Erfarenheter kring Nibe Pellux 200.
Erfarenheter kring Nibe Pellux 200.
Funderar på att skifta min befintliga Nibe attack mot en Pellux 200, undrar om någon har erfarenhet av denna pannan?
Har idag en Nibe attack som är helt ok men man får aska ur lite ofta tycker jag.
Hur fungerar den automatiska sotningen? eller måste man ta turbulatorena en gång i veckan ändå?
Mvh
Alex
Har idag en Nibe attack som är helt ok men man får aska ur lite ofta tycker jag.
Hur fungerar den automatiska sotningen? eller måste man ta turbulatorena en gång i veckan ändå?
Mvh
Alex
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Fundera på om det är värt 30-40 tusen att tömma askan liter mer sällan.
Det är vad pannbytet kommer kosta minst.
Du måste ändå sota ur brännaren så då kan man lika väl ta pannan också.
Om du däremot skulle haft en Janfire NH, Iwabo S2 eller Bequem / CTC Bio, då hade läget varit annorlunda. De går tills pannan blir full eftersom de askar ur sig själva.
.
Det är vad pannbytet kommer kosta minst.
Du måste ändå sota ur brännaren så då kan man lika väl ta pannan också.
Om du däremot skulle haft en Janfire NH, Iwabo S2 eller Bequem / CTC Bio, då hade läget varit annorlunda. De går tills pannan blir full eftersom de askar ur sig själva.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Bebop.
Pannan kostar ca 30" hos Rinkabyrör och installations kostnaden blir extremt liten då jag gör det själv förutom det elektriska, men oavsett så är det mycket pengar om det kanske inte behövs?
Nu när det har varit så kallt som i år så får vi aska/sota pannan och brännare ca var 3-4 dag pga det blir "fullt" med aska i den lilla eldstaden som är i Attacken.
Tror inte det rymmer mer än ca 20liter om man hade fyllt det helt upp medans Pelluxen ska ha 60 el 65 liter i eldstaden. Själva utformningen i Attackens eldstad gör att det blir som kant av aska som försvårar rökgasernas väg ut ur pannan pga turbulatorena och tuberna går en bit ner i eldstaden som gör att den trippar på larmet i fallröret, medans i Pelluxen börjar dom i direkt i toppen av eldstaden, måste ju ge längre sotnings intervaller?
Brännaren ska ju givetvis askas ur oavsett.
Pannan kostar ca 30" hos Rinkabyrör och installations kostnaden blir extremt liten då jag gör det själv förutom det elektriska, men oavsett så är det mycket pengar om det kanske inte behövs?
Nu när det har varit så kallt som i år så får vi aska/sota pannan och brännare ca var 3-4 dag pga det blir "fullt" med aska i den lilla eldstaden som är i Attacken.
Tror inte det rymmer mer än ca 20liter om man hade fyllt det helt upp medans Pelluxen ska ha 60 el 65 liter i eldstaden. Själva utformningen i Attackens eldstad gör att det blir som kant av aska som försvårar rökgasernas väg ut ur pannan pga turbulatorena och tuberna går en bit ner i eldstaden som gör att den trippar på larmet i fallröret, medans i Pelluxen börjar dom i direkt i toppen av eldstaden, måste ju ge längre sotnings intervaller?
Brännaren ska ju givetvis askas ur oavsett.
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack är ingen bra panna för pellets, den kräver mycket jobb. Förstår att du vill byta.
Nibe Pellux 200 är för dyr jämfört med andra pannor med sotning. Gamla Pellux utan automatisk sotning kostade bara lite över 20000.
Jag tror det är bättre vänta tills en begagnad pelletspanna med brännare dyker upp.
Nibe Pellux 200 är för dyr jämfört med andra pannor med sotning. Gamla Pellux utan automatisk sotning kostade bara lite över 20000.
Jag tror det är bättre vänta tills en begagnad pelletspanna med brännare dyker upp.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Lite allternativ kanske för dig!
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... ?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/hassleholm/Varmep ... ?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Komplet ... ?ca=16&w=3
//Lövet
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... ?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/hassleholm/Varmep ... ?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Komplet ... ?ca=16&w=3
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Tack för inläggen.
