CTC 265B och ev Pelletsbrännare
Jag gjorde precis som du tänker att göra. Installerade en Pellx i min ctc 265b. Tuffade på hur bra som helst fram till för några veckor sedan (Pannbyte). hade ingen elpatron till CTC:n och den hade börjat smygläcka i beredaren. Tyckte det fungerade helt OK dock. Har nu stoppat in brännaren i en ny Effectapanna och det går utmärkt, otrolig skillnad på askutrymme. Pellx:en satt i oljebrännar delen i CTC:n. Kan inte bedöma de uppåtbrinnande brännarna men kan tycka att det verkar trångt.
Lycka till
Lycka till
finns längre oss http://www.mafa.se/ men smakar det så kostar det
http://www.mafa.se/budgetkalkyl.htm
Ca 6300 för en 3M

http://www.mafa.se/budgetkalkyl.htm
Ca 6300 för en 3M
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Kör ecotec A3 i en ctc 265b och det fungerar utmärkt. Det ända som kunde varit bättre är mer utrymme under brännkoppen i eldstaden, då hade man inte behövt tömma askan mer än nån gång i månaden. Men så är det ju med dom flesta gamla oljepannorna därför funderar jag själv på att ev byta till en focus pe20 som har gott om utrymme under koppen för aska. För övrig räcker det att göra ren brännkoppen max en gång i månaden. På vintern tömmer jag askan i pannan ca var 14:e dag (kan nog köra betydlig längre) och på sommaren kan jag köra mer än en månad.
Är det den lilla plåten du menar som man sätter fast från vedsidan(högra sidan)? Brukar lossna när man sotar vedsidan. Ska den göras längre så att röken går djupare i vedutrymmet eller hur menar du?MatsH skrev:Hej
Vad du än väljer så är ett tips är att förlänga vinkeln som sitter löst mellan oljedelen och vedsidan med 15-20 cm för att öka verkningsgraden.
/MatsH
Hej !
Jag kör Eurofire tillsammans med CTC 265B. Fungerar mycket bra.
Min leverantör monterade en förlängningdos på brännar röret för att erhålla att lågan brinner ut längre. (Skall tydligen ge lite bättre verkningsgrad). Har också baffelplåten monterad i ved delen. Tar ut aska en gång var 10/dag i samband med påfyllning av pellets.
Mvh
Matso
Jag kör Eurofire tillsammans med CTC 265B. Fungerar mycket bra.
Min leverantör monterade en förlängningdos på brännar röret för att erhålla att lågan brinner ut längre. (Skall tydligen ge lite bättre verkningsgrad). Har också baffelplåten monterad i ved delen. Tar ut aska en gång var 10/dag i samband med påfyllning av pellets.
Mvh
Matso
Eurofire + CTC265
Har äntligen bestämt mig
Valet föll till sist på Thermia Bequem 15D. Skall bara kontrollmäta för matningen under helgen, sedan läggar jag beställningen på måndag.
Avgörande var: Dokumentationen, flexmatningen samt återförsäljaren.
Skall bygga ett litet förråd 1.2 m3 som skall användas under tiden jag bygger det stora bulkförrådet.
Avgörande var: Dokumentationen, flexmatningen samt återförsäljaren.
Skall bygga ett litet förråd 1.2 m3 som skall användas under tiden jag bygger det stora bulkförrådet.