Vad tror ni om denna Biomatic?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Min brännare heter som sagt 15D men är en 20D som det tydligen blev vid övergången -02, Att det står 20 kW på pannan är max effekten vad pannan klarar av..

Men det lär nog visa sej om det är 15 kW för då kommer de inte gå få den att gå bra med 20 kW, Förmodligen kommer det bli så att koppen kommer gå överfull o halvbrända pelletsar trycks ur den.. Det kommer synas i asklådan..

Hojta till då den ä installerad o driftsatt :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vaknade nu på morgonen o fick denna tråd på hjärnan direkt, Fattar inte vart jag fått att 15D skulle blivit 20D -02 :?
Det va -05 som min brännare är från som det gäller, Min brännare är tillverkad 12/2 -05 men det står Bequem 15 på typningen..

Hur som helst så har jag en kompis som har en 20 kW kopp liggande då han graderade upp sin till 25 kW efter nån vecka så den är knappt använd, Kan ju höra med han om han ska sälja den?

Hittade uppgraderingssats för 15 till 20 kW hos forco för 2513:- o jag blev lite undrande då jag ser att det inte är samma brännareskruv i 15 som 20 kW, Kanske är annan stigning på skruven o det är därför som uppgraderingen kostar 2500 för jag har hört 1400 för koppen o skruven ser ja kostar 1100:- :?

Är nog säkrast att ringa o kolla upp detta först, Det va min installatör som sa att det bara va luftslittsarna som va ändrade
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Blir nog inte förens i vår/sommar som den blir installerad när vi kan stänga av värmen, jag ska göra i ordning pannrummet så jag får stå utan panna ett tag då den klack som nuvarande panna står på är rätt så vittrad så det blir att bila bort den och gjuta slätt istället.
För finns det någon anledning att pannan ska stå på en klack egentligen?

Han som sålde pratade om att det var någonting bytt med matningen, men han var inte så haj så han visste inte riktigt vad och denna brännare är så olik den jag har så jag är inte med på vad alla delar heter och sitter.

Koppen är intressant men jag ska försöka undersöka hur min ser ut först lite.

Hur ställer man in den för 20 KW? Är det bara att ställa in det i displayen?
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det kan nog vara klokt att vänta ett tag med pannbyte om pannan som finns funkar, Inte så kul att va utan värme nu direkt..
Med pannan du får nu så blir det bara bökigare med klack, Pannan kommer bara onödigt högt upp..

Det kan ha varit slussen som är bytt o de verkar troligt om man ser till åldern på pannan..

För att ändra till 20 kW går man bara in i menyn o ändrar matning, Men de förutsätter att den har vad som behövs för 20 kW (kopp o ev skruv)

Har man bara tillgång till hushållsvåg så är det bara öka matning tills den drar 695 gram/10 min o ställer fläkten på 50% så är den på 20 kW, Men läge låg kan man ställa på 10 kW o då ska den dra 350 gram/10 min med fläkt på 25%..
Man ser bara till att hålla internförrådet på brännaren fyllt under 10 min genom att mata brännaren manuellt från vågen..
Vill man kan man ju aktivera alla 3 effektlägen o köra min på 10 kW, Låg 15 kW samt hög 20 kW..
15 kW är 520 gram/10 min o 33% fläkt..
Med alla lägen aktiverade krävs det att panntempen sjunker 10 grader innan den går över på högsta effekt annars sker detta efter 6-7° under inställt värde..
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Låter ju smart med inställningarna, hade tänkt att ta ut någon och trimma in pannan efter jag installerat den men det kanske räcker med dessa inställningar du föreslog André?

Ja installationen får vänta, uppsättningen jag har nu fungerar bra men den blir ju lite ineffektiv och jag ville ha en brännare som skruvade pellets rätt in i den så jag kan koppla in bulkförrådssäcken som jag har ligger, dessutom så är shunten trasig i min nuvarande panna så det går ut 85 grader på elementen så de är strypta en hel del.

På onsdag får jag förhoppningsvis iaf ner den i källaren med några kompisars hjälp, det är ju steg 1.

Några rekommendationer på shuntautomatik till denna panna?

Tack för hjälpen allesammans förresten.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har då blivit rätt värden på detta sätt i min panna/brännare o 5 st anläggningar till med både biomatic 20+ o bequem brännare i andra typer av pannor, Dragbegränsaren på 15 pa körs i dessa 6 anläggningar.
Det går ju samma mängd luft för att förbränna 1 kg pellets jämt

Jag skulle rekomendera en Termomatic cbj med innegivare men har du glvvärme nånstanns o vill köra komfortvärme på sommaren är det en Automix 20 du ska ha då den har min temp inställning, Sen är det bara att öppna termostater/strypningarna full o ev strypa i rum som blir för varma :D

Försök att byta panna ändå så fort det går i vår, Det är aldrig bra att pannan står då det förmodligen finns kvar vatten i den nånstanns o kan skapa rost
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Har golvvärme men körde utan värme i somras och saknade den inte så det klarar jag mig utan men automixen kostade ju inte mer men finns det några nackdelar att välja den istället för cbj:en?

Går det inte att hälla glykol i pannan så den kan stå?
Eller det kanske är svårt att få det att blanda sig bra.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är ingen annan skillnad mellan Automix o termomatic o då du har golvvärme skulle du nog välja automix 20 om du skulle känna för att köra 23° till golven, Om inte annat i början/slutet på sommaren..

Helst skulle de varit syrefritt vatten i pannan då, men de ska väl inte hinna rosta allt för mycket på nån månad tycker man..
Visst har du pannan i värmen nu??
Tänkte närmast på vvx/pumpen i pannan så det inte är vatten kvar fär o nått fryser sönder..
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Den står i ouppvärmt garage med en kupéfläkt i slängd i sotbehållaren så det ska bli frostfritt hoppas jag.

Funderar på dragbegränsare för det har jag ingen nu, dock har jag rätt hög skorsten, 8-9 meter är den nog skulle jag tro a 100 mm stålpipa i den.
Tigex 25 blir för liten tror jag, vad kan passa till mig då?
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Kontakta Olle på Transtemper han kan hjälpa dig så du får rätt grejor.

http://www.transtemper.se/newlook/

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja hör med Olle så du får rätt, Känns lite halvt bortkasstat om den blir för liten o står fullt öppen stor del av tiden..

Det är främst då det är kallt som den kan bli för liten, Jag har en Tigex 25 men nu då det va som kallast va den nästan helt öppen men den brukar bara vara 1-1,5 cm öppen annars så den blev på gränsen till min pipa på ca 7 meter o 100 mm diameter..
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

OK, får checka av med honom när det närmar sig.
När jag ändå får så bra svar, är det nån som vet hur man vet om en cirkpump räcker till?
Följde med en till pannan men den är mindre till storlek än den jag har men den kan ju ha bra kapacitet ändå, den jag har nu väsnas så den ska bytas.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du får nog ge lite mer uppgifter på båda pumparna samt golvvärmen om du skall få några svar :wink: på din undran.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Haha ja naturligtvis, tänkte mer om det mer fanns nånting man kunde jämföra med direkt, t.ex. "kolla så effekten är samma på de" men antar att det är mer som spelar in.
Ska skriva in lite siffror sen när jag kollat på de.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det bara radiatorer o trycksatt system så klarar vilken liten pump som helst att pumpa runt vattnet, Därimot om man har övertrycksfritt system måste pumpen orka trycka vattet till översta radiatorn sen stryper man på returen men de är inget du har kan ja tänka mej :wink:
Skriv svar