Tid att fylla förråd med vacuum

Skriv svar
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Tid att fylla förråd med vacuum

Inlägg av mikaelbe »

Jag funderar på att skaffa vacuumtransport då jag har rätt långt att bära säckarna till mitt förråd. Jag funderar då på att förstora mitt veckoförråd till att kunna ta minst en storsäck. Sen kanske jag beställer hem ett antal storsäckar som jag ställer vid vägen, eventuellt i ett förråd. Jag tänker mig att jag använder t ex Pellvac:s startpaket. Hur lång tid kan man förvänta sig att det kan ta att tömma en storsäck till inneförrådet? Om man tittar på Pellvac:s hemsida anges det att det tar ca 2 min att fylla hinken på 20 L. Med tömning och återstart tar det ca 3 min att fylla 20 L. Om man räknar att en storsäck innehåller 1000 L, så tar det alltså 1000/20*3 min = 2,5 h? Verkar jobbigt att stå ute så länge tycker jag :roll: .
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Jag har själv Pellvac:s startpaket, och ingen skugga skall falla över konstruktionen, men det tar inga 2 minuter att fylla 20 litershinken. Det tar längre tid än så.

Har inte tagit tid men det som är besvärligast är konsten att inte suga in för mycket pellets i slangen, då det lätt kan bli stopp. Man måste helt enkelt låta slangen suga "tjyvluft" då funkar det bra.

Min gissning är att Du får lägga till nån minut, men å andra sidan går det att ställa ned tömningstiden på tidsreläet lite grann. Tror att runt 4 minter eller t om lite till är mer verkligt. Jag kan ju klocka mitt sätt en dag om Du har lust att veta. mer exakt....

Annars kan jag rekommendera Pellvac, det funkar kanonbra.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Thorsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:53
Ort: Helås

Inlägg av Thorsson »

Jag har Pellvacs sughink och förrådsskruv men med en större kärcher-sugare till och kan väl säga att om man jobbar manuellt med slangen (min kan vara grövre än den som är med i startpaketet) så går det nog på en sisådär 3 min, men när man kör med förrådsskruven så tar det mellan 4 och 6 minuter beroende på hur mycket finfördelat damm som sätter sig i sugarens filter.
Istället för att köra manuellt som du funderar på så flyttar jag från ett bulkförråd ner till mitt mellanförråd vid pannan via automatik. Tyckde det var en kul idé att bygga styrningen själv ;) Inte riktigt klar för fastmontage ännu, men betatesten ser ut att funka.
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tror inte riktigt att något vakuumsystem är designat för att flytta en sådan stor mängd pellets i ett enda svep.

Utan de är designade för att fylla ett "litet" förråd med ett antal "små" fyllningar med ett visst mellanrum mellan fyllningarna.

Skulle du prova att fylla ditt "lilla" förråd med en hel storsäck så tror jag att sugaren/vakuumskaparen kommer att gå varm och till slut brinna upp/gå sönder.

Bästa lösningen är nog ett stort exernförråd där du tömmer storsäcken/säckarna för att sedan fylla ditt lilla förråd med vakuumsystemet.

Min anläggning är ett gammalt system från den tid då EcoTec hette E.K Teknik och sålde vakuumsystem (från -97) och jag har ett stort förråd i garaget som ca. 6-6,5 ton pellets. Därifrån flyttar jag pelletsen (ca. 18m)till pannrummet och ett litet förråd som matar via skruv till brännaren.

Största bekymret med vakuumsystem är att hålla filtret i sugaren tillräckligt rent så att sugkapaciteten inte blir förliten (=driftstörningar).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar