CTC 265B och ev Pelletsbrännare

Pebbe
Prima virke

Inlägg av Pebbe »

Jag gjorde precis som du tänker att göra. Installerade en Pellx i min ctc 265b. Tuffade på hur bra som helst fram till för några veckor sedan (Pannbyte). hade ingen elpatron till CTC:n och den hade börjat smygläcka i beredaren. Tyckte det fungerade helt OK dock. Har nu stoppat in brännaren i en ny Effectapanna och det går utmärkt, otrolig skillnad på askutrymme. Pellx:en satt i oljebrännar delen i CTC:n. Kan inte bedöma de uppåtbrinnande brännarna men kan tycka att det verkar trångt.
Lycka till
MF 165
Prima virke

Inlägg av MF 165 »

Hur ofta fick du ta bort aska?
Pebbe
Prima virke

Inlägg av Pebbe »

Brännare - vintertid - skrapa ur en gång i veckan.
Panna - vintertid - dammsuga med askfälla varannan vecka, samt borsta av väggarna i pannan en gång i månaden.
MF 165
Prima virke

Inlägg av MF 165 »

Nu hade jag nästan bestämt mig för en Pellex men är det så att det bara finns en skruv som är 1,7 till den? Jag skulle behöva 3,0 för att nå till det tänkta förrådet. Om jag köper ett paket med Pellex-brännaren + skruv 1,7 m kan jag förlänga till 3,0 m på något sätt?
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har för mig att Pellx har olika längder på skruvar ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
MF 165
Prima virke

Inlägg av MF 165 »

Tack för länken, men det verkar som om 2,3m är det längsta de har! Jag skulle behöva 3m
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

finns längre oss http://www.mafa.se/ men smakar det så kostar det :D
http://www.mafa.se/budgetkalkyl.htm
Ca 6300 för en 3M
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
MF 165
Prima virke

Inlägg av MF 165 »

Tack, precis vad jag behöver!
STBORJJO
Ungskog

Inlägg av STBORJJO »

Kör ecotec A3 i en ctc 265b och det fungerar utmärkt. Det ända som kunde varit bättre är mer utrymme under brännkoppen i eldstaden, då hade man inte behövt tömma askan mer än nån gång i månaden. Men så är det ju med dom flesta gamla oljepannorna därför funderar jag själv på att ev byta till en focus pe20 som har gott om utrymme under koppen för aska. För övrig räcker det att göra ren brännkoppen max en gång i månaden. På vintern tömmer jag askan i pannan ca var 14:e dag (kan nog köra betydlig längre) och på sommaren kan jag köra mer än en månad.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

MatsH skrev:Hej

Vad du än väljer så är ett tips är att förlänga vinkeln som sitter löst mellan oljedelen och vedsidan med 15-20 cm för att öka verkningsgraden.
/MatsH
Är det den lilla plåten du menar som man sätter fast från vedsidan(högra sidan)? Brukar lossna när man sotar vedsidan. Ska den göras längre så att röken går djupare i vedutrymmet eller hur menar du?
Matso
Frö

Inlägg av Matso »

Hej !
Jag kör Eurofire tillsammans med CTC 265B. Fungerar mycket bra.
Min leverantör monterade en förlängningdos på brännar röret för att erhålla att lågan brinner ut längre. (Skall tydligen ge lite bättre verkningsgrad). Har också baffelplåten monterad i ved delen. Tar ut aska en gång var 10/dag i samband med påfyllning av pellets.
Mvh
Matso
Eurofire + CTC265
MF 165
Prima virke

Har äntligen bestämt mig

Inlägg av MF 165 »

Valet föll till sist på Thermia Bequem 15D. Skall bara kontrollmäta för matningen under helgen, sedan läggar jag beställningen på måndag.

Avgörande var: Dokumentationen, flexmatningen samt återförsäljaren.

Skall bygga ett litet förråd 1.2 m3 som skall användas under tiden jag bygger det stora bulkförrådet.
Skriv svar