Cirkulationspump vid shuntautomatik

propulsion
Prima virke

Cirkulationspump vid shuntautomatik

Inlägg av propulsion »

Fick med en CBJ ThermOmatic när jag köpte min pelletsbrännare av en kompis för några veckor sen och nu undrar jag vad som är lämpligast, att låta termostaten sköta styrningen av den samt start/stopp av cirkulationspumpen eller låter ni pumpen gå kontinuerligt?

För och nackdelar!?
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Låt pumpen gå hela tiden säger jag, jag har samma styrning och har min pump gåendes... känns som pumpen mår bra av att röra på sig :-)

Ser ingen vits med att stoppa den förrutom att man sparar den lilla energiåtgången den drar, kanske finns någon som har någon mer vägledande åsikt.
Gissar att det finns lika många svar på det som det finns aktiva här på forat?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Ja, det får bli så. Pumpens driftkostnad är ju försumbar som sagt var ;)
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nåja, den är väl på åtminstone 100W och det är väl i och för sig inte "försumbart", men det är ju en smaksak.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Har en Grundfos UPS 25-40 och vad jag kan utläsa drar den inte mer än runt 30 watt på steg två och då blir det försumbart :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen shuntstyring än då jag har ganska speciella krav men jag kommer att vilja ha den att styra cirkulationspumpen också. När det är sommar och shunten går på noll (alltså VV enbart) har jag märkt en märkbart värmeförlust med pumpen körande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

propulsion skrev:Har en Grundfos UPS 25-40 och vad jag kan utläsa drar den inte mer än runt 30 watt på steg två och då blir det försumbart :)
Ställ ner den på 1:an för det bör gå fint ändå :wink:
Blir ändå mer försumbart då o den går ju stänga manuellt över sommaren
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

Icecap skrev:Jag har ingen shuntstyring än då jag har ganska speciella krav men jag kommer att vilja ha den att styra cirkulationspumpen också. När det är sommar och shunten går på noll (alltså VV enbart) har jag märkt en märkbart värmeförlust med pumpen körande.
när det är sommar stänger ja av pumpen och vrider av kranarna till elementens tillopp och retur.
kör man på elpatroner på sommaren kan man ju täta hålet i skorstenen med om man vill för att inte kyla pannan med drag genom den.

och personligen gillar ja cirkulationspump konstant på.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Jag köpte kåken i somras och det sitter en CTC1200 family från -01 i den och styrningen till den är av enklaste modell, en innegivare med av/på-funktion som styr pumpen. Jag har märkt att det blir rätt bra självcirkulation och det är ju rätt dumt med onödiga starter.

Trodde jag kunde återanvända den innegivaren men det skulle ju vara en high tech digital sak som lyckligtvis kompisen jag köpte pelletsanläggningen hade kvar där hemma ;) Så nu ska det vara i drift, får se hur bra det funkar. Nackdelen är väl ännu tätare start och stopp på brännaren eftersom jag inte har någon ackumulator tank. Eftersom jag inte störs av temperaturförändringen i huset är det väl egentligen inte helt dumt att ha det som tidigare med hysteres på någon grad eller så med tanke på att man får längre drifttid vid varje tillfälle, men men, ska testa och se hur det går nu.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Min shunt är inte 100% tät så om jag har pumpen på så drar min panna ett drygt kilo mer per dygn än om jag stänger av pumpen.

Och jag kan tänka mig att det finns fler otäta shuntar där ute, värt att kolla upp.

Sen när det gäller elåtgången så brukar jag tänka många bäckar små men så är jag rätt snål också :wink:
deleted
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Min kniper tillräckligt tätt vid 0 läget känns det som utan att ha kontrollmätt rörens temperatur före/efter men panntemperaturen håller sig väldigt bra utan värmeuttag.

Hade ju när allt kommer omkring varit fest att kunna elda mot en ackumulatortank istället, kanske blir sommarens projekt...
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Vissa kör med cirk.pumpen hela tiden,vissa stänger av och jag är en av dem.
Man kan se skillnaden rätt fort om man får en ökning av pelletsförbrukning när man kör bara med vv och cirk.pump på.
Inget konstigt eftersom vattnet cirkulerar så kyls även vv ner vilket medför tätare starter och ökad förbrukning.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Mlund
Prima virke

Inlägg av Mlund »

[img][img]http://i295.photobucket.com/albums/mm14 ... CN1420.jpg[/img]

Jag har kopplat in en en brytare som bryter strömmen till cirkulationspumpen när shunten stänger. Fungerar bra, och sparar lite ström och undviker att cirkulera mer eller mindre uppvärmt vatten när det inte behövs.[/img]
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vad trevligt med en bild på en fungerande lösning. Har själv länge funderat på att göra en liknande lösning men har inte hittat någon lämplig/bra brytare...... Men här syn det ju tydligt hur man kan göra :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Bara att hålla med,bra bild mycket snyggt!! :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar