex. som bamyl har ackumulatortank gör det att pannan hinner kyla av "helt" och en start varannan dag ger då MÅNGA eldningar på kall plåt = mycket kondens = rost som brev på posten varför bamyl väljer det läge som ger minst slitage i rostväg, helt vettigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

På min anläggning skulle det inte funka att värma pannan genom att ha shunten fullt öppen. Då skulle elpatronen gå in med full kraft och värma huset med en stadig mardrömselräkning som resultat...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Självklart skulle den det... om patronerna var på...
jag förutsatte självklart att man INTE slår på värmen i pannan med det scenario.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Vi med biosol-panna känner inte till problemet. Vi eldar direkt i acctanken och därmed är aldrig temperaturen lägre än 60 grader (förutom när brännaren stannar). På sommaren med solvärme ligger jag vissa tider på 90-95 grader.

Men för er andra: Är inte största problemet med kondens när pannan är kallare än utetemperaturen och denna luft ger kondens när den drar igenom pannan? Jag kan tycka att när man startar att elda mot kall plåt så kommer det minimalt med kondens i de 2-3 minuter (kanske kortare tid) innan plåten blivit varmare än daggpunkten för luften som fläkten blåser in.
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Icecap skrev:Självklart skulle den det... om patronerna var på...
jag förutsatte självklart att man INTE slår på värmen i pannan med det scenario.
Jag har min elpatron i ack.tanken och det enda patronen bryr sig om är tempen i tanken. Stänger jag av den när jag inte eldar så får jag inget vv och öppnar jag shunten så blir elbolaget glada...
Det som eventuellt skulle fungera på mitt system med den effekt som du eftersträvar är om jag skulle koppla om mina cirkpumpar när jag inte eldar.
Har två cirk.pumpar på mitt system. Den ena kör från acktanken och ut till radiatorerna via shunten, den brukar jag stänger jag av när jag inte behöver värme. Den andra kör mellan pannan och ack.tanken och får sin ström från pannan, d.v.s. är pannan avstängd så går inte pumpen. Om jag kopplar om så jag kan köra den andra pumpen utan att ha pannan igång så borde jag kunna uppnå det resultatet som du vill åt, men med stängd shunt.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och jag skrev även: "jag förutsatte självklart att man INTE slår på värmen i pannan med det scenario" lite längre ner.

Men OK, jag har inte varit tydlig nog tydligen.

Nej, man ska inte ha en varm panna och skicka runt varmvatten till elementen på sommaren om inte det behövs!

Vad jag menade är att om VV ordnas på annat ställe än pannan kan man göra så att instrålande värme från huset kan värma upp pannan lite och på det vis se till att den inte är kallaste punkt, detta vill då bromsa kondens.

Men om man, som jag och andra, måste ha en varm panna för att få VV ska shunten självklart vara avstängd liksom pumpen.

Har man en 500L tank och VV bara kan komma från pannan ser jag inte tanken som en ackumulatortank men istället som en tekniktank för att öka pannans volym, idéen med ackumulatortank är ju just att lagra energi i den och sedan stänga av kontakten med pannan för att undvika förlust den vägen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Vissa dagar är man lite trögare... ;)
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag vet precis vad du menar, lilltjejen hade tuffa mardrömmar i natt och fick ligga i min säng till slut... inte blir man pigg eller snabbtänkt för det...

Bara vi är överens och förstår varandra...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Nu är vi det :)
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Jag vrider iaf igen shunten och kranarna som går in och ut ur pannan till elementen, samt stänger av cirkulationspumpen. Sen drar jag igång brännaren en gång om dagen för att ha varmvatten.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bamyl skrev:Det är en av anledningarna till att jag kör el på sommaren. Jag har tank, vilket innebär 2 dagar mellan varje eldningscykel. Då jag har laddomat, innebär det att starttemperaturen ligger på 20 grader varje gång, vilket är direkt skadligt för pannan.

Mvh Bamyl
Har kört mot acktank några sommrar men inte märkt några problem med att det skulle bli rost/kondens av att det blir 1 start med 2-3 dygns mellanrum.. Har man laddomat når pannan driftstemp på 20-25 min o sedan får brännaren gå i 2 tim på full effekt o då har det garanterat torkat ut all fukt/kondens i panna o skorsten..

Hur går det med vedeldare som eldar nångång/månad över sommaren??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar