Motorshunt
Motorshunt
Funderar över att skaffa en motorshunt, då de börjar kännas jobbigt att behöva gå ut o ändra den så fort de blir väderomslag. Känns som att de går en hel del pellets i onödan me när huset hunnit bli nedkylt. Finns det några på marknaden ni kan rekommendera?
Får man länka till köpe-sidor?
Jag provar (jag köpte INTE min därifrån)... http://www.mrpellets.se/cbj.htm
Denna har jag. Fungerar kanon!
Kör med vedeldat idag och innan jämfört med efter jag installerade den håller en eldning dubbelt så länge + att vi har det varmare hemma nu än tidigare under längre tid...
TILLÄGG
Fungerar bra om man har trög shunt, vår gick knappt att rubba för hand men den orka, skulle tydligen ha starkare motor än t.ex. ERA10.
Jag provar (jag köpte INTE min därifrån)... http://www.mrpellets.se/cbj.htm
Denna har jag. Fungerar kanon!
Kör med vedeldat idag och innan jämfört med efter jag installerade den håller en eldning dubbelt så länge + att vi har det varmare hemma nu än tidigare under längre tid...
TILLÄGG
Fungerar bra om man har trög shunt, vår gick knappt att rubba för hand men den orka, skulle tydligen ha starkare motor än t.ex. ERA10.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
-
- Prima virke
- Inlägg: 46
- Blev medlem: ons 13 feb, 2008 21:20
- Ort: Härjedalen
Rinkabyror
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Varför ska du ha en rumsgivare? Har du inte termostater på elementen redan som ger mycket bättre reglering.. Om du också värmer med ved eller värmepump kan ju rumsgivare vara en fördel.Hejmer skrev:Det jag funderat mest på är väl en rumsgivare, men det kanske finns nån lösning där man kan koppla denna paralellt med en utegivare?
Ser jag som en av de största fördelarna med pellets att man slipper eländet med rumsgivare. Inte särskilt värmeekonomiskt att tvingas ha samma värme överallt alltid som det blir med en innegivare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Även om man har en innegivare finns det väl inget som hindrar att man ställer ner termostaten på elementen i rum som man vill ha lite kallare. Så länge man har en bra placering av givaren så borde ju inte det vara några som helst problem.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1910
- Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
- Ort: Skillingaryd
Vi kör också med Termomatic CBJ, med innegivare.
Den fungerar bra, men är lite ryckig för vårt speciella värmesystem.
Den fungerar bra, men är lite ryckig för vårt speciella värmesystem.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Anledningen till det är att att vissa dagar då det är varmare ute så kan termostaterna på elementen mycket väl ha stängt men mina rör ligger bara så de värmer rätt bra de också grova 3/4 rör. Räknar med att ha nytta av rumsgivaren även då jag eldar i kaminenTorsten skrev:Varför ska du ha en rumsgivare? Har du inte termostater på elementen redan som ger mycket bättre reglering.. Om du också värmer med ved eller värmepump kan ju rumsgivare vara en fördel.Hejmer skrev:Det jag funderat mest på är väl en rumsgivare, men det kanske finns nån lösning där man kan koppla denna paralellt med en utegivare?
Ser jag som en av de största fördelarna med pellets att man slipper eländet med rumsgivare. Inte särskilt värmeekonomiskt att tvingas ha samma värme överallt alltid som det blir med en innegivare.
För att kompensera när det blir varmare ute är ju utegivare bättre. Innegivaren reagerar ju mycket senare och har du termostater på elementen reagerar den inte alls.
Om termostaterna på elementen har stängt finns ingen cirkulation i de grova rören heller.
Innegivare är till för de som värmer med värmepump. Då är varje grad man kan sänka framledningstemperaturen värdefull eftersom värmepump inte klarar av hög framledningstemperatur.
Har du fungerande termostater på elementen är det fullkomligt bortkastade pengar att sätta dit en innegivare.
Automatshunt är däremot bra. Klarar sig bra med en framledningsgivare och ändå bättre blir det om den kompletteras med en utegivare så anpassas framledningstemperaturen bättre till värmebehovet.
Om termostaterna på elementen har stängt finns ingen cirkulation i de grova rören heller.
Innegivare är till för de som värmer med värmepump. Då är varje grad man kan sänka framledningstemperaturen värdefull eftersom värmepump inte klarar av hög framledningstemperatur.
Har du fungerande termostater på elementen är det fullkomligt bortkastade pengar att sätta dit en innegivare.
Automatshunt är däremot bra. Klarar sig bra med en framledningsgivare och ändå bättre blir det om den kompletteras med en utegivare så anpassas framledningstemperaturen bättre till värmebehovet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Enligt ovanstående resonemang av Torsten att innegivaren reagerar sent och inte hinner höja temperaturen tillräckligt, så faller det sig ju så att utegivaren reagerar för snabbt och därför skapar bastu inomhus pga husets värmetröghet eller?
Om det är så att man tycker något utan att riktigt veta så kan man ju skriva att man inte vet men gärna tycker saker.
Jag har Innegivare och det funkar kanon har haft både inne,ute och kombinerade system och tycker att innegivare vinner på enkelhet.
det är vad jag tycker...
Om det är så att man tycker något utan att riktigt veta så kan man ju skriva att man inte vet men gärna tycker saker.
Jag har Innegivare och det funkar kanon har haft både inne,ute och kombinerade system och tycker att innegivare vinner på enkelhet.
det är vad jag tycker...
Thermia Biomatic 20+
Det skapas ingen bastu inne. Termostaterna på elementen reglerar värmen till ÖNSKAD temperatur i VARJE ENSKILT rum och de reagerar snabbt till skillnad mot en innegivare.. Termostaterna stänger också cirkulationen i de grova entumsrören som avger värme
Koppla en innegivare till detta blir kaka på kaka. Om temostaterna redan reglerat temperaturen vad finns då kvar för innegivaren att göra.
Vill man ha dyrare uppvärmninggskostnader och SAMMA temperatur i ALLA rum oavsett behovet av värme gör man som värmepumpsgubbarna: Tar bort termostaterna och kör bara med innegivare.
Varför inte dra nytta av denna fördel med pelletseldning. Framledningstemperaturen är inte kritisk för värmeekonomin som vid uppvärmning med värmepump eller ved. Varför dra på sig dyrare uppvärmningskostnader helt i onödan och dessutom betala dyrt för detta.
Många använder utegivaren på fel sätt. Denna ska naturligtvis inte reglera temperaturen inomhus, detta sköter termostatventilerna på elementen om allra bäst. Utegivarens funktion är att ge en efter förhållandena lämplig framledningstemperatur. Vid pelletseldning fungerar det annars bra bara med en framledningsgivare också.
Koppla en innegivare till detta blir kaka på kaka. Om temostaterna redan reglerat temperaturen vad finns då kvar för innegivaren att göra.
Vill man ha dyrare uppvärmninggskostnader och SAMMA temperatur i ALLA rum oavsett behovet av värme gör man som värmepumpsgubbarna: Tar bort termostaterna och kör bara med innegivare.
Varför inte dra nytta av denna fördel med pelletseldning. Framledningstemperaturen är inte kritisk för värmeekonomin som vid uppvärmning med värmepump eller ved. Varför dra på sig dyrare uppvärmningskostnader helt i onödan och dessutom betala dyrt för detta.
Många använder utegivaren på fel sätt. Denna ska naturligtvis inte reglera temperaturen inomhus, detta sköter termostatventilerna på elementen om allra bäst. Utegivarens funktion är att ge en efter förhållandena lämplig framledningstemperatur. Vid pelletseldning fungerar det annars bra bara med en framledningsgivare också.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Efter vad jag har lärt är det så att innegivare använder man där man har "gammaldags" strypvred på elementen, alltså inget termostatvred.
Placerar man då sensorn rätt kommer huset att hålla jämn temperatur och är det kraftig instrålning i ett rum blir det värmare där.
Har man istället termostater på alla element ska shunten styras så att den håller en viss temperaturskillnad mellan framlopp och returen, detta ger bäst möjlig arbetsvillkor för alla termostatvreden.
Placerar man då sensorn rätt kommer huset att hålla jämn temperatur och är det kraftig instrålning i ett rum blir det värmare där.
Har man istället termostater på alla element ska shunten styras så att den håller en viss temperaturskillnad mellan framlopp och returen, detta ger bäst möjlig arbetsvillkor för alla termostatvreden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!