Ritning på ett bra veckoförråd??
Ritning på ett bra veckoförråd??
Hej alla,
jag har läst detta forum under några dagar och jag har inte kunnat hitta nån ritning på ett bra veckoförråd, de flesta trådar ang. förråd handlar om bulkförråd...
Jag skulle vilja bygga ett mer permanent förråd istället för mina "tunnor" och har läst om sluttande sidor, plana golv, rasvinklar mm så jag är nu helt kollrig i huvudet!!
jag antar att det endast behöver vara ett "glatt" mtrl i de väggar som sluttar om man skall välja en sån modell?
snälla kom med tips till mig ni som har vanan inne och har hållt på ett tag
MVH, Lasse
jag har läst detta forum under några dagar och jag har inte kunnat hitta nån ritning på ett bra veckoförråd, de flesta trådar ang. förråd handlar om bulkförråd...
Jag skulle vilja bygga ett mer permanent förråd istället för mina "tunnor" och har läst om sluttande sidor, plana golv, rasvinklar mm så jag är nu helt kollrig i huvudet!!
jag antar att det endast behöver vara ett "glatt" mtrl i de väggar som sluttar om man skall välja en sån modell?
snälla kom med tips till mig ni som har vanan inne och har hållt på ett tag
MVH, Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Jag har helt enkelt tagit en vanlig EUR pall med pallkragar (f.n 6 st). I botten sågade jag till 2 st skivor av formplyfa så att det blir som en liten ficka ned mot skruven. Har inte ens använt några skriuv till det utan det kilade sig fint mot pallkragarna.
Mitt förråd räcker ca 3 veckor innan man får skotta lite så att det räcker 1 vecka till, alltså är det en månadsförråd.
Detta gäller givetvis inte denna vinter då det har, mer eller mindre, varit som en virvel i förrådet.
Lycka till.
Mitt förråd räcker ca 3 veckor innan man får skotta lite så att det räcker 1 vecka till, alltså är det en månadsförråd.
Detta gäller givetvis inte denna vinter då det har, mer eller mindre, varit som en virvel i förrådet.
Lycka till.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Tack för era svar!
nissetib, jag har tyvärr inte plats för en pall då min bredd endast är ca 75 cm och en pall har ju måtten 80x120,
Rol-bi, tack för pdf:n det förslaget skall jag se om jag kan använda mig av.
nissetib, jag har tyvärr inte plats för en pall då min bredd endast är ca 75 cm och en pall har ju måtten 80x120,
Rol-bi, tack för pdf:n det förslaget skall jag se om jag kan använda mig av.
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Jag gjorde mitt själv.Jag tog 70x70cm i fyrkant och sidor 50cm.Tratten var mest pyssel med,då den skulle stämma med lådan i botten.Det rymmer ca 230kg.Gjorde ett lock senare också.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=15♦
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=15♦
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
En halvpall då? Den är 800x600, går inte den knö in? Då kan du ju bygga på höjden istället. Eller så gör Du en enkel låda liknande en lastpall med pallkragar, fast med väggar av plyfa istället...idéer finns det alltid. Det gäller bara att bestämma sig för den "rätta".
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Tog en gammal soptunna i plåt.
Sned botten och lite svets samt silvertejp
i skarvarna, rymmer cirka 8 säckar.
Den är 40x60 i botten och cirka 1.05 hög.
Lock ingår.
mvh Puttee
Sned botten och lite svets samt silvertejp
i skarvarna, rymmer cirka 8 säckar.
Den är 40x60 i botten och cirka 1.05 hög.
Lock ingår.
mvh Puttee
Den som söker han letar.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Se till att montera skruven utanpåliggande i en plåthållare. Med några 5 mm hål i plåthållaren får du aldrig några problem med spån i skruven. Spånen hamnar på golvet.
http://img511.imageshack.us/img511/1761/pelletsfrrd.jpg
http://img511.imageshack.us/img511/1761/pelletsfrrd.jpg
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)