Vedsol combifire 20kW verkar intressant och enkel med spaksotning av tuberna, vet inte om det är möjligt att få till Pellux 200? Det är ju plattvärmeväxlare i Pelluxen och 11m slinga i Vedsolen räknar med att värmeväxlaren är mest effektiv men då har man en extra circ pump och styrning?
Går det bra att använda min Baxi Eurofire brännare i Vedsol combifire pannan?
Vedsol combifire 20kW verkar intressant och enkel med spaksotning av tuberna, vet inte om det är möjligt att få till Pellux 200? Det är ju plattvärmeväxlare i Pelluxen och 11m slinga i Vedsolen räknar med att värmeväxlaren är mest effektiv men då har man en extra circ pump och styrning?
Går det bra att använda min Baxi Eurofire brännare i Vedsol combifire pannan?
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Här är det yterliggare ett erbjudande, visseligen kan du inte använda din brännare. Men priset verkar ju bra !
http://www.blocket.se/jamtland/Ett_anta ... ?ca=16&w=3
//Lövet
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Jag lastade ner både instruktion och installations manual till combi fire men jag ser inte var rör anslutningarna sitter?
Lövet, ja det var kanon bra pris på den Biomaticen men den hade tre fasta inställningar/effekter är lite skeptiskt tycker att Baxin är en bra och enkel brännare utan för mycket lull lull.
Vad tror ni, om det står mellan Combifire och Pellux 200?
Lövet, ja det var kanon bra pris på den Biomaticen men den hade tre fasta inställningar/effekter är lite skeptiskt tycker att Baxin är en bra och enkel brännare utan för mycket lull lull.
Vad tror ni, om det står mellan Combifire och Pellux 200?
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Skulle nog välja denna o sedan sälja befintlig brännarelövet skrev:Här är det yterliggare ett erbjudande, visseligen kan du inte använda din brännare. Men priset verkar ju bra !
//Lövet

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andre, är det samma brännare du har? vet du om den är driftsäker? pratade med en säljare på jämtkraft idag och han menade på att jag skulle bara behöva rengöra brännaren en gång i månaden med min pelletsförbrukning om det stämmer så är det kanonbra men tycker det verkar vara för mycket rörliga delar som kan strula eller är det ordentligt byggt?
Är det samma brännare som sitter i CTC ecoflex? hur är den pannan då tycker dom ser väldig lika ut på bilderna både panna och brännare?
Vill ha en panna och brännare som kräver så "lite" underhåll som möjligt, som är driftsäker pga jag är borta ca 6-7 månader om året och så det är frugan som sköter pannan när jag är borta.
Om jag skulle behålla min Baxi och skifta till en annan panna kommer jag att behöva rengöra brännaren en gång i veckan oavsett eller kan den intervallen ökas kanske, givetvis beroende på om den är korrekt inställd men om man utgår från det?
Är det samma brännare som sitter i CTC ecoflex? hur är den pannan då tycker dom ser väldig lika ut på bilderna både panna och brännare?
Vill ha en panna och brännare som kräver så "lite" underhåll som möjligt, som är driftsäker pga jag är borta ca 6-7 månader om året och så det är frugan som sköter pannan när jag är borta.
Om jag skulle behålla min Baxi och skifta till en annan panna kommer jag att behöva rengöra brännaren en gång i veckan oavsett eller kan den intervallen ökas kanske, givetvis beroende på om den är korrekt inställd men om man utgår från det?
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Bebop, är du nöjd med ind Ecoflex och hur ofta får du rengöra brännaren, är sotningen av tuberna är det med magnet eller spaksotning?
Du menar att jag kommer att behöva rengöra min befintliga brännare minst engång i veckan även om jag skiftar panna?
Du menar att jag kommer att behöva rengöra min befintliga brännare minst engång i veckan även om jag skiftar panna?
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Jag har sedan fyra år en Biomatic 20+ och min arbetsinsats är minimal (tycker jag). Jag tömmer asklådan och gör ren brännaren max 4 gånger per år och sotar tuberna ungefär lika ofta. That's it!
Pannan tuggar i sig c.a 5 ton pellets per år, ska jag väl tillägga...
Helnöjd!!!
/rpc
Pannan tuggar i sig c.a 5 ton pellets per år, ska jag väl tillägga...
Helnöjd!!!
/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år